معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: تحقق کامل دولت الکترونیک نیازمند همراهی و همکاری تمام دستگاه‌ها است.

به گزارش مرور نیوز، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در ششمین جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های اولویت دار دولت الکترونیک و سامانه جامع تجارت ضمن تبریک میلاد با سعادت امام سجاد (ع) با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه در خصوص عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد برنامه‌های دولت الکترونیک و این سامانه اظهار داشت: یکی از برکات جوان بودن وزرا و مسئولین دستگاه‌های اجرایی این است که از اراده کافی برای ایجاد تحول و تبدیل روش‌های سنتی و فیزیکی به روش‌های علمی و الکترونیک برخوردار هستند و این امر می‌تواند به اصلاح فرایندها و تحول آفرینی منجر شود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیازهای اصلی مردم وابسته به چند دستگاه اجرایی است، تصریح کرد: موتور محرک اقتصاد کشور نیز همین چند دستگاه اجرایی هستند که اگر هوشمندسازی، شفافیت و الکترونیکی شدن فرایندها در این وزارتخانه‌های مهم عملیاتی شود، فرایندهای اجرایی و عملکرد سایر دستگاه‌ها نیز متحول و شفاف خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برنامه شفاف سازی و الکترونیکی شدن فرایندها در دولت سیزدهم با جدیت در حال پیگیری است، افزود: تکمیل این برنامه‌ها نیازمند حمایت و پشتیبانی‌های حقوقی و قانونی است و لازم است با تفویض اختیارات و اعطای مجوزهای لازم، بستر اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک مهیا شود.

مخبر با تاکید بر این نکته که تحقق کامل دولت الکترونیک نیازمند همراهی و همکاری تمام دستگاه‌ها است، ادامه داد: با توجه به برخی مقاومت‌های موردی در بدنه بعضی از دستگاه‌های اجرایی که می‌تواند ناشی از تعارض منافع و یا ناآگاهی افراد باشد، لازم است توافقی با بالاترین مسئول هر دستگاه اجرایی انجام شود تا بر اساس برنامه زمانبندی مشخص شاهد مانع زدایی و رفع گره‌های پیش رو باشیم.

مخبر از گمرک به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی پراهمیت برای تجارت و اقتصاد کشور یاد کرد و افزود: ریشه مشکلات و نابسامانی‌های موجود در گمرک، وجود برخی فرایندهای سنتی و فیزیکی است و اگر تمامی فرایندها و وظایف گمرک الکترونیکی و شفاف شود، ریشه بسیاری از تخلفات و سو استفاده‌ها خشکانده می‌شود و از معضلاتی نظیر انباشت کالاها در بنادر و پدیده قاچاق که از آسیب‌های جدی به تولید داخلی محسوب می‌شود جلوگیری خواهد کرد.

وی تکمیل و اجرای کامل دولت الکترونیک را از مهمترین اولویت‌های کشور برشمرد و گفت: چابک سازی دولت فقط از طریق تکمیل دولت الکترونیک انجام می‌شود و اگر دولت الکترونیک و سامانه‌های زیر مجموعه آن به طور کامل عملیاتی شوند گام‌های مؤثری در زمینه برچیده شدن شبکه‌های فساد و تسهیل فرایندهای کسب و کار مردم برداشته خواهد شد.

در این نشست گزارشی از پیشرفت سامانه جامع تجارت، امضای الکترونیک، ثبت سفارش برخط و بدون دخالت انسانی و نیز حذف فیزیکی بارنامه‌های حمل و نقل بین شهری ارائه و مقرر شد دستگاه‌های اجرایی برنامه زمان بندی مشخصی را برای تکمیل وظایف خود در قبال عملیاتی کردن سامانه جامع تجارت ارائه دهند.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی حضور داشتند، گزارشی هم از آخرین وضعیت پیشرفت برنامه‌های دولت الکترونیک و میزان اجرای تکالیف دستگاه‌های اجرایی در این زمینه ارائه شد.