سخنگوی دولت گفت که رشد اقتصادی از مسیر کمک به بخش خصوصی و تخصیص اعبتار به طرح‌های عمرانی دنبال می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود که ظهر امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران پارلمانی برگزار شد اظهار کرد: خروج از رکود و رشد اقتصادی از برنامه‌های مقطعی دولت از آغاز سال ۹۵ بود که از سال گذشته ادامه و استمرار داشته است؛ این رشد اقتصادی از دو مسیر تعقیب می‌شد یکی کمک به سرمایه گذاری بخش خصوصی در واحدهای تولیدی نیمه فعال که مقرر بود چیزی حدود ۷۵۰۰ واحد، در حد ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شود که فعال شوند و بخش دیگری هم مقرر بود به طرح‌های عمرانی دولتی که اکنون در حال اجراست اعتبار تخصیص داده شود تا فعال شوند. بنابراین سرمایه گذاری از دو مسیر اعطای تسهیلات به بخش خصوصی و پرداخت تخصیص اعبتار به طرح های دولتی دنبال می شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادور آور شد: همچنین برای طرح‌های عمرانی نیز مقرر است که تا پایان سال ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های نیمه تمام بدهیم. براساس گزارشی که به من داده شده ما موفق شدیم از طریق نظام بانکی تا تاریخ ۶ دی ماه به ۱۹۵۰۹ واحد تولیدی چیزی حدود ۱۳۶۴۵ میلیارد تومان تسهیلات بدهیم که آنها بتوانند از حالت نیمه رکود به فعال تبدیل شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بخش دیگر مربوط به طرح‌های عمرانی می‌شود که براساس آخرین گزارش ۳۳ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص داده شده که بتوانیم با تمام ۲۴۶ طرح و پروژه تا قبل از پایان دولت یازدهم آنها را آماده این بهره برداری کنیم. محصول این دو سرمایه گذاری از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی  و تخصیص اعتبار به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای این بود که موفق شدیم در شش ماه اول همانطور که مرکز آمار نیز اعلام کرد، رشد ۶.۵ درصدی با نفت و ۴.۵ درصدی بدون نفت را داشته باشیم که توزیع آن ۶ درصد در گروه کشاورزی، ۹.۱ درصد در گروه صنعت و ۵ درصد در گروه خدمات بود. لازم به ذکر است که سهم نفت در تولید ناخالص داخلی ۴.۷ دهم درصد، سهم کشاورزی ۱۳ درصد، سهم صنعت ۲۰ درصد و بقیه مربوط به بخش خدمات است.

نوبخت همچنین یادآور شد: باید سرمایه گذاری خارجی را هم به آن اضافه کرد. براساس گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی دریافت شده، نحوه سرمایه گذاری خارجی ما با روندی که از مهر ماه سال ۹۲ یعنی شروع کار دولت تا اول دی ماه ۹۴ (از آغاز دولت تا زمان اجرایی شدن برجام) برای ۱۰۸ طرح تولیدی، ۵ میلیارد و 211 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت که این آمار به تفکیک کشورهایی که سرمایه گذاری کرده‌اند و استان‌هایی که در آنها سرمایه گذاری شده موجود است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از اول دی ماه سال گذشته تا اول دی ماه امسال برای ۱۱۳ طرح بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شد. قطعا این سرمایه گذاری به اضافه سرمایه گذاری که از طریق اعطای تسهیلات به بخش خصوصی انجام داده ایم بعلاوه ۳۳ هزار میلیارد تومان دیگری که توانستیم به طرح‌های عمرانی اعتبار تخصیص دهیم رشد ۶.۵ درصدی را تحصیل کردیم که امیدواریم افزایش و استمرار آن تا پایان سال را شاهد باشیم.

