رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک یک موتور سیکلت ۲۰ ساله باید اسقاط شود اما امروز مردم توان اسقاط و قدرت خرید یک موتور سیکلت ۴۰ میلیون تومانی را ندارند.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ پس از تصویب کلیات این لایحه طی اظهاراتی گفت: بند ۲ این لایحه شامل موضوع شماره‌گذاری خودروهای سواری است، درحالی که بر اساس بند ۸ این موضوع باید شامل کامیون، کامیونت و همه موارد باشد و ابهامی در این زمینه وجود دارد که در اصلاحیه مورد بحث فقط موضوع خودروهای سواری مطرح است.

وی اظهار کرد: در جریان رسیدگی به این لایحه حتما ۳ موضوع مهم باید با هم مورد توجه قرار بگیرد؛ اول اینکه واقعاً چرخه تولید نباید متوقف شود و امروز عدم اسقاط معضلی در خط تولید برای ما ایجاد کرده است. همچنین بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک یک موتور سیکلت ۲۰ ساله باید اسقاط شود اما امروز مردم توان اسقاط و قدرت خرید یک موتور سیکلت ۴۰ میلیون تومانی را ندارند. موضوع سوم نیز این است که امروز برای هر لیتر گازوئیل مقدار زیادی یارانه تخصیص می یابد؛ این در شرایطی است که یک کامیون با ۳۰ الی ۴۰ سال عمر، مصرف سوخت بالایی دارد.

رئیس مجلس افزود: ابهامی که مطرح است این است که در لایحه اصلاحی مورد بحث که موضوع خودروهای سواری مطرح است، چرا موضوع کامیون مطرح نباشد؟ الان ظرفیت کامیون در کشور ما کم است به علاوه اینکه این خودروها نیز بر اساس قانون باید بهینه شوند و ما باید این امتیاز را به کامیون ها نیز بدهیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: بر اساس صحبت هایی که در هیئت رئیسه مجلس داشتیم به این تصمیم رسیدیم که بر اساس اصل ۱۵۳ آیین نامه داخلی مجلس و همچنین با توجه به موافقت کمیسیون صنایع، از اختیارات هیئت رئیسه استفاده کنیم تا لایحه مربوطه جهت رفع ابهام به کمیسیون بازگردد. با توجه به اهمیت موضوع اعلام می کنم که چنانچه نیاز باشد، من نیز در جلسه مربوطه در کمیسیون حضور می‌یابم تا ۳ موضوع مورد اشاره را با هم برطرف کنیم.