سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : از میزبانی شایسته و کریمانه دولت و ملت عراق از زائران اربعین حسینی تشکر و قدردانی می کنیم .

به گزارش مرور نیوز، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن اشاره به سالگرد شهادت آیت الله مدنی و همچنین روز سینما، گفت: نقش هنر فاخر در تبیین و فرهنگ سازی اصول و ارزش‌های اخلاقی و انسانی بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی(ع)، این روز را به عاشقان و ارادتمندان سیدالشهدا ابا عبدالله الحسین (ع) تسلیت گفته و تاکید کرد: راهپیمایی اربعین جلوه باشکوه از ابراز ارادت به سیدالشهداست.

«کنعانی» همچنین گفت: ما از دولت و ملت عراق به عنوان میزبان شایسته این مراسم تشکر می‌کنیم.

تاکید کنعانی بر نقش مهم ایران در بازار انرژی

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: ایران به طور طبیعی یک بازیگر مهم در بازار با اهمیت انرژی است و توانمندی این را دارد که بخشی از نیازهای بازارهای انرژی را تامین کند.

صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران ثابت شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خود را به خرج داد تا سازنده عمل کرده و مسیر را به سمت توافق باز کند؛ توافق یک مسیر دوطرفه است و ما انتظار داشتیم طرف‌های دیگر نیز سازنده عمل کنند.

«کنعانی» با اشاره به ادعاهای مطرح شده درباره فعالیت هسته ای ایران، اظهار کرد: صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران اثبات شده است؛ گزارش‌های مکرری که آژانس داده، همگی دال بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران است.

وی افزود: در امور پادمانی ایران به همان اندازه که حامی خلع سلاح هسته ای بود و هست، به همان اندازه هم به عدم اشاعه متعهد است؛ ضمن این که بر اجرای بدون تبعیض نظام پادمان‌ها تاکید دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی، گفت: آژانس باید فارغ از طرف‌های ثالث و اتهاماتی که از سوی یک رژیم غیرپایبند مطرح شده عمل کند؛ صادرکنندگان این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در مسیر توافق تحت تاثیر فشار رژیمی قرار گرفتند که عضو هیچ یک از نظام‌های پادمانی نیست.

وی به شرکای اروپایی مذاکرات وین توصیه کرد که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و تلاش کنند تا مسیر برای توافق باز شود؛ چراکه ایران آمادگی خود را برای همکاری با آژانس اعلام کرده است و آمادگی دارد در زدودن تصاویر غیر واقعی با آژانس همکاری کند.

«کنعانی» افزود: همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق و هم در مسیر تکلیف است؛ ایران هم تکالیفی دارد هم حقوقی و این‌ها در کنار هم معنا می یابد.

ایران از مهم ترین کشورهای دارای نقش در روند یمن است

«کنعانی» در مورد تحولات یمن، گفت: ایران از مهم ترین کشورهای دارای نقش در روند یمن است؛ بحران یمن از ابتدا ناشی از اشتباه محاسباتی یک کشور بود؛ تحولات نظامی در موضوع یمن به نتیجه نخواهد رسید؛ سفر محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله به ایران استمرار گفت‌وگوهای ایران با گروه‌های یمنی در کمک به روند شکل گیری یک راه حل سیاسی پایدار در یمن است.

وی در ادامه گفت: ما پیشتر نیز دیدارهایی با نماینده سازمان ملل داشتیم و تاکید می‌کنیم که موافق استمرار روند آتش بس هستیم؛ اما آن‌چه به آن کمک می‌کند رفع محاصره یمن و تامین مایحتاج ملت یمن است؛ ضمن این که موضوع یمن باید در گفت‌وگوهای یمنی – یمنی حل و فصل شود تا شرایط به ثبات برسد.

ایران پذیرای حجم بزرگی از پناهجویان افغانستانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحولات افغانستان، گفت: موضوع افغانستان از موضوعات مهم است؛ مسائل انسانی این کشور یک مسئولیت بین المللی است؛ پس از تجاوز دولت متجاوز آمریکا شاهد ویرانی زیرساخت‌های این کشور هستیم؛ در این سال‌ها هیچ اقدامی برای زیرساخت‌های آموزشی افغانستان انجام نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از ابعاد مهم مناسبات ایران، کمک به مسائل انسانی است؛ ایران پذیرای حجم بزرگی از آوارگان افغانستانی است که طی یکسال گدشته تعداد زیادی به آن افزوده شده است.

«کنعانی» همچنین گفت: ایران همواره در بخش آموزش در طول سالیان گذشته بخش زیادی از فضای خود را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان افغانستانی قرار داده است.

کنعانی: درخواستی برای تعویق مذاکرات دریافت نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری گفت: ما درخواستی برای موکول شدن مذاکرات لغو تحریم‎ها به پس از برگزاری انتخابات آمریکا دریافت نکردیم.

کشورهای منطقه نیازمند تدابیر برای تقویت صلح هستند

«کنعانی»، گفت: ما معتقدیم کشورهای منطقه نیازمند اتخاذ تدابیری برای تقویت صلح و ثبات هستند؛ آن چیزی که می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند، اقدام بر اساس منافع ملی است؛ ما همواره تاکید کردیم با کشورهای همسایه و دوست تعامل کنیم و معتقدیم این رویکرد بر اساس مصالح کشورها باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: ما بر مسیر تعامل تاکید داریم و در خصوص عربستان تاکید کردیم که ما براساس نگاه ایران برای حل و فصل اختلافات منطقه ای وارد روند گفت‌وگوها شدیم؛ مذاکرات با عربستان در پنج مرحله انجام و توافقاتی حاصل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: تاکید ما در این زمینه بر رویکردهای سازنده است.