نوبخت در بخش دیگری از نشست خبری خود اظهار کرد: نشست خبری امروز ما در فضایی متفاوت از جلسات هفتگی آغاز می‌شود. من هفته گذشته از مسیر عبور از کمیسیون به سازمان با درخواست تعدادی از خبرنگاران پارلمانی برای مصاحبه مواجه شدم، اما به هر حال برای پاسخگویی نیاز به فرصت مناسب هست. به ویژه اینکه سخنان من به عنوان سخنگوی دولت می‌تواند حساسیت زیادی داشته باشد. بنابراین باید از سنجیدگی لازم بر خوردار باشد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به سابقه نمایندگی خود نیز گفت: من به عنوان فرزند مجلس بیش از آن که دولتی باشم سوابق و خاطرات زیادی از مجلس دارم و ۲۸ سال پیش نماینده جوان سی وچند ساله‌ای بودم که وارد مجلس شدم و به عنوان سخنگوی کمیسیون و هیات رئیسه فعالیت داشتم.

 

دولت آمادگی همکاری با قوه قضائیه در پرونده زنجانی را دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات روز گذشته رئیس قوه قضائیه در خصوص کم‌کاری دولت درباره پرونده بابک زنجانی، گفت: ابتدا لازم است از قوه قضائیه برای بررسی به این پرونده تشکر کنم، پرونده‌ای بسیار مهم و پراهمیت که فردی نزدیک به ۳ میلیارد دلار از اموال و منابع عمومی را استفاده کرده که اکنون این رقم به قیمت روز بیشتر شده است.

وی افزود: دولت در این‌باره هر کمکی برای بازگرداندن این منابع به خزانه عمومی انجام می‌دهد و با قوه قضائیه مساعدت و همکاری داشته و خواهد داشت. فکر می‌کنم آن بخش‌هایی که برای وزارت اطلاعات مکشوف است را این وزارتخانه می‌تواند در قالب اطلاعات کافی پشت پرده در اختیار قوه قضائیه قرار دهد که شناسایی شود چطور یک نفر می‌تواند چنین رقم بسیار بزرگی را در اختیار داشته باشد.

نوبخت در ادامه گفت: دولت در هر موردی که قوه قضائیه نظر داشته همکاری می‌کند ضمن آنکه از ابتدا پیشگام این اقدام بوده تا ابعاد این فساد بزرگ روشن شود و مردم منتظر اقدام قاطع قوه قضائیه برای بازگرداندن این منابع به خزانه عمومی هستند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال مجدد یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه رئیس قوه قضائیه مطرح کرده که طبق گفته بابک زنجانی برخی از پول‌ها به ستاد انتخاباتی روحانی داده شده است،‌ گفت: چنین صحبتی را نشنیده‌ام اما همواره دولت در این پرونده مطالبه‌گر بوده و بر ضرورت پیگیری و برگرداندن اموال و دارایی مردم مصر بوده است. اکنون این پرونده در اختیار قوه قضائیه است و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر رسیدگی و تعیین تکلیف شود.

نوبخت همچنین تأکید کرد: قوه قضائیه از استقلال کافی برخوردار است. تقاضای ما این است که هر ادعایی را بابک زنجانی مطرح کرده رسیدگی شود و نتیجه آن اعلام و مطرح شود. ما آمادگی داریم هر نوع اطلاعات را به دستگاه قضا ارائه کنیم.

خبرنگاری در ادامه از نوبخت پرسید علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری در مبارزه با قاچاق و اقدامات تعزیرات در این رابطه شنیده‌ها حاکی از آن است که به دلیل عدم همکاری دولت، آقای جمشیدی قصد استعفا دارد، نظر شما در این‌باره چیست، نوبخت در پاسخ گفت: مرجع رسیدگی کننده به شکایات و یا ارجاع پرونده از سوی سازمان تعزیرات، قوه قضائیه است که خوشبختانه این قوه از استقلال کافی برخوردار است و به هیچ وجه تحت تأثیر دولت و یا هیچ قوه دیگری قرار نمی‌گیرد. از آقای جمشیدی و همه مسئولان دیگر خواهشمندیم اگر مورد مشخصی دارند حداقل به سازمان برنامه و بودجه به عنوان دستگاه نظارتی برای بررسی اعلام کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد چگونگی حمایت از اصناف در برنامه‌های اقتصادی دولت به دلیل عدم توجه به این بخش، گفت: در تهیه و تنظیم برنامه ششم توسعه تلاش شد این موضوع با حضور نمایندگان بخش خصوصی شامل اتاق اصناف و بازرگانی انجام شود. سازمان برنامه و بودجه آمادگی دارد در کنار مسائل برنامه‌ای و بودجه‌ای پیشنهاد و راهنمایی این بخش را داشته باشد.

