مرجع تقلید شیعیان گفت: همه امّت اسلامی این نظام را مرهون عنایت خدا و اهل‌بیت(ع) می‌داند و روز عاشورا که نسبت به ساحت مقدس اهل‌بیت و حسین بن علی(سلام‌الله علیهما) هتک حرمت شد، طولی نکشید که مردم متدیّن و بزرگوار ایران اسلامی در ۹دی آن توهین را به بهتر

به گزارش مرور نیوز، آیت‌الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود با اشاره به سالروز حماسه 9 دی اظهار داشت: همه امّت اسلامی این نظام را مرهون عنایت خدا و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌داند و روز عاشورا که نسبت به ساحت مقدس اهل‌بیت و حسین بن علی(سلام‌الله علیهما) هتک حرمت شد، طولی نکشید که مردم متدیّن و بزرگوار ایران اسلامی در 9دی آن توهین را به بهترین وجه ترمیم کردند لذا این کشور همان‌طوری که در سایه قرآن و عترت انقلاب کرده است به برکت قرآن و عترت همچنان تا ظهور صاحب اصلی‌اش مستدام خواهد بود.

وی در تبیین نشانه‌های رضایت خداوند و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از انسان بیان داشت: مطلبی که برای همه ما ضروری است این است که بدانیم خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام از ما راضی هستند یا نه؟ وجود مبارک حضرت امیر فرمود من برادری داشتم نزد چشمان من خیلی بزرگ بود و من او را بزرگ می‌دیدم «کَانَ یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ وَ کَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ» حالا بعضی گفتند مقداد بود بعضی گفتند اباذر بود بالأخره یکی از اصحاب حضرت بود، فرمود این در چشمان من بزرگ بود، نه‌تنها نزد من محبوب بود، نه‌تنها مرضیّ من بود بلکه من او را به‌عنوان بزرگ می‌دیدم. این برادر من نه‌تنها با اموی مبارزه کرد با مروانی مبارزه کرد با استثمار، استعمار و استکبار بیرونی مبارزه کرد؛ بلکه با استکبار و استبداد درونی هم مبارزه کرد و از سلطنت هوی و هوس بیرون آمد.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: شاگردان و اصحاب حضرت امیر(ع) که معصوم نبودند! امام یا امامزاده نبودند! شاگرد این‌ها بودند پس می‌شود یک شاگردی، یک طلبه یا دانشجویی به‌جایی برسد که امام زمان(سلام‌الله‌علیه) بفرماید او در چشمان من بزرگ است، لذا حیف است ما این مقام را از دست بدهیم، این راه که باز است، این راه را که نبستند، عده‌ای از آن‌ها هم که سابقه بت‌پرستی داشتند بعد از اسلام به این مقام رسیدند، پس این راه باز است.

وی با اشاره به فرمایشات حضرت امیر(ع) به مسئله «وحدت» و جایگاه آن در جامعه اسلامی اذعان داشتند: یکی از بیانات نورانی حضرت که ماقبل از انقلاب این را می‌گفتیم و بحث می‌کردیم، اما واقعاً معنایش برای ما روشن نبود، انقلاب این بیان را برای ما تفسیر کرد و آن بیان این بود که دریکی از جبهه‌ها یکی از اصحاب حضرت به حضرت عرض کرد که‌ای کاش برادر من در این صحنه و جبهه حاضر بود و ثواب مبارزه و جهاد را می‌برد! حضرت فرمود آیا برادر تو در خطّ فکری ماست؟ عرض کرد بله یا امیرالمؤمنین، فرمود در تمام ثواب‌های ما شریک است! عرض کرد یا امیرالمؤمنین ما اینجا در جبهه هستیم داریم فشار جنگ را تحمل می‌کنیم او در شهر هست چگونه در تمام ثواب‌های ما شریک است؟ فرمود بله، ما این را مکرّر می‌گفتیم اما در تهِ دل یک ابهامی برای ما بود که چطور می‌شود خدای سبحان که فرمود مجاهد و غیر مجاهد مساوی نیست کسانی هم که قبل الفتح و بعدالفتح مبارزه کردند همه‌جا خدا گفت مساوی نیست، اینجا وجود مبارک حضرت می‌فرماید مساوی‌اند یعنی چه؟ بعد از انقلاب این تفسیر به‌وسیله خود انقلاب برای ما روشن شد.

استاد برجسته حوزه علمیه ابراز کرد:  دوتا روحانی یا دانشگاهی یا دو نفر که کار آزاد دارند، این‌ها در خطّ امام و رهبری و نظام هستند باهم درس خواندند باهم بحث کردند، باهم بالا آمدند یکی سِمتی پیدا کرد دیگری به او سِمت ندادند اگر این به تمام‌کارهای او راضی باشد، بگوید من هم برفرض این سِمت را پیدا می‌کردم همین کار را انجام می‌دادم حالا این دوستِ ما دارد انجام می‌دهد من چرا کارشکنی بکنم، من به کار او راضی هستم این اختلافی درجایی پیدا نمی‌شود و اگر ثواب این‌یکی بیش از او باشد کمتر نیست، حالا او دارد این کار را انجام می‌دهد شما او را دعا کنید بدرقه کنید، حمایت کنید.

وی با توصیه همگان به رعایت وحدت در جامعه  اظهار داشت: وحدت با سفارش و موعظه‌ ایجاد نمی‌شود، وحدت جهاد داخلی با نفس می‌خواهد، ما اگر اهل محاسبه باشیم یک‌لحظه‌ بین خود و خدای خود خلوت کنیم حسابرسی کنیم ببینیم که این کارهایی که کردیم خدا از ما راضی است یا راضی نیست هیچ شبهه‌ای نمی‌تواند ما را به دام بیندازد، هیچ رشوه‌ای نمی‌تواند ما را صید کند. اگر نظام ما، مردم ما، همه ما به این فکر باشیم که این خواسته‌های دین عمل شود حالا یا به دست ما یا به دست دیگری این هم وحدت حاصل می‌شود.