گام‌های عضویت ایران در شانگهای در حال برداشته شدن است

«کنعانی» گفت: عضویت ایران در شانگهای به تصویب سران این سازمان رسیده و گام‌ها برای عضویت ایران در حال طی شدن است؛ شانگهای به عنوان سازمان چند جانبه منطقه ای فرصت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف و به ویژه انرژی دارد.

وی افزود: روند عضویت ایران در حال تکمیل شدن است و در نشست آتی، یادداشت تعهدات ایران و دریافت جایگاه دولت عضو دریافت خواهد شد و در حاشیه این اجلاس بین روسای شرکت کننده اجرا خواهد شد.

هر گونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام قبلی آژانس پیامدی غیرسازنده خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به میزان درباره واکنش ایران به قطعنامه احتمالی شورای حکام درباره ایران، گفت: در ارتباط با نشست شورای حکام تا جایی که اطلاع داریم پیش نویس قطعنامه ای برای نشست ارائه نشده است؛ ما معتقدیم هر گونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام قبلی آژانس بار دیگر نتیجه غیرسازنده خواهد داشت.

وی افزود: امیدواریم کشورهایی که اعتبار آژانس برای آن‌ها اهمیت دارد اعتبار آژانس به عنوان سازمان فنی، تخصصی و غیر سیاسی را قربانی منافع و دیدگاه‌های سیاسی خود نکنند؛ ما امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه ای خود را ایفا کند و به حفظ اعتبار و جایگاه حرفه‌ای و تخصصی آژانس بین المللی انرژی اتمی توجه بیشتری کند.

«کنعانی» تاکید کرد: ایران در این زمینه متناسب با تحولی که در آژانس اتفاق می‌افتد، موضع خود را تنظیم خواهد کرد.

ادعاهای آلبانی یک سناریوی از پیش تعیین شده به نظر می‌رسد

«کنعانی» گفت: در بحث آلبانی مواضع خود را اعلام کردیم؛ ما مجددا تاکید می‌کنیم که هرگونه اتهام زنی در مورد حمله ادعایی سایبری را رد می‌کنیم و برخوردهای دوگانه در مباحث قضایای سایبری را به طور جدی تقبیح می‌کنیم.

وی ادامه داد: ایران بارها در معرض حملات سایبری قرار گرفته است؛ در شرایطی که زیرساخت‌های هسته ای مورد هجوم سایبری قرار گرفته ما هیچ موضعی از سوی کشورهای مدعی ندیدیم؛ جای تاسف است که دولت آلبانی به عنوان کشوری که میزبان یک سازمان تروریستی شده، ادعاهایی را مطرح می‌کند که به نظر می‌رسد یک سناریوی از پیش تعیین شده است؛ این دولت میزبان یک گروه تروریستی مورد حمایت کشورهای غربی است؛ پذیرش یک‌سازمان تروریستی و معلوم الحال که دستش به خون بسیاری از افراد آلوده است، یک اقدام ناقض قوانین بین المللی است و حق ایران برای پیگیری این موضوع محفوظ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ضمن اشاره به رد اتهام‌های ادعایی از سوی ایران اظهار کرد: ایران برای کمک به روشن شدن ابعاد قضیه آلبانی اعلام آمادگی کرده و به دولت آلبانی توصیه می‎کند که منافع خود را قربانی رژیم صهیونیستی و دیگر طرف‌ها نکند؛ ما قویا ارتباط با حملات ادعایی سایبری را رد می‌کنیم.

در آینده شاهد تحولاتی در مورد خدمه نفتکش‌های یونانی خواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: خبرهای تایید شده ای درباره آزادی خدمه نفتکش‌های یونانی نداریم، اما انتظار می‌رود در آینده شاهد تحولاتی باشیم.

گفت‌وگوها میان وزرای خارجه ایران و عراق درباره اربعین

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه دو بار به طور تلفنی با وزیر خارجه عراق گفت‌وگو و از طرف عراقی تشکر کرد؛ ضمن این که برای کمک ایران برای برگزاری این مراسم و تسهیل آن اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: وزیر امور خارجه همچنین با سفیر، کاردار و سرکنسول ایران تلفنی گفت‌وگو و به طور جدی بر ضرورت اجرای دستورالعمل‌های مرتبط با اربعین تاکید کرد.

اجلاس شانگهای اجلاس خوبی برای دیدارهای دوجانبه است

«کنعانی» در خصوص اجلاس شانگهای، گفت: به طور طبیعی این اجلاس، اجلاس خوبی برای دیدارهای دوجانبه بین روسای جمهور کشورهاست؛ میان ایران و چین و فدراسیون روسیه موضوعات عدیده ای خاصه اقتصادی وجود دارد؛ دیدارهای دو و چند جانبه این فرصت را می‌دهد تا افق‌های روابط دو کشور را بررسی کنند.

پیگیری‌های سیاسی، قضایی و کنسولی در پرونده اسدی ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده «اسدالله اسدی»، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک گفت: تحول جدیدی رقم نخورده، اما پیگیری‌های سیاسی، قضایی و کنسولی ادامه دارد و ایران از ظرفیت خود برای آزادی شهروند ایرانی استفاده خواهد کرد.

آمریکا باید زمینه شرکت سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل را فراهم کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت آمریکا مبتنی بر موافقتنامه «دولت مقر» موظف است زمینه شرکت سران کشورها و نمایندگان آن‌ها را در نشست‌های تخصصی و مجمع عمومی سازمان ملل فراهم‌کند، ما انتطار داریم درباره ایران نیز به مسئولیت خود عمل کند.