کوشکی گفت: در این آشوب‌های گسترده‌ای که در کشور اتفاق افتاد نیروهای امنیتی و انتظامی برای خویشتن‌داری دربرابر انواع اهانت‌ها و رفتارهای تحریک‌آمیز آموزش دیده‌اند تا با حداقل تلفات ماجرا را مدیریت کنند.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار مرورنیوز، در پاسخ به اینکه محدود کردن شیوه برخورد با مشکلات یا اعتراضات اجتماعی به ذهنیت‌های انتظامی و امنیتی می‌تواند به اتخاذ تصمیمات کارآمد و سریع منجر شود گفت: اینگونه نیست که چنین اتفاقی در مواجهه با رویدادهای اخیر افتاده باشد. یعنی برخورد با اعتراضات به چنین برخوردهایی محدود نیست. حتی نیروهای امنیتی و انتظامی وقتی می‌خواهند با یک بحران رویارویی کنند آموزش‌های مختلفی را گذرانده‌اند که با نگرش‌های روانشناسی اجتماعی و دیدی جامع بتوانند آن ناآرامی را تشخیص بدهند، تفاوتش را با دیگر ناآرامی‌ها درک کنند، ریشه‌هایش را بشناسند.  پس آن نیروی انتظامی و امنیتی هم آموزش دیده تا تفاوت یک آشوب با آشوب دیگر را تشخیص بدهد و بداند مخاطبش در آن آشوب چه کسی است و نحوه مواجهه چگونه باشد.

وی افزود: حتی اگر برخورد با اعتراضات امنیتی و انتظامی باشد با نگاه روانشناسی اجتماعی، جامعه شناختی و سیاسی صورت می‌گیرد. در آشوب‌های اخیر ابتدا به ساکن برخورد شدید انتظامی رخ نداد. بلکه زمان داده شد و معترضان به آرامش دعوت شدند. در بسیاری از نقاط دیده شد که فرمانده میدان از طریق بلندگو با معترضان صحبت می‌کند و از مردم خواهش می‌کند تا صفشان را از آشوب‌گران جدا کنند. یا درباره دانشجویانی که بازداشت می‌شوند اگر بنا باشد به عنوان افراد عاصی با آنها برخورد شود باید یک پرونده طولانی برایشان تشکیل شود. اما همین که وزارت علوم درخواست آزادی فوری و بی قید و شرط دانشجویان را داد مورد موافقت نیروی‌های انتظامی و امنیتی قرار گرفت. الان به جز دانشجویان معدودی که از قبل پرونده کیفری یا حبس تعلیقی داشتند بقیه آزاد شده‌اند.

این تحلیل‌گر سیاسی بیان کرد:کسانی که نیروهای انتظامی و امنیتی ما را صرفا یک نیروی نظامی خشن می‌دانند اصلا شناختی از این نیروها ندارند. این نیروها در دانشکده‌ها آموزش مستمر می‌بینند و دوره‌های بازآموزی دارند تا با شناخت ریشه و ساخت یک ناهنجاری با حداقل هزینه آن را برطرف کنند. در این آشوب‌های گسترده‌ای که در کشور اتفاق افتاد نیروهای امنیتی و انتظامی برای خویشتن‌داری دربرابر انواع اهانت‌ها و رفتارهای تحریک آمیز آموزش دیده‌اند تا با حداقل تلفات ماجرا را مدیریت کنند. در تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه بیش از 44 نفر به خاطر استفاده بیش از اندازه پلیس از ابزارهای سرکوب در یک موج دو هفته‌ای نابینا شدند. اما در کشور ما با وجود اینکه در بسیاری از شهرها شاهد اعتراض بودیم خوشبختانه کمترین تلفات اتفاق افتاده است. چرا که نیروهای امنیتی و انتظامی ما نیروی خشونت‌ورز نیستند. اتفاقا آموزش خویشتن‌داری و مواجهه معقول برای به حداقل رساندن هزینه انسانی به آنها داده شده است.

کوشکی در واکنش به اینکه امروز مسوولان در مواجهه با بحران پیش‌آمده به تکرار اقدام‌های گذشته ادامه می‌دهند و یا دست به ابتکارهای تازه می‌زنند گفت: از اساس هیچ شورش و آشوبی شبیه به موارد دیگر نیست که بتوان با کار تکراری مساله را حل کرد. ریشه‌ها و جنس هر آشوب متفاوت است و به همین دلیل نحوه مواجهه با آن هم متفاوت خواهد بود. در نظر بگیریم که پزشکان برای همه بیماری‌ها یک نوع دارو تجویز نمی‌کنند. البته ممکن است دو بیماری دارای علایمی شبیه هم باشند اما ریشه‌های متفاوتی دارند و باید داروی مخصوص برای هرکدام تجویز شود.

وی درباره تفاوت اعتراضات سال 88 با اعتراضات اخیر اذعان کرد: هر کدام از اعتراضاتی که در سال‌های 88 ، 96، 98یا سال جاری رخ داده دلایل و زمینه های خاص خود را دارد و به صورت بنیانی با هم متفاوت هستند. این اعتراضات فقط از نظر رفتارهای مخرب به هم شبیه هستند. اما علایم، ریشه‌ها و دلایل این بیماری‌ها متفاوت است.