وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقد است مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است.

به گزارش مرور نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان گفت: خیلی خوشحالم که امروز میزبان همکارم وزیر محترم امور پاکستان هستم. روابط عمیق و ریشه دار جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دو کشور بزرگ دنیا در تمام طول ۷۵ سال گذشته، سرشار از لحظات امید بخش بوده است و در دولت جدید مناسبات را در مسیر توسعه هرچه بیشتر قرار دادیم.

وی افزود: در دوره اخیر اولین وزیر امور خارجه بودم که انتخاب همکار خوبم جناب «زرداری» را که در ایران به آقای «بوتو» معروف است، تبریک گفتم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در کشور ما خاطرات خرسند کننده و امید بخش از سفر مادر شهید او در دوره مسئولیت مهمشان در پاکستان به ایران وجود دارد.

امیرعبداللهیان افزود: من امروز یک هدیه فوق العاده برای جناب آقای وزیر دارم که آلبوم عکس از زیارت خانم شهید بی نظیر بوتو در جریان آخرین سفرشان به ایران و زیارت حرم امام رضا(ع) است.

وی گفت: ما در خصوص مناسبات دوجانبه و همکاری‌ها در حوزه‌های مرزی پایانه‌ها و بازارچه های مرزی و توسعه تجارت محلی و همکاری‌های استانی با اتخاذ رویکردها و مواضع مشترک سیاسی بین تهران و اسلام‌آباد و همچنین پیرامون همکاری‌های فرهنگی، گردشگری و همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و در حوزه های اقتصادی و تجاری با هم گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت در خصوص موضوعات منطقه‌ای، آخرین تحولات در افغانستان، بحران یمن و فلسطین بود؛ ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و بر راه حل سیاسی تاکید داریم و بین اوکراین و روسیه تلاش می‌کنیم بحران اوکراین در مسیر مذاکره و راه‌حل سیاسی پیش برود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: از موضوعات دیگری که به عنوان دستور کار مشترک ما در این گفتگو مورد بررسی قرار گرفت، چگونگی برخورد جمهوری اسلامی ایران و قطعنامه صادره از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و روند ادامه یا توقف مذاکرات بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقد است مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گام‌های مهمی را در ماه‌های گذشته و در مذاکرات آقای باقری و مورا و کشورهای ۱+۴ داشتیم و همچنین تبادل پیام‌هایی که در این مدت بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده انجام شد، اثبات کرد ما بر گفتگو، منطق و رسیدن به توافق خوب و پایدار تاکید داریم.

امیرعبداللهیان افزود: در روزهای اخیر علیرغم استمرار پیام‌ها اما به یکباره طرف آمریکایی برای اعمال فشار سیاسی و البته اخذ امتیاز بیشتر در میز مذاکره غیرمستقیم، قطعنامه را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داد.

وی گفت: یک پیج سیاسی جدید را روی میز قرار دادیم، آمریکایی این ابتکار را پذیرفت اما بر تصویب قطعنامه تاکید داشت. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران نیز با افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود در حوزه هایی که از طریق سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام، اجرایی و عملی شد و به طور رسمی نیز قبل از صدور قطعنامه به دبیرخانه آژانس بین المللی در وین اطلاع داده شد، ما آن اقدامات را انجام دادیم و اکنون در کنار قطعنامه، اقدامات بیشتر هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وزیر امور خارجه گفت: با صدای بلند بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید داریم.

امیرعبداللهیان افزود: ما علاوه بر اینکه با هیئت حاکمه موقت افغانستان یعنی طالبان، مناسبات لازم را به دلیل مرز مشترک همسایگی و موضوعاتی که بین ما وجود دارد، حفظ کرده‌ایم، پیگیر ارتباط علنی و آشکار و رسمی خودمان با همه طرف‌ها در افغانستان هستیم و به صراحت به هیئت حاکمه افغانستان اعلام کردیم تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام راه حل اساسی برون‌رفت از چالش‌های موجود در افغانستان است.

وی گفت: امیدواریم افغانستان هرچه زودتر در مسیر صلح، ثبات، آرامش و رفاه قرار گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در موضوع یمن، جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش‌بس در این کشور حمایت کرد، افزود: در این مسیر بر لغو کامل محاصره انسانی در یمن تاکید داریم وطرفه‌ها را به گفتگوهای «یمنی یمنی» تشویق می کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: فلسطین همچنان به عنوان اولویت جهان اسلام در گفتگوهای ما و وزیر خارجه پاکستان قرار داشت و ما نسبت به تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی قدس تاکید داریم.