ابوترابی‌فرد گفت: مقاومت در فلسطین و یمن تداوم نهضت عاشورا است. لبنان تجلی حرکت عظیم عاشوراییان است. «حشدالشعبی» عراق از مدارس عاشورا الهام گرفته است.

به گزارش مرور نیوز،‌ حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد خطیب نماز جمعه تهران در سخنرانی خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران (25 شهریور) اظهارداشت:  همه شما و خودم را به تقوای الهی توصیه می کنم که حقیقت تقوا، فهم دقیق مدرسه عاشورا و حضور در این میدان تربیت انسان و تعالی جامعه بشری است.

وی افزود: در خطبه گذشته در واکاوی نهضت عاشورای حسینی با اشاره به نامه آن بزرگوار برای برادرشان و تببین نقشه راه خویش عرض کردم، این حرکت عظیم بر اصل محوری امر به معروف و نهی از منکر استوار است. تمام تصمیمات و اقدامات و گام های بلندی که در این حرکت برداشته شده و یا از او الهام گرفته دقیقاً مبتنی بر این اصل محوری است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه مهم ترین منکر در عصر اموی، شکل گیری نظام سیاسی دیکتاتوری با قرارگرفتن افراد ناصالح در راس هرم قدرت است، تصریح کرد: وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اراده کردند این منکر را در برابر جامعه اسلامی و تاریخ بشر و تاریخ اسلام به عنوان خطرناک‌ترین منکر که اساس زشتی‌ها و پلیدی‌ها است، برجسته کنند. لذا، در مسیر کوفه فرمودند؛ سلطان جائر که حدود الهی را زیر پای گذاشته و بر جامعه بشری ستم می کند، او منکری بزرگ در جامعه اسلامی است و مسئولیت امت اسلام موضع گیری در برابر او است. اگر علیه او با قلب و زبان حرکت شکل نگیرد و این مسئولیت را آنگونه که شایسته یک انسان مسلمان است عملیاتی نشود. آن فرد مسلمان به آن حاکم غاصب ظالم محشور می‌شود. این یک منکر است.

ابوترابی فرد گفت: منکر دیگر بیعت با اوست. اگر مسلمانی در کنار او قرار بگیرد و در دست در دست او بگذارد، منکری بزرگ انجام داده است. لذا حضرت خطاب به مروان فرمودند؛ من فرزند پیامبر در این جایگاه شامخ از بندگی و عبودیت از اهل بیت پیامبر اکرم مگر امکان دارد با عنصر پلیدی که آلوده به گناه است، بیعت کنم. نه من بیعت می کنم و نه کسانی که در کنار من قرار دارند.

وی افزود: وجود امام حسین (ع) می‌خواهند این حقیقت را تبیین بفرمایند که امت اسلام سکوت در برابر بنی امیه و حاکمان ستمگر مانند بنی عباس را گناه بزرگی می‌داند و باید در برابر آنان ایستاد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: آنقدر این منکر ساده شده بود که یزید برای ابن عباس که شخصیت برجسته‌ای است و از مدافعان مدرسه امامت و ایمان آورندگان مکتب ولایت است می‌نویسد، ابن‌عباس تو بزرگ خاندان هستی و حسین (ع) را از ایستادگی در برابر حکومت من بازدار و او را ترغیب می‌کند به اینکه حضرت اباعبدالله الحسین را از این راه باز دارد.

وی ادامه داد: مشاهده می‌کنید که با فاصله اندکی، بعد از قیام تاریخ ساز و تحول آفرین عاشورا و پس از چهار سال بعد از واقعه‌ی عاشورا، توابین با انگیزه تحقق قیام اباعبدالله خروج کردند و شعار آن‌ها تحقق سنت پیامبر بود.

ابوترابی‌فرد گفت: مقاومت در فلسطین و یمن تداوم نهضت عاشورا است. لبنان تجلی حرکت عظیم عاشوراییان است. «حشدالشعبی» عراق از مدارس عاشورا الهام گرفته است.

