معاون هماهنگ‌کننده ارتش تاکید کرد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم جزء چند ارتش قدرتمند و برتر جهان هستیم، دلیلی که باعث شده امروز ارتش جمهوری اسلامی در جهان چنین جایگاهی داشته باشد، خودکفایی است.

به گزارش مرور نیوز، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش در برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هر انقلابی نیازمند یک سپر دفاعی است، گفت: اگر این امر مهم و حیاتی فراهم نباشد، ممکن است عناصر ضدانقلاب که منافع خود را در شکست انقلاب می‌بینند، به دنبال ضربه‌زدن و پیشرفت انقلاب باشند.

دریادار سیاری تاکید کرد: تنها سپر دفاعی پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به تلاش گروهک‌های منافقین و برخی جریان‌ها در ابتدای انقلاب برای انحلال ارتش، عنوان کرد: آن‌ها شعار انحلال ارتش را همه‌جا رونق داده بودند. عمق نگاه امام خمینی (ره) در این مرحله مشخص می‌شود؛ ایشان می‌دانستند سپر دفاعی انقلاب ارتش است و به همین جهت همیشه با انحلال ارتش مخالف بودند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش بیان کرد: در همین راستا امام خمینی (ره) حمایت خود را اعلام کردند تا ۲۹ فروردین به نام ارتش جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری شود. این پیام، یک تیر به قلب همه دشمنانی بود که به دنبال انحلال ارتش و یا ایجاد ارتش بی‌عبقه توحیدی بودند.

دریادار سیاری با تاکید بر حضور ارتش در دفع حملات و فتنه‌انگیزی‌های گروهک‌های ضدانقلاب و جدایی‌طلب اظهار کرد: تنها نیروی مسلح و منظمی که در آن برهه وجود داشت، ارتش بود و این در حالی بود که آسیب‌های زیادی به ارتش وارد شده بود که خیلی از آن‌ها توسط همین گروهک‌های ضدانقلاب صورت‌گرفته بود. این مقاومت که با همکاری همه مردم صورت گرفت سبب شد انقلاب به‌مرور روی پای خود بایستد و توان دفاعی خود را افزایش دهد.

وی در ادامه به مقایسه پیشرفت‌های ارتش پیش و پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: ارتش قبل از انقلاب تجهیزات غربی مناسبی در همه ابعاد داشت اما از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و حتی چند ماه قبل از آن، ارتش تحریم بود زیرا تجهیزاتی به ارتش داده نشد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: علیرغم در اختیار داشتن تجهیزات زیاد، اما صرفاً کاربری آنها بر عهده کارکنان ارتش بوده است و از نظر برنامه‌ریزی، نرم‌افزاری، تعمیرات اساسی و تولید هیچ جایگاهی نداشتیم و تجهیزات ارتش کاملاً به دیگران وابسته بود. اگر یک قطعه‌ای از یک هواپیما، تانک یا سامانه پدافندی خراب می‌شد نمی‌توانستیم بدون وابستگی به غرب آن را تعمیر کنیم و حتی کارکنان ارتش کارکرد آن قطعه را هم نمی‌دانستند زیرا این اطلاعات فقط در اختیار غرب بود.

دریادار ایرانی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس به مرور زمان به علت اتمام قطعات، نیازمند تجهیزات شدیم، تصریح کرد: وقتی وضع اتمام قطعات به امام گزارش شد، ایشان دستور دادند خود ارتش باید بسازد و از وابستگی خارج شود. رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۱۳۶۰ به نیابت از امام خمینی (ره) دستور تشکیل جهاد خودکفایی را دادند که نخستین جهاد خودکفایی در نیروی هوایی ارتش شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه در نخستین گام‌ها از ذهن و خلاقیت جوان ایرانی برای تعمیر قطعات جزء استفاده شد، بیان کرد: جوان ایرانی پای کار آمد و به مرور زمان قطعات مورد نیاز تأمین شد. در این مسیر سختی‌های بسیار زیادی متحمل شدیم و البته دانشگاه‌ها نیز پای کار آمدند.

دریادار سیاری با تاکید بر اینکه امروز می‌توانیم ادعا کنیم جزء چند ارتش قدرتمند و برتر جهان هستیم، خاطرنشان کرد: دلیلی که باعث شده امروز ارتش جمهوری اسلامی در جهان چنین جایگاهی داشته باشد، خودکفایی است. ممکن است ارتش یک کشور قوی باشد و تجهیزات مدرن داشته باشد؛ اما متکی به خود نباشد بلکه به دیگران اتکا کرده باشد. طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت این ارتش در عمل قدرت زیادی داشته باشد.