دکتر امینی گفت: اوج این اعتراضات اخیر همین تخریب‌هایی بود که انجام شد و قاعدتا دیگر به چنان نقطه اوجی نخواهد رسید.

دکتر محمودرضا امینی در گفت‌وگو با مرور نیوز، درباره اینکه آیا ادامه روند اعتراضات می تواند مخاطرات امنیتی موثری را در سطح ملی به بار بیاورد گفت: قطعا چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. چون اگر بخواهیم این اعتراضات را از دید جامعه شناسی تجزیه و تحلیل کنیم نه می‌توان به آن عنوان جنبش را اطلاق کرد و نه نهضت. درواقع این جریان سر و ته مشخصی ندارد. این حرکت درواقع شور و هیجانی است که با پمپاژ تبلیغاتی و با یک بهانه‌ای ایجاد شد. البته این جریان دوره اوجش را هم طی کرده است. اوج این اعتراضات همین تخریب‌هایی بود که انجام شد و قاعدتا دیگر به چنان نقطه اوجی نخواهد رسید.

وی بیان کرد: در جریان این اعتراضات تذکرات لازم داده شد و تا جای ممکن رافت هم نشان داده شد و ساختاربندی‌هایی که ضرورت داشت صورت گرفت و آسیب‌شناسی‌ها هم در حال انجام است. بنابراین تصور می‌کنم اگر اعتراضات به چنین صورتی ادامه پیدا کند با لطافت با آن برخورد نخواهد شد. یعنی اگر الان کسانی ولو بچه‌ها احساس می‌کنند این اعتراضات یک اتفاق مهم است حالا زمین و زمان نشان داده که این یک اتفاق سیاسی یا اجتماعی مهمی نیست. این اعتراضات درواقع در عمل یک درخواست سکسی است. از جاهای دیگری هم درحال هدایت شدن است. از یک خاستگاه قابل قبول مدنی و بنیادی هم برخوردار نیست.

امینی درواکنش به اینکه اگر غرب هدایتگر اعتراضات باشد نگران کننده نیست اذعان کرد: خیر. اگر بخواهیم اعتراضات اخیر را با اتفاقات گذشته مقایسه کنیم گرچه در شیوه کار تفاوت‌هایی وجود دارد اما اتفاقات قبلی پرامکان تر و با درصد تخریب بیشتری همراه بود. در آن اتفاقات خشونت بالاتری را شاهد بودیم و میانگین سنی افراد دخیل در آن حوادث هم بالاتر بود. اما اگر افراد دخیل در اعتراضات اخیر را بخواهیم دسته‌بندی کنیم با شماری از بچه‌های جوان مواجه می‌شویم که البته فکر نمی‌کنم امروز کسی از آنها در بازداشت مانده باشد.

وی افزود: دسته دیگر کسانی‌اند که می‌فهمیدند، احیانا فیلم می‌گرفتند و با جایی تبادلاتی داشتند و پیغام‌هایی دریافت می‌کردند. یعنی تحت تاثیر هدایت‌ها و سازماندهی‌های مشخصی بودند که قاعدتا درحال بررسی شدن هستند. بخش دیگر هم افرادی هستند که نقش هدایت‌گری را به عهده داشتند. البته علی رغم وجود معارضان، بداندیشان و کج اندیشان در داخل کشور ‌فرد قابل ملاحظه‌ای مسوولیت خاستگاه‌های اینها را به عهده نگرفته است.