فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هر قدمی که در دریا برداریم، هزاران قدم در حوزه اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی برداشته‌ایم و برخواهیم داشت که قطعا می‌تواند در همه حوزه‌های کشور به ویژه معیشت و اشتغال تاثیرگذار باشد.

به گزارش مرور نیوز، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نخستین کنفرانس ملی «دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، فرصت‌ها و چالش‌های ۱۴۰۴-۱۴۰۰» که به همت اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد، ضمن تاکید به نگاه ویژه فرمانده کل قوا به حوزه دریا اظهار داشت: سعی ایشان بر این است که توجه همه عالمان، اندیشمندان، صنعتگران و اثرگذاران در حوزه اقتصاد را به نوعی به سمت موضوع دریا سوق بدهند. از نظر فرمانده کل قوا دریا یک گنج است و ما در حوزه‌ای فعالیت می‌کنیم که این گنج پنهان کشور قرار گرفته است و ما هم فقط نگاهش می‌کنیم و حسرت می‌خوریم و نسل به نسل دنیا را ترک می‌کنیم و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد.

ایرانی گفت: ما چیزی حدود سه هزار کیلومتر مرز آبی داریم که از این نظر یکی از کشورهای استثنایی دنیا هستیم. آنچه در دیپلماسی به ویژه در حوزه اقتصاد معمولا مطرح است، واژه‌ای به نام مزیت دسترسی است که این مزیت دسترسی در حوزه دریاها بسیار بسیار حائز اهمیت است و ویژگی‌های بالایی دارد زیرا شما می‌توانید به هرجا که اراده کنید، بروید و اگر توانمندی هم در حوزه تجهیزاتی داشته باشید، در هر نقطه آن سوای محدوده‌ای که جزء آب‌های سرزمینی محسوب می‌شود، می‌توانید حضور داشته باشید و بهره برداری اقتصادی کنید.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در دریا ما هم از زیر بستر دریا، هم بستر دریا، هم خود سطح دریا و هم فضای بالای دریا می‌توانیم همزمان بهره مند شویم که این یک فرصت طلایی است که می‌تواند در اختیار مسئولین کشور قرار بگیرد. ما نتوانستیم سهم خوبی را داشته باشیم که این شایسته نیست، به این دلیل که ما هم توانمندی علمی، هم توانمندی صنعتی و هم توانمندی آموزشی آن را در کشور داریم. همه اینها می‌توانند دست به دست هم بدهند و در دیپلماسی اقتصادی دریا محور حرف اثربخشی برای گفتن داشته باشیم تا جایی که این محدوده دریاها می‌تواند بسیاری از چالش‌های ما را حل کند.

وی ادامه داد: اگر ما به سمت دریا برویم، می‌توانیم طی زمان کوتاه‌تری به نتیجه دلخواه فرهنگی خود برسیم و باید در سیاست گذاری‌ها اولویتی برای این بخش در نظر گرفته شود. وقتی ما می‌خواهیم وارد حوزه دریا شویم، دو حوزه را تحت پوشش قرار می‌دهیم که ما از آن غافل شده‌ایم. یکی کرانه و یکی پس کرانه است. اگر یک شناور در دریا حضور پیدا کند، بحث آموزش آن، بحث تعمیر و نگهداری و بحث پشتیبانی آن در حوزه‌های مختلف وجود دارد. اما متاسفانه امروز شناورهای ما برای تامین غذایشان به خلیج‌های دیگر می‌روند شغل های زیادی در اینجا از بین می روند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما هر قدمی که در این دریا برداریم، هزاران قدم در حوزه اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی برداشته‌ایم و برخواهیم داشت که قطعا می‌تواند در همه حوزه‌های کشور به ویژه معیشت و اشتغال تاثیرگذار باشد که امروز کشور ما بسیار به این مسئله نیاز دارد که بتواند اشتغال زایی داشته باشد.

ایرانی گفت: امروز اقیانوس هند به عنوان یک اقیانوس بسیار حائز اهمیت در همه نظریات ژئوپولوتیکی مورد توجه است دلیلش هم این است که حدود هشتاد درصد تجارت جهانی در این محدوده انجام می‌شود امروز تمام جا به جایی‌هایی که در صحنه ژئوپولوتیک می‌بینید، به دیپلماسی اقتصادی بر می‌گردد و همه به دنبال این هستند که بتوانند در حوزه اقیانوس هند حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی تاکید کرد: در حوزه‌های دیگر از جمله شیلات، بحث صنعت گردشگری و... بسیار از آن غافلیم. گردشگران حاضرند بیایند در آنجا هزینه کنند و از این زیبایی طبیعی خدادادی بهره ببرند و این فقط نیازمند یک سرمایه گذاری در آن منطقه است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطرنشان کرد: امروز هرآنچه ما دیرتر به سمت دریا برویم، قطعا دچار غفلت راهبردی شده‌ایم و آیندگان ما را نقد خواهند کرد، همانطور که ما داریم گذشتگانمان را نقد می‌کنیم.