معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در اندیشه اسلامی سیاست به معنای فریب و نیرنگ نیست. در مواجهه با مردم، خواص و گروههای سیاسی مخالف و موافق مجاز نیستیم که اهل تهمت زدن و کذب و فریب باشیم و بگوییم هدف وسیله را توجیه می کند، بله در جنگ می توان دشمن را فریب داد.

به گزارش مرور نیوز، ویژه‌برنامه‌ی لیالی قدر و ایام سوگواری شهادت امام علی(ع) به همت شورای فرهنگی ستاد اجرایی فرمان امام با سخنرانی سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور برگزار گردید. در این مراسم معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در سه محور: جایگاه و خصال ارزنده مولی الموحدین، منزلت و نقش قرآن کریم و نیز اهمیت و جایگاه شب‌ قدر بیانات مبسوطی ارائه کرد.

 

 امیرالمومنین از زبان امام علی (ع)

حسینی با اشاره به اینکه سبک زندگی فردی و اجتماعی حضرت علی (ع) بهترین الگو برای همگان است، گفت: «ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی امیرالمومنین باید سرمشق و الگو برای همگان باشد. یکی از راههای شناخت  حضرت علی (ع) مطالعه نهج‌البلاغه است که حضرت بنا به ضرورت و اقتضائات، در مواردی به توصیف خویشتن پرداخته‌اند، برای نمونه در فرازهای پایانی خطبه قاصعه حضرت علی (ع)  می‌فرماید:

إِنِّی لَمِنْ قَوْم لاتَأْخُذُهُمْ فِی ال‍لّهِ لَوْمَةُ لاَئِم، سِیمَاهُمْ سِیمَا الصِّدِّیقِینَ؛ من در شمار کسانی هستم که در راه خدا از هیچ ملامتی هراس ندارند، از کسانی که سیمایشان سیمای صدیقان و گفتارشان گفتار نیکان است.

انسان مؤمن و موحد به تبعیت از مولایش از نیش و کنایه بدخواهان بیم و واهمه‌ای ندارد چرا که در راه خدا و حق قدم برمی‌دارد. انسان مؤمن در پایبندی به موازین شرعی باید استوار و محکم باشد هرچند که دیگران او را مورد تمسخر قرار دهند. سِیمَاهُمْ سِیمَا الصِّدِّیقِینَ؛ از کسانی که سیما و چهره‌ی آنان سیمای صدیقان است. حضرت از دروغ مبرا بود و مؤمنین هم باید اهل صدق و راستی در گفتار و کردار باشند و به وعده‌هایی که می‌دهند، پای‌بند باشند. وَ کَلاَمُهُمْ کَلاَمُ الْاَبْرَارِ، گفتارشان گفتار نیکان است. کلام مؤمنان سخن‌چینی، نمّامی، چاپلوسی، استهزاء، غیبت و تهمت نیست بلکه قول سدید، حسن، لیّن، همراه با منطق و حکمت است. کَلاَمُ الْاَبْرَارِ چنین ویژگی‌هایی دارد. بعد حضرت در ادامه می‌فرماید: عُمَّارُ ال‍لّیلِ وَ مَنَارُ النَّهَارِ. از کسانی که شب‌ها را با عبادت آباد می‌کنند و در طریق هدایت مردم روشنی بخش روزهایند.

حضرت امیرالمومنین شب‌ها را به عبادت می‌پرداختند و اهل دعا، تضرع و راز و نیاز در دل شب بودند. حتی در جنگ صفین در لیلة الهریر که شدت جنگ به اوج خود رسیده بود حضرت تهجد خود را ترک نکردند. کسانی که می‌گویند ما شیعه امیرالمومنین هستیم اگر اهل عبادت نباشند باید در شیعه‌ی واقعی بودن خود تردید کنند. رفتار عاشق و دل‌داده اگر با معشوق سنخیت نداشته باشد اظهار این عشق، ادعایی بیش نیست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: «مُتَمَسِّکُونَ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ، یحْیونَ سُنَنَ ال‍لّهِ وَ سُنَنَ رَسُولِهِ؛ از کسانی که به ریسمان الهی قرآن چنگ زده و سنّت‌های خدا و رسول را احیا می‌کنند.

مؤمنین نیز باید همانند امیرالمومنین سنت‌های خدا و رسولش را احیا کنند و در مقابل بدعتها و انحرافات بایستند. به برکت انقلاب اسلامی بسیاری از سنت‌های ارزشمند مثل نماز جمعه احیاء شد. لایسْتَکْبِرُونَ وَ لایعْلُونَ، وَ لایغُلُّونَ وَ لایفْسِدُونَ. تکبّر نمی‌ورزند و برتری جویی ندارند، خیانت نمی‌کنند و فساد به راه نمی‌اندازند.

مؤمنین و پیروان مولا باید اینگونه باشند، اهل خیانت و فساد نباشند. قُلُوبُهُمْ فِی الْجِنَانِ، وَ أَجْسَادُهُمْ فِی الْعَمَلِ، دل‌هایشان در بهشت و بدن‌هایشان در میدان عمل است.

