نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی، گفت: روحیه افغان ستیزی از سوی سرویس های امنیتی و برخی از کشورهای منطقه، هدایت شده است که البته گاهی نیز برخی، به دلیل غفلت و ناآگاهی در داخل کشور، موضوع افغان ستیزی را ترویج می کنند در حالی که ادامه این روند می تواند خطرساز باشد.

به گزارش مرور نیوز، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به سرشماری مهاجران از جمله مهاجران افغان از سوی وزارت کشور، گفت: واقعیت آن است که بحران انسانی، سیاسی و امنیتی که امروزه در افغاستان رخ داده و در پی آن، مشکلات اقتصادی نیز به آن دامن زده است، باعث شده موج وسیعی از مهاجران افغانستانی وارد ایران شود.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش ورود مهاجرن افغان از آن جهت است که ایران، برای آنها کشوری در دسترس است، ضمن آنکه مهاجران افغان، بیشترین اشتراکات تاریخی، فرهنگی و زبانی را با ایرانی ها دارند و همین امر باعث تمایل به مهاجرت به ایران می شود.

نمی توانیم مشکلات کشور همسایه خود را نادیده گرفته و مانع پناه دادن به آنها شویم

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه ایران به عنوان یک کشور اسلامی نمی تواند مرزهای خود را به طور کامل به روی مهاجران افغان ببندد، تصریح کرد: بدون شک نمی توانیم مشکلات کشور همسایه خود را نادیده گرفته و مانع پناه دادن به آنها شویم.

رحیمی جهان آبادی با تاکید بر ضرورت شناسایی مهاجران افغان در کشور، گفت: هر کشوری باید برای پذیرش مهاجران یا آوارگان خارجی، مقررات مشخصی داشته و نظارت دقیقی انجام دهد، این درحالی است که متاسفانه در ایران، سیاست واضحی پیرامون اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانستان نداشتیم.

وی با بیان اینکه نبود سیاست مشخص پیرامون اتباع خارجی، سبب شده بسیاری از مهاجران افغان به صورت غیرمجاز وارد کشور شده و دیگر حاضر به خروج از ایران نباشند، افزود: از سویی دیگر مشخصات آنها نیز در هیچ کجا ثبت و ضبط نشده است و در این شرایط، نمی توانیم آمار دقیقی از تعداد مهاجرین در کشور داشته باشیم تا بتوان بر مبنای آن برنامه ریزی کرده و در صورت لزوم، به اتباع خارجی، خدمات لازم را ارایه دهیم.

نماینده مردم تربت جام در مجلس، اقدام وزارت کشور در سرشماری مهاجران به ویژه اتباع افغان را اگرچه دیر، اما ضروری دانست و تصریح کرد: اطلاعات تمام این افراد باید ثبت و ضبط شده تا تردد آنها نیز در داخل کشور قانونمند شود؛ در این شرایط مشخص می شود که چه تعداد تبعه افغان در هر استان یا هر شهری وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: دستیابی به آمار دقیق حضور مهاجران در کشور، علاوه بر ارایه بهتر خدمات، امکان جذب کمک های بین المللی را برای مهاجران، فراهم کرده و ما را نیز در برقراری نظم و امنیت کشورمان کمک خواهد کرد.

رحیمی جهان آبادی در ادامه با اشاره به روی کار آمدن طالبان در کشور افغانستان، تصریح کرد: باید به این نکته نیز اشاره کرد که بعد از روی کار آمدن طالبان، بسیاری از کشورهای منطقه گمان می کردند که جمهوری اسلامی ایران، خود را با طالبان در گیر خواهد کرد اما این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: علی رغم همه شیطنت های صورت گرفته، ایران موضوع رابطه خود با طالبان را مدیریت کرد تاجایی که جمهوری اسلامی با یک درایت و سیاست معقول نسبت به تحولات افغانستان برخورد داشته و خود را درگیر مسایل افغانستان نکرده است.

نماینده مردم تربت جام در مجلس، تاکید کرد: متاسفانه یک موج مخرب و هدایت شده از سوی سرویس های امنیتی بیگانه در کشور ما دامن زده می شود تا یک روحیه افغان ستیزی را بین مردم ترویج کرده و آنها را به درگیری با ایرانی ها تحریک کند، در صورتی که ملت ایران و ملت افغانستان، شبیه ترین ملل به یکدیگر هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه مردم ایران، افغانستان و تاجیکستان یک زبان واحد هستند، گفت: ما تنها کشورهایی هستیم که به زبان فارسی تکلم می کنیم و تقریبا فرهنگ، تاریخ، شعرا و فلاسفه ما یکی است و به نوعی یک شناسنامه واحد در طول تاریخ داریم.

روحیه افغان ستیزی را مهار کنید

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: روحیه افغان ستیزی از سوی سرویس های امنیتی و برخی از کشورهای منطقه، هدایت شده است که البته گاهی نیز برخی، به دلیل غفلت و  ناآگاهی در داخل کشور، موضوع افغان ستیزی را ترویج می کنند در حالی که ادامه این روند می تواند خطرساز باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، با بیان اینکه باید فضا به سمت دوستی و پیوند بیشتر بین دو ملت ایران و افغانستان پیش رود، گفت: با دوستی و محبت بین دو کشور، می توان کنترل بهتری بر روند اوضاع داشته باشیم.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: ممکن است برای هر کشوری جنگ رخ دهد، حتی شاید روزی برای ما هم این اتفاق رخ دهد، البته ما به برکت جمهوری اسلامی و خون شهدا امن ترین و قدرتمندترین کشور خاورمیانه هستیم اما در هر حال، آینده را نمی توان پیش بینی کرد.

وی تصریح کرد: ما باید این درک را داشته باشیم که مردم افغان به ما پناه آورده اند و از ما نزدیک تر به خودشان کسی را ندارند، حال باید تلاش کرد این روحیه افغان ستیزی که می تواند چالش های امنیتی را برای کشور فراهم کند را مهار کنیم.