سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما قبلا آمادگی خود را برای مبادله زندانیان اعلام کرده ایم و همچنان این آمادگی در ما وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این که جمهوری اسلامی ایران، استقلال سیاسی خودش را قربانی روابط با هیچ کشوری نخواهد کرد، گفت: استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران آنقدر حائز اهمیت است که به هیچ وجه آن را در معرض یا متأثر از نگاه سیاسی هیچ طرف دیگری قرار نمی‌دهیم.

بخش هایی از گفت و گوی کنعانی را در ادامه می خوانید:

همواره همه کشورهای عضو مذاکرات، دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح  می کنند و ادعاها در خصوص نقش بازدارنده روسیه در دستیابی به توافق، بحثی انحرافی است. در روند مذاکرات وین طرف اصلی که باید مسئولیت بپذیرد و به نتیجه بخش بودن مذاکرات کمک کند، طرف آمریکایی است و اینکه آمریکا هر از چند گاهی ادعاهایی را در مورد جمهوری اسلامی ایران و یا نقش روسیه در مذاکرات مطرح می کند، فرافکنی است.

 همان طور که پیش از این تاکید کرده ایم، نقش تمام کننده درباره مذاکرات را دولت آمریکا دارد و حتی اروپا نیز در این ارتباط دقیقاً در پشت دولت آمریکا قرار دارد.

 به عبارت دیگر، اگر دولت آمریکا واقعا مسئولیت‌پذیر باشد، و نتیجه مذاکرات انجام شده را به عنوان توافق بپذیرد و آماده جمع‌بندی شود، اروپا، روسیه و چین هیچ کدام در این مسیر نقش بازدارنده ای  نخواهند داشت.

روسیه و چین از کشورهای کمک کننده روند مذاکرات بوده و هستند، مواضع رسمی این کشورها کاملاً در حمایت از روند مذاکرات و حمایت از موضع جمهوری اسلامی ایران است و دولت آمریکا طرفی است که از روند مذاکرات خارج شده و الان هم در روند توافق و جمعبندی نهایی بهانه تراشی می‌کند.

بر این موضوع بار دیگر  تاکید می‌کنم که استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران آنقدر حائز اهمیت است که به هیچ وجه آن را در معرض و یا متأثر از نگاه سیاسی هیچ کشور دیگری قرار نخواهد داد.

 ما وقتی اعلام کردیم موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با روند برجام ندارد به این معنی است که با برجام یا بی برجام آمادگی داریم که بحث تبادل زندانیان را به عنوان یک موضوع انسانی حل و فصل کنیم‌.

ما قبلا آمادگی خود را برای مبادله زندانیان اعلام کرده ایم و همچنان این آمادگی در ما وجود دارد. در ارتباط با این موضوع، مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق های لازم را انجام داده اند و اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه. ما برای انجام این توافق آماده ایم.

متاسفانه هنوز در این زمینه خبر جدیدی نداریم. انتظار ما از دولت عربستان سعودی این است به عنوان یک موضوع انسانی در این زمینه اقدام جدی انجام دهد و در اسرع وقت شهروند ایرانی را که مهمان خانه خدا بوده است، آزاد کند.