وضعیت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، با انتقادات زیادی از سوی آحاد مختلف مردم همراه شده است اما همچنان نمایندگان مجلس یازدهم، اصرار به تعیین تکلیف سریع‌تر آن دارند.

به گزارش مرور نیوز، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و طرح شفافیت آرا نمایندگان، از جمله طرح‌هایی است که تعیین تکلیف آن در مجلس با حاشیه‌های زیادی همراه شد.

نمایندگان پارلمان، درحالی سکان کشتی مجلس یازدهم را بر عهده گرفتند که با شعار شفافیت، درصدد بودند خود را متمایز از مجلس دهم نشان دهند و به جامعه القا کنند که نه تنها هیچ نگرانی بابت شفافیت آرا ندارند بلکه علامت سوال است که چرا تاکنون چنین شفافیتی وجود نداشت.

در همین راستا طرح مذکور در مجلس یازدهم، مطرح شد و در پی آن امیدی در دل جامعه شکل گرفت که به راستی قرار است مجلس به شعارهای خود عمل کند و این اقدام می‌تواند نوید بخش تصمیمات جدی‌تر در حوزه‌های کلان کشور باشد.

اما این امید چندان پایدار نماند چراکه در اوج ناباوری، کلیات طرح آرا نمایندگان در مجلسی که داعیه‌دار شفافیت بود، رد شد.

بعد از مخالفت وکلای ملت با کلیات طرح، موجی از انتقادات به عملکرد مجلس نشانه رفت؛ مخالفان بر این عقیده بودند که نمایندگان انقلابی بر طبل عدم شفافیت کوبیدند درحالی که شعار شفافیت، بلیط ورود آنها به مجلس بود.

اما این همه ماجرا نبود چراکه  پس از رد کلیات طرح، عده‌ای از نمایندگان درخواست کردند تا شفافیت آرا بار دیگر در دستور کار قرار گیرد، لذا طرح مذکور دوباره مسیر راه کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس را در پیش گرفت و بعد از چکش کاری، به هیات رئیسه مجلس ارسال شد؛ نکته قابل تامل آن است که طرح شفافیت آرا نمایندگان همچنان در نوبت بررسی صحن است اما هربار به بهانه‌های مختلف، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مجلس، بیم آن را دارد که اگر نمایندگان، بار دیگر با تصویب این طرح مخالفت کنند عملا مجلس یازدهم به مسلخ نقد و انتقادات شدیدتری کشیده خواهد شد و اقبال عمومی را نیز از دست می‌دهند.

در این میان اما، منتخبان مردم به جای آنکه اصرار به تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر طرح شفافیت آرا داشته باشند تا نشان دهند شعارهای انتخاباتی آنها، در عمل نیز اجرایی شده است، چرخش ۱۸۰ درجه ای به سمت طرحی کردند که اگرچه، دادِ حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را سر می‌دهد، اما در اصل نه تنها هیچ حمایت و صیانتی از کاربران نمی‌کند بلکه محدودیت‌های زیادی را برای آنها و کسب و کار افراد شاغل این عرصه، فراهم خواهد کرد.

وکلای ملت، با عَلَم کردن طرحی به نام طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، در ظاهر خواستار بهبود اوضاع فضای مجازی هستند اما به گفته کارشناسان، اجرای طرح، آسیب زیادی به فعالان این حوزه وارد خواهد کرد و عملا شفافیت در حوزه فضای مجازی رنگ می‌بازد.

نمایندگان مجلس، در حالی به دنبال دیوارکشی فضای مجازی هستند که فعالیت‌های پشت پرده و خلاف قانون عده‌ای، دقیقا با شفافیت کامل در همین عرصه منعکس می‌شود، اما متاسفانه منتخبان مردم، شفافیت عملکرد خود را کنار گذشته و بی‌توجه به وظیفه‌ای که با تکیه بر آن وارد مجلس شدند، در صدد اجرایی کردن طرحی هیجانی هستند که می‌دانند عموم جامعه با آن مخالفت کرده اند.

واقعیت آن است که ولنگاری‌ها و بی‌اخلاقی‌های فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست و امنیت مردم و نظام، خط قرمز جامعه محسوب می‌شود اما نباید برای برخورد با اقلیت، اکثریت را فدا کرد و عجولانه طرحی را به تصویب رساند که جز یاس و ناامیدی در بین آحاد مختلف مردم، منفعت دیگری برای جامعه ندارد.