رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم. در زمان دولت قبلی با فراز و نشیب زیادی در این باره مواجه بودیم، به لطف خدا دولت سیزدهم روی کار آمد و کارها با هماهنگی خوب و بهتری پیگیری شد.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در سومین روز اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امروز فرصت مناسبی برای خدا قوت گفتن به یکایک فعالان آموزش و پرورش است که با جمعی از نمایندگان مجلس در این جمع گرم و صمیمی هستیم.

وی با اشاره به اینکه جمع آموزش و پرورش جمعی فرهیخته است، عنوان کرد: با همه وجود ایمان دارم و بر این باور هستم که راه تحول و قوی شدن ایران، فقط و فقط در دستان فعالان آموزش و پرورش است و هرگز اینگونه نیست که این حرف را صرفاً در جمع شما بگویم یا درباره آن تعارف کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنا بر باوری که به اهمیت آموزش و پرورش دارم، در هر موقعیتی بوده‌ام و هرجا توفیق خدمت داشته‌ام کما آنکه نسبتی با آموزش و پرورش نیز نداشته است، یکی از اولین اقداماتم این بود که به سرعت رابطه خود را با این حوزه برقرار کنم؛ چراکه باور دارم محور قوی شدن کشور در همه ابعاد، آموزش و پرورش، معلمان و مدارس هستند.

قالیباف بیان کرد: درباره نقش آموزش و پرورش در تحول تئوری‌پردازی نمی‌کنم؛ بلکه آن را با استفاده از تجربه و باور میدانی، با نگاه از پایین‌ترین سطوح به موضوعات و تجربه بالاترین سطوح راهبردی در طول چند دهه می‌گویم و همچنین با نگاهی منطقی و ترکیبی از حکمت نظری و حکمت عملی به موضوع می‌پردازم.

وی با اشاره به اینکه جنبه‌های سطح عملیاتی این موضوع را، در جمع معلمان و در حضور وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر عنوان کرده‌است، اظهار کرد: وقتی از کشوری حرف می‌زنیم باید بدانیم چه چیزی ضامن استقلال آن است؛ به ویژه کشوری همچون ایران که بر پایه نظریه و اندیشه سیاسی برخاسته از فقه سیاسی امام خمینی (ره)، یعنی نظریه ولایت فقیه و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و این موضوع محیط داخلی و خارجی متفاوتی با دیگر کشورها برای ما رقم می‌زند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وقتی حرف از استقلال می‌زنیم باید مؤلفه‌های خاصی در کشور داشته باشیم. کشوری می‌تواند بگوید مستقل است که بتواند مولد و تولیدکننده باشد؛ کشور برای مستقل بودن باید تولیدکننده قدرت، ثروت و معرفت باشد.

قالیباف در رابطه با تبعات نظام بروکراسی، بیان کرد: وقتی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و امکانات مادی خود را به میدان می‌آوریم به جای آنکه این ظرفیت‌ها را در صندوق‌های سرمایه‌های انسانی مولد قرار دهیم، همه سرمایه‌ها را به چاه رهاشده نظام بروکراسی می‌ریزیم و کمترین خروجی، کارآیی و کارآمدی را از آن دریافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: برای آنکه اصلاح لازم در این زمینه را انجام دهیم نیازمند یک تصمیم جهادی هستیم؛ به تعبیری «جهاد تصمیم» است که این اصلاح را رقم می‌زند. باید شجاعانه بایستیم و تصمیم بگیریم، در غیر این صورت در همین گردابی که هستیم باقی خواهیم ماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز همه بدون شک قبول داریم که معیشت اولویت ما است و همه باید به آن توجه کنیم، همانطور که در تلاش هستیم این حوزه را سر و سامان دهیم. باید توجه داشته باشیم که اولویت امروز ما حتماً معیشت است؛ اما ضرورت امروز و اولویت فردای ما «تربیت» است.

