ایزدی گفت: اینکه به کشوری توسط مردم خودش صدمه بزنیم معمولا کار راحتی نیست. یعنی باید افرادی به کار گماشته بشوند که به کشور خودشان ضربه بزنند. در سوریه این موفقیت حاصل شد و حالا دوست دارند همان تجربه در ایران هم تکرار شود.

فواد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی مرورنیوز، درباره پیامدهای دامنه دار شدن روند اعتراضات به لحاظ امنیت ملی گفت: آنچه در گذشته اتفاق افتاد مانند اعتراضات سال 88 یا 98 تبدیل به بهانه‌ای در دست دشمنان ایران شد تا کشورمان را تحریم کنند و فشارهای اقتصادی را افزایش بدهند. هدف از طراحی ناآرامی‌های اخیر هم همان است تا بهانه‌ای برای فشار بیشتر بر ایران پیدا بشود. هرچقدر این طراحی‌ها نتیجه‌بخش‌تر باشد فرصت برای تحریم‌های بیشتر حاصل می‌شود. اما اگر طراحی‌های طرف آمریکایی و اسراییلی کمتر جواب بدهد طبعا فرصت کمتری هم حاصل می‌شود.

وی افزود: البته زمانی که صحبت از تحریم می‌کنیم صرفا موضوع اقتصادی مطرح نیست. به هرحال جمهوری اسلامی در حوزه بین‌الملل چه در میان دوستانش و چه در میان کشورهایی که جزو دشمنان ما نیستند آبرویی و سرمایه‌ای دارد. با این وضعیت این سرمایه ممکن است از دست برود و وجهه کشور خدشه‌دار شود. پس مساله فراتر از مسائل اقتصادی است. یعنی ما با تبعات سیاسی و فرهنگی هم مواجه هستیم. این یک روش تجربه‌شده‌ای برای ضربه به ایران است. دشمنان سعی دارند بعضی از اشتباهات گذشته را تکرار نکنند تا نتیجه بهتری بگیرند.   

ایزدی درباره اینکه آیا باید قائل به این همانی میان وضع کنونی ایران با شرایط سوریه در زمان ناآرامی‌ها باشیم اذعان کرد: محور آمریکایی-اسراییلی علاقه‌مند به تجزیه ایران است. از این جهت شباهت‌هایی میان وضع امروز ایران با سوریه هست. الان هم به نوعی سوریه را تجزیه کرده‌اند و بخشی از سرزمین‌های شمال و شمال غرب سوریه در دست حکومت مرکزی نیست. قاعدتا این مناطق باید به دست حکومت مرکزی برگردد اما فعلا اینطور نیست. چنین ذهنیتی را برای حمایت از جریان‌های تجزیه‌طلب نسبت به ایران هم دارند. اینکه به کشوری توسط مردم خودش صدمه بزنیم معمولا کار راحتی نیست. یعنی باید افرادی به کار گماشته بشوند که به کشور خودشان ضربه بزنند. در سوریه این موفقیت حاصل شد و حالا دوست دارند همان تجربه در ایران هم تکرار شود.

این تحلیلگر سیاسی درخصوص اینکه چرا در بحبوحه اعتراضات کشورمان، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش نشانه‌هایی از تمایل برای معامله با ایران را بروز می‌دهند گفت: آمریکایی‌ها علاقه دارند تا اهرم‌های قدرت ایران را بگیرند. یکی از این اهرم‌ها قدرت هسته‌ای است. امنیت ملی و عفیف بودن زنان ایرانی که در بسیاری کشورها دچار چالش شده هم جزو اهرم‌های قدرت ماست که آنها می‌خواهند این اهرم‌ها را از ما بگیرند. البته اینکه آنها می‌خواهند امنیت ما را از بین ببرند به این معنا نیست که قدرت هسته‌ای ایران را فراموش کرده باشند. آنها همه این اهرم‌ها را می‌خواهند. از این جهت این موارد را برای خودشان تفکیک می‌کنند. ضمن اینکه در سه چهار هفته گذشته فعالیت‌های آنها برای کاهش امنیت در کشور افزایش پیدا کرده اما فعالیت‌شان برای گرفتن اهرم هسته‌ای کاهش پیدا نکرده و در آن حوزه هم فعال هستند.

وی تصریح کرد: آنها علاقه‌مند به توافقی هستند که به نفع خودشان باشد. همیشه همینطور بوده و این چیز جدیدی نیست. آنها می‌خواهند توافقی صورت بگیرد که به نفع آمریکا و به ضرر ایران باشد. اما عده‌ای این را متوجه نمی‌شوند و فکر می‌کنند آمریکایی‌ها که با ما مذاکره می‌کنند می‌خواهند مشکلات را برطرف کنند. آنها دنبال ضربه زدن به ایران و گرفتن اهرم‌های ایران هستند. قدرت ایران در حوزه ایجاد امنیت برای خودش بوده و آمریکایی‌ها می‌خواهند این اهرم را از ما بگیرند.

ایزدی درواکنش به اینکه عده ای بر این باورند امریکا به خصوص بعد از دو جنگ عراق و افغانستان نسبت به پیامدهای بی ثباتی سیاسی در منطقه متنبه شده و به خاطر عدم اطمینان از کنترل موثر پیامدهای امنیتی محال است سیاست تغییر رژیم در ایران را در دستور کار داشته باشد گفت: من این ادعا را قبول ندارم. سیاست تغییر حکومت در ایران همیشه در دستورکار آمریکایی‌ها بوده است. البته بسته به حزب و جریان حاکم در آمریکا تاکتیک‌ها متفاوت است. اما اصل داستان همیشه در دستور کار بوده است. آنها تجربه کشورهای دیگر را هم برای خودشان توجیه کرده‌اند. اگر امروز از بوش بپرسید حمله به عراق و افغانستان کار خوبی بوده پاسخ می‌دهد که بله و اگر باز هم پیش بیاید آن را تکرار می‌کنیم. پس داستان تغییر حکومت در ایران یکی از موضوعات همیشگی در سیاست خارجی آمریکا است.

وی درباره اینکه پیچیدگی و ابهام موجود درباره وضعیت سیاسی کنونی کشورمان ممکن است مسوولان را دچار تغافل کند و ناآرامی‌ها به شکلی مزمن تداوم یابد و به مخمصه‌ای ویرانگر بیانجامد بیان کرد: درباره اینکه آمریکا می‌خواهد با ما چه کند اگر کسی بعد از چهل و سه سال از فعالیت‌های ضدایرانی آمریکا هنوز این را متوجه نشده درواقع نمی‌خواهد که متوجه بشود. مشکل اینجاست که بعضی از چهره‌های سیاسی از اصولی که انقلاب اسلامی برای تحقق آنها رخ داد عبور کرده‌اند.  این اصول در قانون اساسی هم آمده است. این افراد همان‌هایی هستند که خودشان را به خواب زده‌اند. این افراد بدون اینکه واقعیت‌های موجود را ببینند دنبال فرصت‌هایی برای ضربه زدن هستند. درواقع این افراد هم مثل همان آمریکایی‌ها هستند. غرب و جریان‌های همسو با غرب اهداف مشترکی دارند. پس جایی برای سردرگمی وجود ندارد و وضعیت کاملا مشخص است. اگر کسی سردرگم باشد یا به درستی متوجه اوضاع نیست یا اینکه اهداف دیگری دارد.