وی افزود: درباره تسهیلات عمومی نیز مقرر است فقط به واحدهای خرد و متوسط در حوزه تولید داده شود چون اشتغال و تولید آنها تحت تأثیر عواملی همچون عدم کفایت سرمایه در گردش و ثابت محصور شده که باید بتوانیم با اعطای این تسهیلات آنها را فعال‌تر کنیم. اگر اتاق اصناف لازم بداند می‌تواند نظرات را به ما اعلام کند، البته با این توضیح که این تسهیلات خاص برای واحدهای بزرگ شامل نمی‌شود. چون آنها باید منابع خود را از طریق بازار بورس و سرمایه تأمین کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بعد از نوسانات ارز شائبه‌ای درباره ارتباط تأخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان با نوسانات بازار و کسب درآمدی برای دولت از این طریق، گفت: به نظرم این صحبت کم‌لطفی و کج‌سلیقگی است. همانطور که یک ماه پیش گفتم قرار بود مطالبات فرهنگیان در آذرماه از محل تبصره ۶ پرداخت شود که همان مسیر نیز انجام شد. این صحبت بدان معناست که می‌خواهند بگویند اگر نسبت به فرهنگیان احقاق حق می‌شده به قیمت به هم ریختن بازار ارز بوده که این کم‌لطفی به این قشر شریف و بزرگ است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی آیین‌نامه اجرایی مربوط به بخشودگی سود تسهیلات وام اجرایی می‌شود، گفت: این موضوع مربوط به بخشی از تبصره ۳۵ برای بخشودگی سود و تسهیلات کسانی است که ۱۰۰ میلیون تومان وام و تسهیلات گرفته، آیین‌نامه اجرایی آن در حال تدوین است اما باید این اقدام بدون افزایش پایه پولی انجام شود که بانک مرکزی نظراتی دارد. ان‌شاءالله این آیین‌نامه در کنار همه آنچه تحت عنوان اصلاح احکام بودجه ۹۵ است اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان وضعیت اقتصادی را مناسب نمی‌دانند اما آقای روحانی در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خوش‌بین بودن به شرایط را مطرح کرده است اما چطور باید به این شرایط خوش‌بین بود، گفت: چرا خوش‌بین نباشیم؛ وقتی شاخص تورم در سال ۹۲ قدرت خرید مردم را نشان می‌دهد بالای۴۰ درصد بود و امروز به بیش از ۷ تا ۸ درصد رسیده نشان می‌دهد که کار دشواری انجام شده است. رشد اقتصادی آن زمان نزدیک منفی ۷ درصد بود و امروز بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ۶.۵ درصد و بانک مرکزی ۷.۵ درصد شده که نشان‌دهنده انجام سرمایه‌گذاری‌ها و تکمیل طرح‌های نیمه تمام است.

وی افزود: تا چندی پیش بازار ارز نیز ثبات داشت که ان‌شاءالله در آینده نزدیک نیز به ثبات می‌رسد. با چنین اقداماتی چرا نباید خوش بین باشیم وقتی که بر اساس شاخص‌های رسمی بانک‌های جهانی و صندوق بین‌المللی پول ایران در خاورمیانه از اقتصاد باثبات برخوردار است؟ باید حتماً به این ظرفیت ملی خوشبین باشیم.

در ادامه خبرنگاری از نوبخت پرسید اصولگرایان تندرو در محافل و رسانه‌هایشان بحث رد صلاحیت آقای روحانی را مطرح می‌کنند که ایشان نیز شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی درباره احتمال کاندیداتوری سکوت کرده‌اند، ارزیابی شما در این‌باره چیست؟

نوبخت در پاسخ گفت: آقای روحانی سکوت نکرد بلکه به سوال درباره کاندیداتوری‌اش پاسخ داد و گفت که الان این موضوع از نظر زمانی وجهی ندارد که اعلام شود چه اینکه اگر می‌گفتند می‌خواهد در انتخابات کاندیدا شود آنگاه هر صحبتی را مطرح می‌کرد در قواره کاندیداتوری ریاست‌ جمهوری ارزیابی می‌شد. اکنون کار برای کشور زیاد است و زمان انتخابات نیز مشخص است و حتی می‌توان در آخرین روز ثبت‌نام،‌ ثبت‌نام را انجام داد. ان‌شاءالله منتقدان نیز حمایت می‌کنند.