قالیباف تأکید کرد: نباید در یک معامله سراسر باخت قرار بگیریم و تربیت را بدهیم تا معیشت را بگیریم. آنچنان که زمان از دست می‌رود و هرگز به عقب برنمی‌گردد، سرمایه‌های عظیم انسانی را از دست می‌دهیم و جبران آن هیچ وقت برای ما ممکن نخواهد بود؛ در این گرداب نسل و نسل‌های کشور را از دست می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) خانواده را اولین و مدرسه را دومین مرحله تربیت و آموزش معرفی کرده‌اند، عنوان کرد: دوره‌ای که در شهرداری تهران خدمت می‌کردم، گفتم که «منزل» به معنی خانواده، «مدرسه»، «مسجد» و «محله» چهار «میم» هستند که مدیران باید به آن توجه کنند؛ امروز نیز یک «میم» دیگر به این موارد اضافه شده و آن «مجازی» به معنای فضای مجازی است و وقتی در سطح عملیاتی وارد میدان می‌شویم، این پنج مورد باید در یک زنجیره دقیق با یکدیگر کار کنند تا مؤثر و کارآمد باشند.

قالیباف تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اصلاحات لازم را انجام دهیم، ناگزیر هستیم که نگاهی سیستمی، عمومی و باز داشته باشیم و با «مدیریت سایبرنتیک نسل سومی» اقدام کنیم تا سرمایه‌های مادی که به زحمت آنها را به دست می‌آوریم به چاه رها شده سیستم بروکراسی نریزیم و این‌طور نشود که نتوانیم خروجی لازم را از آن بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اینکه چگونه با نگاه سیستمی عمومی باز و با مدیریت سایبرنتیکی نسل سوم قادر هستیم با ستادی بسیار قوی، ولی کوچک و چابک از مرکزیت، مستقیماً تک تک مدارس را مورد توجه قرار دهیم، بحث مفصلی است که ساعت‌ها می‌توان در مورد آن بحث کرد.

وی افزود: باید بدانیم که جز معلم و مدرسه در حوزه آموزش و پرورش، سایرین اصالتی ندارند؛ اصالت در آموزش و پرورش، مدرسه و معلم است. همانطور که در مجلس بارها به دوستان و مشاوران گفته‌ام که در مجلس شورای اسلامی، اصالت با نماینده است و دیگران ذیل این اصالت تعریف می‌شوند؛ سایرین باید کمک کنند که نماینده کار خود را به درستی انجام دهد و تصمیم درست بگیرد؛ امروز نیز در آموزش و پرورش اینگونه است.

قالیباف در رابطه با موضوع رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم. در زمان دولت قبلی با فراز و نشیب زیادی در این باره مواجه بودیم، به لطف خدا دولت سیزدهم روی کار آمد و کارها با هماهنگی خوب و بهتری پیگیری شد. علیرغم همه مشکلاتی که در حوزه مسائل مالی و پولی داشتیم، قانون رتبه‌بندی اجرایی شد و به سمت تکمیل پیش می‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رتبه‌بندی هدف نهایی نیست، گفت: رتبه‌بندی باید این فرصت را فراهم کند که به سمت کیفیت و عدالت آموزشی برویم. البته نمی‌خواهم دوگانه کیفیت و عدالت آموزشی ایجاد کنم و این دو را مقابل یکدیگر قرار دهم؛ چرا که معتقدم کیفیت و عدالت مکمل هم و لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی بیان کرد: کیفیت آموزش حتماً از راه برقراری عدالت آموزشی امکان پذیر است و از هر راه دیگری که برویم آن راه خطا است. نباید چنین دوگانه‌ای ایجاد کنیم، اما متأسفانه گاهی شاهد ایجاد چنین نگاهی از سوی برخی بوده‌ایم.

قالیباف گفت: به وزیر آموزش و پرورش و همه زحمت‌کشان عرصه ستادی و برنامه‌ریزی این حوزه می‌گویم که در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد سیستم عمومی باز، اجرای مدیریت سایبرنتیکی نسل سوم و تحقق سند تحول هر قانون و پشتیبانی و اختیاری که نیاز باشد انجام خواهیم داد و لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد. البته سند تحول بر زمین مانده و بیش از ۱۰ سال از آن می‌گذرد؛ می‌توان گفت این سند کهنه شده و شاید نیاز به تجدید نظر داشته باشد، ولی با این حال باید محتوای آن مورد توجه قرار بگیرد.