حضرت اینگونه است، کسانی هم که علاقه‌مند به  امام هستند باید اینگونه باشند.

حضرت علی (ع) در خطبه 175 نهج البلاغه می‌فرماید: إِنِّی وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّکُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکُمْ إِلَیْهَا، وَ لَا أَنْهَاکُمْ عَنْ مَعْصِیَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَکُمْ عَنْهَا. اى مردم، به خدا سوگند، که من شما را به هیچ فرمانى ترغیب نمى‌کنم، جز آنکه، خود به انجام دادن آن بر شما پیشى مى‌گیرم و شما را از معصیتى نهى نمى‌کنم جز آنکه، خود پیش از شما از انجام دادن آن باز مى‌ایستم.

در ادامه دکتر حسینی در خصوص شهدا که همواره در خط مقدم بودند همانند شهید سردار سلیمانی، گفت: «خداوند رحمت کند شهدای اسلام به ویژه شهید سلیمانی عزیز را که همواره در جبهه‌های نبرد پیشتاز و پیشگام بودند و به نیروها می‌گفتند بیایید. نمی‌گفتند شما بروید و ما پشت سر شما هستیم. کسی که مردم را دعوت به نیکی و عمل صالح می‌کند خود باید قبل از دیگران عامل به آن باشد. در آیه 7 سوره بقره خداوند می فرماید: أَتَأْمُرُونَ الْنَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکمْ؛ آیا مردم را به نیکی فرمان می‌دهید و خودتان را فراموش می‌کنید؟ کلامی تأثیر دارد که خود فرد باور و اعتقاد داشته باشد و به آن عمل کند، در این صورت مصداق این گفته معروف می‌شود که : سخن کز دل بر آید لاجرم بر دل نشیند.»

آیا سیاست باید آمیخته با صداقت باشد؟

حسینی در خصوص صداقت در سیاست تصریح کرد: بعضی‌ معتقدند سیاست عرصه نیرنگ، دروغ و به کارگیری ابزارهای مشروع و نامشروع برای نیل به قدرت است. در زمان امیرالمومنین هم عده‌ای با این نگرش می‌گفتند، علی زیرک و زرنگ نیست، و معاویه را که اهل مکر و فریب بود زیرک و زرنگ می پنداشتند.  توضیح حضرت خطاب به آنان در خطبه 191 نهج البلاغه چنین آمده است:

وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیةُ بِأَدْهَی مِنِّی وَ لَکنَّهُ یغْدِرُ وَ یفْجُرُ وَ لَوْ لَا کرَاهِیةُ الْغَدْرِ لَکنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ وَ لَکنْ کلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ کلُّ فُجَرَةٍ کفَرَةٌ

« به خدا قسم، معاویه زیرک‌تر از من نیست، لیکن او نیرنگ به کار می‌برد و به فسق و فجور می‌پردازد و اگر زشتی نیرنگ و فریب نبود، همانا من زیرک‌ترین مردمان بودم، اما هر نیرنگ و فریبی گناهی است...»

در اندیشه اسلامی سیاست به معنای فریب و نیرنگ نیست. در مواجهه با مردم، خواص و گروههای سیاسی مخالف و موافق مجاز نیستیم که اهل تهمت زدن و کذب و فریب باشیم و بگوییم هدف وسیله را توجیه می کند، بله در جنگ می توان دشمن را فریب داد.

گفتار رسول الله ص درباره‌ی جدیت امیرالمؤمنین در  امر دین

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور درباره‌ی صلابت امیرالمؤمنین در اجرای اوامر الهی گفت: «در یکی از جنگ‌ها در مورد تقسیم غنائم، مردم از امیرالمومنین علی علیه السلام به حضرت رسول (ص) شکایت بردند که علی سخت‌گیری می کند، پیامبر در پاسخ فرمود: ایها الناس! لا تشکوا علیا، فوالله انه خشن فی ذات الله..

رسول الله (ص) گفت: ای مردم! از علی شکایت نکنید! سوگند به خدا که حقا او در ذات خدا -یا در راه خدا- استوارتر و محکم‌تر و پا برجاتر است از آنکه مورد شکوه و گلایه قرار گیرد»

حضرت علی (ع) در تقسیم اموال بیت المال اهتمام ویژه‌ای به عدالت داشت و حاضر نشد به ام هانی خواهرش سهم بیشتری اختصاص دهد با این استدلال که در اسلام برتری عرب بر عجم معنا ندارد، برتری در تقواست. این عزم راسخ امام در اجرای قانون و عدالت به مذاق عده‌ای به ویژه خواص آلوده به دنیا سازگار نبود و سرانجام با طراحی شیطانی حضرت را به شهادت رساندند و لذا گفته اند« قتل فی محراب عبادته لشدة عدله» یعنی حضرت شهید عدالت شد.