وی درباره موضوع رد صلاحیت روحانی، گفت: رد صلاحیت حرف پوچ و بی‌ربطی است و ضرورت ندارد ذهن جامعه را درگیر کرد.

نوبخت رد پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه برخی منتقدان معتقدند منشور حقوق شهروندی تنها وجهه انتخاباتی دارد و ارتباطی به دولت ندارد، گفت: طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس جمهور دومین مقام رسمی کشور و یا اولین مقام بعد از رهبری به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی است. در بحث قانون اساسی حقوق شهروندان مورد توجه قرار گرفته و از وظایف رئیس جمهور نیز به رسمیت شناختن حقوق شهروندی است. آقای روحانی این موضوع را به همه دستگاه‌های دولتی اعلام و مطالبه کرده که همه همت خود را صرف اجرای این منشور و احقاق حقوق شهروندان کند.

وی افزود: به رسمیت شناختن این حقوق که برگرفته از اسلام ناب و قانون اساسی است سند افتخاری برای نظام محسوب می‌شود و باید همه مطالبه‌گر آن باشیم چون اکنون در جهان گروه‌های تروریستی و تکفیری، وهابی‌ و داعش چهره خشن و نادرستی را از اسلام معرفی می‌کنند. اقداماتی که در کشورهای همسایه و اروپا به نام اسلام انجام می‌شود و این تصور به وجود می‌آید که این اقدامات قرائتی از اسلام است. حال اینکه هیچ ربطی به اسلام ندارد. در این شرایط همه باید کمک کنیم که چهره دوست داشتنی و اصیل اسلام ناب برگرفته از موازین دینی و قانون اساسی را گسترش داده و تلاش نشود که این موضوع مطرود شود.

نوبخت در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره پرونده بابک زنجانی و اینکه در حال حاضر سه سال از مطرح شدن این  پرونده می گذارد اما هنوز به سرانجام قطعی نرسیده است ضمن اینکه مطرح شده وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه نیز باید بررسی‌های لازم را انجام می‌دادند گفت:‌ در خصوص این پرونده با قبول مسئولیت از سوی دولت یازدهم این شخص دستگیر شد، پیگیری دولت هم بود و مجدانه دنبال می‌کرد و به دفعات مقامات قضایی هم موضوع را دنبال کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در مورد اقداماتی که انجام شده ما همیشه مطالبه‌گر بودیم و هر تخلفی که صورت بگیرد کوچک یا بزرگ باید پیگیری شود. این که چطور برای یک فرد پرونده تشکیل شده و او به عنوان نفر اصلی مطرح است و آیا چنین فردی آنقدر توانایی داشته که ۲/۷ میلیارد دلار ارز از کشور را در دست گیرد و چنین فسادی رخ دهد؟

قوه قضاییه با دقت و تلاش بیشتر پرونده بابک زنجانی را دنبال کند/اعدام مشکل مردم را حل نمی‌کند

 سخنگوی دولت همچنین اظهار کرد: از قوه قضاییه انتظار می‌رود که با دقت و تلاش بیشتر این پرونده را دنبال کنند و تمام سوال‌هایی را که از اذهان عمومی پیش آمده پاسخ داده و روشن شود.

نوبخت افزود:‌ فراتر از اینها، مسئله اعدام یک فرد، مشکل مردم را حل نمی‌کند و او باید هر مجازاتی است بکشد اما باید منابع ارزی ملت به خزانه بازگردد .

وی درباره اینکه آیا وزارت خارجه و اطلاعات در این باره پیگیری داشتند گفت: ما باید این درخواست را داشته باشیم ببینیم چه کاری باید وزارت خارجه و یا وزارت اطلاعات انجام دهد که نداده است. اینها باید حتما روشن شود. انتظارمان این است که با مصداق هم روشن شود.

