سخنگوی وزارت امور خارجه از آزادی پنج خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین و بازگشت آنها به ایران خبر داد.

​به گزارش مرورنیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۶ مهر ماه از آزادی  پنج خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین، پس از ۱۲۹ روز تلاش دیپلماتیک و کارزار حقوقی و کنسولی مشترک ایران و ونزوئلا خبر داد.

مقامات دادگاهی در آرژانتین روز جمعه از اجازه خروج به پنج خدمه باقیمانده هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت ونزوئلایی «امتراسور» که از ماه ژوئن در آرژانتین توقیف شده خبر دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: قاضی تحقیق آرژانتینی، سرانجام با اعلام ناکافی و غیر معتبر بودن مدارک و مستندات ارائه شده از سوی شاکیان این پرونده، انجمن صهیونیستی آرژانتین (دایا) و دو تن از نمایندگان صهیونیست پارلمان آرژانتین، دستور آزادی و رفع ممنوع الخروجی خدمه ایرانی را صادر کرد.

کنعانی همچنین اعلام کرد: خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی در ابتدای مسیر بازگشت به میهن اسلامی هستند.

این هواپیما در تاریخ شش ژوئن (۱۶ خرداد) از مکزیک وارد آرژانتین شد. این هواپیما با ۱۴ خدمه ونزوئلایی و پنج خدمه ایرانی دو روز بعد قصد داشت به سمت اروگوئه پرواز کند که اجازه ورود به این هواپیما داده نشد و مجبور به بازگشت به آرژانتین شد و از آن زمان در آرژانتین در توقیف است و گذرنامه‌ خدمه پرواز نیز از آنها گرفته شده بود.

همچنین در پی اعمال محدودیت برای خروج پنج نفر از اتباع ایرانی خدمه هواپیمای باری ونزوئلا در آرژانتین، کاردار موقت سفارت آرژانتین در تهران ۲۸ تیرماه از سوی رئیس اداره دوم وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت آرژانتین، به وی ابلاغ شده بود.