رئیس جمهور که به منظور شرکت و سخنرانی در ششمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس «سیکا» و به دعوت همتای قزاق خود عازم قزاقستان شده بود، دقایقی قبل با استقبال علی‌خان اسماعیلوف و سفیر جمهوری اسلامی ایران، وارد آستانه پایتخت این کشور شد.

به گزارش مرور نیوز، سید ابراهیم رئیسی در این سفر دو روزه، علاوه بر شرکت و سخنرانی در ششمین اجلاس سران «سیکا» با تعدادی از سران کشورهای حاضر در این نشست نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا، به عنوان یک گردهمایی برای تقویت همکاری‌های متمرکز بر تضمین صلح، امنیت و ثبات در قاره کهن، در حال حاضر ۲۷ عضو اصلی دارد و هشت کشور و پنج سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز به عنوان ناظر، عضو این کنفرانس هستند.
ششمین اجلاس CICA در آستانه با حضور رؤسای جمهور کشورهای ایران، عراق، قطر، قرقیزستان، فلسطین، روسیه، تاجیکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان و به ریاست رئیس جمهور قزاقستان برگزار می‌شود.
یکی از مهمترین اهداف ششمین نشست سران سیکا، موضوع بررسی و تصویب ارتقای ساختار آن از یک کنفرانس به یک سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود. قرار است در این زمینه بیانیه‌ای تحت عنوان «بیانیه آستانه در زمنیه تبدیل سیکا» به تصویب رهبران و سران کشورهای عضو برسد. با تصویب سران، روند ارتقای ساختار و تشکیلات و نیز شرح وظایف و ترتیبات منطقه‌ای از وضعیت جاری به یک سازمان تمام عیار منطقه‌ای کلید خواهد خورد.
رئیسی از آغاز فعالیت دولت مردمی در راستای گسترش روابط تجاری، همکاری‌های اقتصادی و ارتقای سطح روابط سیاسی با کشورهای همسایه، به تاجیکستان، روسیه، قطر و عمان سفر کرده و در کنار دو سفر به ترکمنستان، پس از وقفه‌ای ۲۰ ساله از آخرین سفر رئیس جمهور ایران به ازبکستان، شهریورماه امسال برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای به شهر تاریخی سمرقند در این کشور نیز سفر کرده است.