نوبخت تاکید کرد:‌ دولت برای برخورد با این فساد بزرگ و مبرهن بسیار مصر است و امیدواریم قوه قضاییه رسالت و ماموریت تاریخی خود را در برابر دیدگان ملت که همه منتظرند انجام دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مربوط به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان که ۸۰۰۰ میلیارد از دارایی‌های فرهنگیان مسئله اصلی این صندوق است، گفت: این پرونده نیز توسط ضابطین قوه قضاییه در حال رسیدگی است و به صورت کامل باید به قوه قضاییه اطلاعات لازم داده شود و انتظار داریم بدون هیچ گونه اغماض و در جهت حفظ حقوق فرهنگیان با هر کسی که این تخلف را انجام داده برخورد قانونی شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ساماندهی تعطیلات آخر هفته با توجه به این که طرحی در این زمینه در مجلس اعلام وصول شده اما هنوز بررسی‌های لازم در مورد آن انجام نشده است اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم یکی از کمیسیون‌های دولت این موضوع را در دست بررسی دارد اما هنوز جمع بندی آن را دریافت نکرده‌ام؛ کسب خبر کنم اطلاع می‌دهم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ضرورت تعامل بین سران قوا در حالی که شاهد هستیم به جای تعامل، تقابل صورت می گیرد آن هم از تریبونی که برای نظام است، گفت:‌ فکر نمی کنم نیازی به توضیح باشد که امروز یکی از ضروری‌ترین انتظاری که جامعه و مردم دارند و مطالبه‌گر خدمات بیشتری هستند تعامل میان سران قوا و مسئولان است. اگر اختلاف نظری در مورد یک موضوع وجود داشته باشد طبیعتا در جلسه سران قوا موضوعات مطرح می‌شود. البته اگر انتظار باشد که مطالب در تریبون‌ها مطرح نشود به این معنی نیست که اگر نظری داریم اعمال نظر نکنیم.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه برخی شبکه‌های خارجی عنوان کردند که بابک زنجانی مبالغی از پول خود را در انتخابات ریاست جمهوری خرج کرده اما نگفته‌اند در کدام دوره و برای چه کسی اظهار کرد: پرونده بابک زنجانی در قوه قضاییه در حال بررسی است. همه اینها قطعا بررسی می‌شود. مسائل مالی آقای روحانی شفاف است؛ لذا قوه قضاییه حتما بررسی می‌کند که این مسئله چه بوده و در کدام دوره بوده است. اگرچه که باید دید آیا این ادعا درست است یا خیر.

طرح های سرمایه گذاری به نتیجه برسد دیگر نیازی به واردات گاز نیست

نوبخت در مورد جایگزینی واردات به ویژه در مورد واردات گاز با توجه به اینکه اقدامی که ترکمنستان انجام داده نیز گفت:‌سرمایه گذاری وسیع در مورد طرح های گازی در حال انجام است که از آن محل تمام نیازهای داخلی را می‌توانیم پوشش دهیم و فکر می‌کنیم اقدامی که آن‌ها انجام داده اند توسط شرکت گازی ملی ایران با ترکمنستان باید حل شود و در صورتی که طرح های سرمایه گذاری به نتیجه برسد دیگر نیازی به واردات نیست.

وی درباره تدابیر دولت برای نوسانات ارزی نیز اظهار کرد: با سازوکاری که طراحی شده قرار است دو موضوع را از هم تفکیک کنیم نخست حوزه ای که نقل و انتقالات تجاری و ارزی صورت می گیرد که باید این نقل و انتقالات در بانکها انجام شود و به بانک ها هم ابلاغیه لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: از نظام بانکی که پرداخت های ارزی انجام می‌دهد با خبر هستند که یک مجموعه کاملی غیر دستورالعملی که از سوی معاون اول اعلام  شده قابل طرح ریزی است و در این شرایط ثبات قطعا به بازار ارز بر می‌گردد.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت زیرساخت های ریلی در بخش های عمرانی در برنامه ششم و بودجه گفت:‌ یکی از اولویت های برنامه ششم موضوع حمل و نقل ریلی است . در بودجه ۹۶ نیز دولت ۱۰ هزار میلیادر تومان برای چهار اولویت در نظر گرفته که یکی از آن‌ها موضوعات ریلی است که پنج استان کشور نیز به شبکه سراسری و بین‌المللی وصل می‌شوند.

