سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موازنه‌های راهبردی در منطقه و جهان از غرب به سمت شرق در حال تغییر است، گفت: امروز نگاه قاطبه ملت‌های منطقه از جمله جهان عرب دیگر مثل گذشته، نگاه به غرب نیست.

به گزارش مرور نیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار علاء الدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین و اعضای هیات مدیره این انجمن گفت: امروز قاطبه ملت‌های منطقه نگاهی منفی به آمریکا دارند و دولت‌های عربی در حال ریل گذاری برای موازنه سازی در روابط خود با آمریکا، چین و روسیه هستند. 

کنعانی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به موضوع نگاه به شرق گفت: نگاه به شرق در ایران و تقویت روابط با کشورهای شرقی از جمله چین باید یک نگاه راهبردی و نه صرفا یک رویکرد تاکتیکی در برابر غرب باشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت های انجمن دوستی ایران و چین، افزود: یکی از موضوع های مهمی که این تشکل مردم نهاد می تواند انجام دهد، کمک به اصلاح نگاه ها در داخل کشور به سمت شرق و معرفی صحیح ظرفیت های فراوان اقتصادی واشتراکات فرهنگی با شرق از جملع چین است. 

ناصر کنعانی، دیپلماتی با تجربه که حدود یک ماه پیش (نیمه اول تیرماه سا ل ۱۴۰۱) به سمت سخنگویی وزارت امور خارجه منصوب شده است، با اشاره به این که چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در تهران اولین سفیری بوده که با وی در مسئولیت جدید ملاقات کرده، در این باره گفت: این دیپلمات چینی که در حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگی بسیار فعال است، تاکید داشت که ایران و چین در این حوزه و با هدف تقویت شناخت صحیح دو ملت نسبت به یکدیگر ، نیازمند کار و تلاش بیشتری هستند. 

در این نشست همچنین با اشاره به این که بخش عمده ای از سند همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین، مربوط به موضوعات فرهنگ است، بر ضرورت توجه بیشتر به موضوعوات و زوایای فرهنگی در مناسبات ایران و چین تاکید شد.