خطیب جمعه تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری پیاده روی اربعین بیان داشت: آئین باشکوه اربعین حسینی در قامت رزمایش ظهور امام عصر(عج) در یک افق جهانی و فراملتی با نقش آفرینی مردان و زنان هوشمند، سخی و مهمان‌نواز عراقی به شایستگی برگزار شد. این میزبانی شایسته از زائران امام حسین(ع)، ملت و دولت عراق را در جایگاهی فاخر از شکوه و عظمت قرار داده است.

وی با بیان اینکه اربعین میعادگاه دل‌باختگان به مکتب عاشورا و مدرسه انسان‌ساز حسینی است، ادامه داد: عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در این میعادگاه پیوندهای تاریخی، فرهنگی و دینی خود را مستحکم کرده و ادبیات سیاسی جدیدی را حول گذاره «ایران و العراق لایمکن الفراق» سامان داده‌اند.

ابوترابی‌فرد گفت: این آئین فرهنگ‌ساز و جامعه‌پرداز به‌مثابه یک رزمایش و اردوی سیاسی اجتماعی است که امت واحده اسلامی را در مدار شخصیت ملکوتی و توحیدی اباعبدالله الحسین(ع) و مدرسه انسان‌ساز عاشورا سامان داده است. اربعین نماد ابراز عشق گسترده دوست‌داران عدالت و انسانیت به محبوب همه آزادی خواهان عالم، حسین(ع) است.

وی افزود: حیرت از آن همه کرامت و سخاوت که اصرار بر میزبانی از مهمانان حسین بن علی(ع) دارند. شایسته است با پرهیز از بزرگ‌نمایی ضعف‌ها در برگزاری این حماسه به رصد دقیق مشکلات پرداخت و با استفاده از تجارب به دست آمده و برنامه ریزی دقیقا امکان استفاده بهتر از این آئین پرشکوه و با عظمت عبادی و سیاسی فراهم آورد و راه را برای تحکیم همبستگی و پیوند امت اسلامی به ویژه دو دولت‌ و ملت‌ ایران و عراق هموار ساخت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه توسط رهبر انقلاب بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزهای اخیر سیاست های کلی برنامه توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور را با رویکردهای مسئله محوری، نگاه به چالش ها و مشکلات جدی فراروی پیشرفت و توسعه کشور را ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: تحلیل سیاست های کلی نظام و نقش این اسناد کلیدی و مهم بالادستی در هموار کردن بستر سرعت پرشتاب کشور برای برون رفت از تنگناها و تحقق شاخص های پیشرفت و توسعه نیازمند به زمان و فرصت دیگری است که ان‌شاءالله به آن خواهم پرداخت.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در سیاست های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه در چند حوزه بر چند اصل تاکید شده است، تصریح کرد: در حوزه اقتصادی، اولاً بر پیشرفت اقتصادی توام با عدالت آن هم با رشد متوسط 8 درصد در طول برنامه تاکید شده است. این هدف‌گذاری، هدف‌گذاری بسیار مهم و کلیدی است.

وی افزود: اگر در پایان برنامه ما این شاخص را به تنهایی مدنظر بگیریم جهت فهم چگونگی اجرای برنامه و تحقق اهداف تعریف شده، کافی است. این مهم تحقق نخواهد یافت مگر ما در حوزه های گوناگون مدیریتی کشور با یک تحول و تغییر روبرو شویم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان تاکید کرد: بدون یک نگاه تحول‌آفرین، با حفظ شرایط موجود در نظام بودجه ریزی، نظام مالیاتی کشور، نظام اداری کشور، در حوزه بهره وری منابع انسانی، سرمایه فناوری، مدیریت و کل عوامل تولید، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. ان‌شاءالله در فرصت دیگری به تحولات و تغییراتی که باید در این حوزه ها رخ بدهد و در حقیقت ما در چله دوم انقلاب نیازمند به یک نظام سازی در حوزه های مختلف هستیم، اشاره خواهم کرد.