وی همچنین اظهار کرد: در مورد ایمنی راه ها نیز در بودجه ردیف ویژه ای در نظر گرفته شده است که نقاط پرمخاطره جاده ها ترمیم و شبکه حمل و نقل بهبود یابد.

سخنگوی دولت درباره واگذاری‌های شهرداری‌های تهران و گزارشی که قرار بوده وزیر کشور ارائه کند گفت:‌ در جلسه‌ای که  روز شنبه برگزار شد وزیر کشور گزارشی نداد، ولی از او مطالبه می‌کنم و متعاقبا اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص حذف ماده‌ای از لایحه برنامه ششم مربوط به پاداش‌های بازنشستگی و اینکه میزان پاداش بازنشستگی چه قدر است که برخی از اعضای هیأت علمی و قضات مطرح کردند که اگر این ماده تصویب شود استعفا می‌دهند گفت:‌ قانون ضابطه‌ای برای پرداخت پاداش بازنشستگی تعریف کرده است. فکر می‌کنم به میزان هر سال یک ماه باشد که میزان آن هم قابل محاسبه است. به عنوان مثال سقف حقوق ها مشخص است. برای مقامات سیاسی فکر می‌کنم کمتر از ۱۰ میلیون تومان، برای بنگاه‌ها نیز حدودا ۱۷ میلیون تومان است؛ البته به سوابق افراد نیز بستگی دارد و همچنین به میزان حقوق دریافتی نیز ارتباط پیدا می‌کند و این موضوع فقط شامل کارکنان دولت نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده و ستادی هم در وزارت ارتباطات فعال است گفت:‌ هنوز آقای روحانی اعلام کاندیداتوری نکرده که بگوییم ستاد تشکیل شده است . البته از آقای واعظی هم بنده در این زمینه سوال کردم که تکذیب کردند.

نوبخت در پاسخ به  سوال دیگری در ارتباط با اینکه در سالروز اجرایی شدن برجام آخرین مراحل آن نیز در زمینه تعهدات عملیاتی می‌شود و به ویژه در مورد تعهدات فردو گفت: قطعا سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این زمینه توضیح می دهد  البته که طرفین باید به تعهدات خود وفا کرده و انجام دهند.

وی تصریح کرد: این توافق نامه پیش بینی کرده که اگر یکی از این طرفین به تعهدات خود عمل نکند کارگروهی تشکیل شده و مسئله را بررسی می‌کند و با کشوری که نقض تعهد کرده نیز برخورد خواهد شد.

نوبخت افزود:‌ در چارچوب همین توافق‌نامه بود که رئیس‌جمهور به وزیر امور خارجه ماموریت داد که طبق توافق برجام پیگیری‌ها انجام شود. بنابراین همه این مسائل در برجام پیش بینی شده و اگر یکی از کشورها تخلف کند کارگروهی تشکیل می‌شود و موضوع را مورد رسیدگی قرار می دهد.

سخنگوی دولت در خصوص منابع و مصارف طرح هدفمندی یارانه ها و برخی اظهار نظرها در خصوص عملکرد دولت در این بخش گفت: براساس هدفمندی دولت موظف است با اصلاح برخی قیمت ها و حامل های سوخت و انرژی درآمدهایی را کسب نماید و مصارف آن نیز براساس قانون مشخص شده و بر این اساس از محل اصلاح قیمت برخی و فرآورده ها و حامل های انرژی مصارف روشن شده است و مصادیق آن روشن است.