 معیار مهم  و هدف راهبردی حکمرانی در اسلام باید «عدالت» باشد

حسینی در خصوص اینکه معیار سیاست و حکمرانی در نگرش اسلامی، عدالت است، افزود: یکی از شعارهای مهم و اساسی انقلاب اسلامی تحقق عدالت است. معیار در سیاست باید عدالت باشد. کسانی که مسئولیت دارند در نظام اسلامی باید متصف به عدالت باشند. همه‌ی سیاست‌گذاری‌ها باید  در جهت تحقق عدالت باشد. اصلاح امور جامعه با  عدالت اقتصادی میسر است. چتر عدالت باید همه‌ی شئون مثل توزیع امکانات، خدمات و فرصتها را در بر بگیرد. تأکیدهمیشگی حضرت علی (ع)  رسیدگی به محرومان و کاهش فاصله طبقاتی بود. در خطبه 53 نهج البلاغه (عهدنامه به مالک اشتر) وصیت امام چنین است:

ثمَّ اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلَى مِنَ الَّذِینَ لاَ حِیلَةَ لَهُمْ، مِنَ الْمَسَاکِینِ وَالْمُحْتَاجِینَ وَأَهْلِ الْبُؤْسَى وَ الزَّمْنَى، فَإِنَّ فِی هَذِهِ الطَّبَقَةِ قَانِعاً وَمُعْتَرّاً، ....

خدا را، خدا را، در باب طبقه فرودست: کسانى که بیچارگان اند از مساکین و نیازمندان و بینوایان و زمین‌گیران. در این طبقه، مردمى هستند سائل و مردمى  که در عین نیاز روى سؤال ندارند. خداوند حقى براى ایشان مقرر داشته و از تو خواسته است که آن را رعایت کنى، پس، در نگه داشت آن بکوش. براى اینان در بیت المال خود حقى مقرر دار و نیز بخشى از غلات اراضى خالصه اسلام را، در هر شهرى، به آنان اختصاص ده. زیرا براى دورترینشان همان حقى است که نزدیکترینشان از آن برخوردارند.

در نظام اسلامی این سفارش امام علی باید نصب العین مسئولان و مدیران سطوح مختلف جامعه باشد و حمایت از محرومان و برطرف کردن مشکلات معیشتی طبقات کم درآمد در شمار اولویت‌های کاری آنان باشد.

خوشبختانه نهادهای مختلف از جمله  ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مستضعفان مسئولیت خطیر محرومیت زدایی را در دستور کار دارند و رئیس‌جمهور نیز بر از بین رفتن فقر مطلق تاکید دارد.

«قرآن» کتاب هدایت است

 معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در خصوص ویژگیهای قرآن گفت: «قرآن کتاب هدایت و نور است. اگر بخواهیم در مسیر درست حرکت کنیم باید از قرآن مدد بجوئیم. همان‌طور که در قرآن آمده: وَ أَنَّ هذا صِرَطِى مُسْتَقِیمًا فأتبعوه وَ لَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ.

و این راه راست من است، از آن پیروی کنید و از راه‌های دیگر که موجب تفرقه شما از راه اوست متابعت نکنید. این  سفارش خدا به شماست، شاید پارسا شوید.

قرآن کتاب ایمان و عمل صالح ، حکمت و علم است و در آن هیچ‌گونه اشتباه و اختلاف و تناقضی وجود ندارد. کتابی است که در آن هم بشارت است و هم انذار، کتابی برای همه‌ی بشریت است. قرآن کتاب سیاست و حکومت و مبارزه‌‎ی با ظلم است. کتابی که راه و رسم تغییر و دگرگونی و تحول را نشان می‌دهد.  کتابی است که در آن اخبار گذشتگان و آیندگان وجود دارد.

فرصت ماه رمضان را مغتنم بشماریم و با انس بیشتر با قرآن، معرفت بیشتری پیدا کنیم تا با عمل به اوامر آن و اجتناب از منهیات آن به فلاح و رستگاری نائل شویم.

شب قدر را قدر بدانیم

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در خصوص شب قدر افزود: «در سوره دخان آمده است: حم. وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ. سوگند به کتاب روشنگر که ما آن را در شبى فرخنده نازل کردیم زیرا که ما هشدار دهنده هستیم.

این شب مبارک چه شبی است؟ در قرآن آمده است که این شب مبارک همان شب قدر است و قرآن در شب قدر و در ماه مبارک رمضان نازل شده است به استناد  آیه« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» و نیز آیه « شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» این شب عزیز را قدر بدانیم تا از خیر و برکت آن بهره‌مند شویم که این شب، شب برگزیده خدا است.

سید محمد حسینی حسن ختام کلام را این سخن نغز قرار داد که اگر می‌‎خواهیم معرفت پیدا کنیم و شب قدر را درک کنیم یک راهش آن است که معرفت نسبت به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پیداکنیم طبق حدیث: ...فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر. هر کس به شناخت‌ حقیقی فاطمه علیها السلام دست‌ یابد، بی‌گمان شب قدر را درک کرده است.