وی افزود: تا ۵۰ درصد از این درآمدها باید به عنوان یارانه نقدی پرداخت شود، بخش دیگری در حد ۳۰ درصد باید به عنوان کمک به تولید هزینه شود و ۲۰ درصد نیز با عنوان درآمدهای دولت به خزانه عمومی واریز شود. تا دولت آن را برای هزینه های جاری و بودجه های عمرانی مطرح کند و نیازی به توضیح نیست که بگوییم چه فرآیندی در این خصوص وجود دارد. اما سوال این است که آیا اساسا از اصلاح قیمت حامل های انرژی چقدر منابع در اختیار دولت قرار گرفته و دولت این منابع را در چه راستایی هزینه می کند؟

نوبخت ادامه داد: برای سال ۹۵ پیش بینی ما این است که از بنزین معمولی روزانه ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر و هر لیتر هزار تومان به فروش برسد، که ۲۴ هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد کسب می شود. از بنزین سوپر نیز ۱۸۰۷ میلیارد تومان درآمد کسب می شود و همچنین برای نفت گاز، نفت سفید و گاز مجموعا درآمدی حدود ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کسب می شود. اما دولت حق ندارد همه این درآمدها را مصرف بکند و بخشی از آنها را قانون حکم کرده که باید برای امور خاصی استفاده شود و در این باره قانون صراحت دارد که ۷۶۰۰ میلیارد تومان از این رقم باید صرف مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری ها شود و ۵ درصد نیز از این درآمدها صرف اصلاح و ترمیم خطوط لوله نفت و گاز شود. همچنین مجلس براساس قانون بودجه ۹۵ کل کشور به دولت حکم کرده مقداری قیر رایگان از سوی شرکت نفت در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت جاده ها قرار بگیرد، که این موضوع نیز حدود هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و ۲۰ درصد از درآمدهای هدفمندی که حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان هست نیز باید به صندوق توسعه ملی واریز شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ۱۴.۵ درصد نیز براساس قانون از محل درآمدهای شرکت نفت باید توسط این وزارتخانه، صرف سرمایه گذاری های مرتبط شود و برای توزیع، انتقال و فروش فرآورده های نفتی نیز  ۵۸۰۰ میلیارد تومان هزینه می شود و در ارتباط بهینه سازی مصرف انرژی نیز ۷۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شود که جمع همه این هزینه کردها ۲۱ هزار و دویست میلیارد تومان است. از یک طرف ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های سوخت درآمد کسب می شود و ۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان طبق مصوبات قانونی هزینه پیش بینی شده و باقیمانده این رقم باید صرف هدفمندی شود. البته به رقم ۳۶ هزار میلیارد تومانی ۱۳۸۰۰ میلیارد از بابت صادرات فرآورده های نفتی اضافه می شود و ۸۰۰۰ میلیارد تومان از بابت فروش گاز اضافه می شود، که جمع این ها و اضافات آن که در اختیار دولت است و به نوعی در اختیار دولت و سازمان هدفمندی قرار دارد ۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، که اسناد آن شفاف و روشن است و این نوعی القای شبهه است که بگوییم دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان پول دریافت کرده است.

وی تاکید کرد: در حالی که دستگاه های نظارتی کشور به همه این منابع و مصارف نظارت دارند و اگر تخلفی شده باشد با آن برخورد می کنند. اگر کسی سوالی دارد به جای القای شبهه باید به صورت علمی مطرح شود تا پاسخ ها را دریافت نماید.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بخشی از لایحه بودجه ۹۶ کل کشور در خصوص حقوق های کارکنان دولت گفت: براساس لایحه دولت همه دستگاه های اجرایی موظفند منابع و مصارف بودجه ای خود را به خزانه کل کشور واریز نمایند، که به این ترتیب درآمد دستگاه ها روشن می شود و همه افراد نیز موظفند از یک سامانه واحد حقوق دریافت کنند، تا همه چیز شفاف باشد و این اقدام گام محکمی برای مقابله با فساد خواهد بود و دیگر کسی جراعت نمی کند پول های بی ربط دریافت نماید.

وی ادامه داد: درخصوص موضوع تحریم ها نیز براساس برجام مقرر شد، تحریم هایی که علیه ملت ایران در خصوص موضوع هسته ای وضع شده لغو شود، که پیش از آن در دو حوزه اساسی تشکیل شده بود. یکی میزان صادرات نفت بود که براساس تحریم ها صادرات نفت ما به یک میلیون بشکه رسیده بود، که این میزان نیز در هر فصل تا رسیدن به صفر کاهش پیدا می کرد. همچنین نقل و انتقالات پولی و ارزی نیز با مشکلاتی مواجه بود. اما امروز با برداشته شدن تحریم ها ابتکار عمل برای صادرات نفت و محصولات نفتی در اختیار کشور ما قرار گرفته است، به طوری که در ماه قبل بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر شد، که منابع حاصل از آن نیز برای توسعه همه جانبه کشور استفاده گردید.

نوبخت اظهار داشت: مجامع جهانی شاهد لغو قطعنامه های ظالمانه علیه کشور ما بودند و شورای امنیت نیز قطعنامه های لازم الاجرا را در این بخش لغو کرد و می توان گفت پس از برجام ما در عرصه بین المللی  دست بالا را داریم و سرمایه گذاری های بین المللی  در کشور ما نیز نشان دهنده همین موضوع است.

وی تاکید کرد: البته در بخش بانکی باید همکاری های بیشتری براساس برجام با کشور ما انجام شود و برخی نگاه های خصمانه اصلاح گردد و اگر این اتفاق نیفتد برخورد لازم با آن صورت خواهد گرفت. اما برای دنیا ثابت شده که ملت ایران، ملتی صلح دوست و متعهد و معتقد است و برای آمریکا از سوی مجامع جهانی نگرانی هایی ایجاد شده که اگر بخواهد با بی منطقی پیش برود در مقابل ایران منزوی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود  با اشاره به اولویت دولت برای ایجاد اشتغال در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه گفت: برای برنامه چهار اولویت اعلام شده که یکی از آنها اشتغال ۹۵۰ هزار نفری در سال و اولین اقدام در این حوزه نیز اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار در سال اول برای اشتغال جوانان است، که این مسیر قطعا براساس برنامه ادامه پیدا خواهد کرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد حج و بودجه فرهنگی در کشور گفت: هنوز اتفاق جدیدی در حوزه حج نیفتاده و مواضع جمهوری اسلامی ایران در این باره روشن است و قطعا براساس این مواضع عمل خواهد شد. اما در ارتباط با امور فرهنگی ما شاهد رشد ۱۲ درصدی در بودجه برای سال آینده هستیم. در حالی که بودجه جاری کشور کمتر از ۹ درصد رشد داشته است و این موضوع نشان دهنده توجه ویژه به بخش فرهنگی است. همچنین افزایش بودجه و امور رفاه اجتماعی نیز در بودجه سال آینده قابل توجه است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص حقوق های نجومی گفت: باید از آقای عادل آذر در مورد کسانی که هنوز حقوق های نجومی را پس نداده اند سوال شود. اما آنچه که بنده اطلاع دارم این است که یکی از آن دو نفری که این حقوق ها را به بیت المال بازنگردانده هنوز در زندان هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه لازم است کمیسیون ویژه بررسی تعطیلات رسمی در ارتباط با مسئولیت خود تسریع کند، گفت: برای ساماندهی تعطیلات دولت برنامه های لازم را پیش بینی کرده و قطعا به شکلی تصمیم گیری خواهد شد که این تعطیلات با کمترین هزینه ضمن در نظر گرفتن نیاز جامعه به نشاط در کشور اتفاق بیفتد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد موضع دولت در مقابل اظهار نظر خلاف واقع یکی از نمایندگان در مورد وزیر امور خارجه گفت: براساس منافع ملی همکاری دولت با رئیس مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف نظام در موضوع برجام صورت گرفت و از کمک آقای لاریجانی در جهت بررسی و تصمیم گیری در این باره استفاده شد و مدیریت ممتاز ایشان در این خصوص در مجلس قابل تقدیر است و آن شاء الله ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: برای پیگیری برخی ادعاهایی که از سوی یکی از نمایندگان مطرح شد، به نظر ما اقدامات لازم انجام شده و التفات دارید که نمایندگان پس از این موضوع با وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات داشتند و موضوع روشن شد و شکایت از این نماینده نیز برمی گردد به سیاست سیاستمدار دولت یعنی آقای دکتر ظریف که چگونه عمل کند، در خصوص ورود هواپیمای ظریف به کشور نیز براساس دستاوردهای برجام پیگیری های لازم انجام شده و کم کم باید انتظار ورود هواپیماهای جدید به کشور را داشته باشیم.