دولت انگلیس به رقم تمام تکذیب های مقامات ایران درخصوص ارسال تجهیزات به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین، ایران را با بسته جدید تحریمی روبه رو کرده است.

به گزارش مرورنیوز، تحریم‌های وضع شده از سوی انگلیس مشابه تحریم‌هایی است که ساعاتی پیش از سوی اتحادیه اروپا اعلام شد. در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس ادعا شده است: روسیه از پهپادهای (ایرانی) برای حمله به اهداف غیرنظامی و زیرساخت‌های حیاتی در کی‌یف و سراسر اوکراین استفاده می‌کند و قصد دارد دسترسی مردم این کشور به انرژی، گرمایش و آب را قطع کند.

این بیانیه ادعایی با تکرار اتهامات واهی می‌افزاید: ایران با تحویل این پهپادها به طور فعال جنگ افروزی می کند، از حملات نفرت انگیز روسیه به شهروندان اوکراینی سود می برد و بر رنج مردم و تخریب زیرساخت های حیاتی می افزاید. بنابراین هم روسیه و هم ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که انتقال این سلاح ها از ایران را کنترل، نقض می کنند.

این درحالیست که اولا هیچ مدرک محکمی برای تصدیق این ادعا که ایران به روسیه پهباد ارسال کرده است وجود ندارد و در ثانی در صورت صدق چنین ادعایی محدودیت‌های سازمان ملل در ارتباط با معاملات تسلیحاتی در سال ۲۰۲۰ لغو شده است. ضمن آنکه، مسئولیت حقوقی اخذ مجوز از شورای امنیت برای انتقال این تسلیحات بر دوش واردکننده (روسیه) است، و نه برعهده ایران که طبق ادعای مطرح شده صادر کننده است. 

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس "محمد حسین باقری (رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران)، سید حجت الله قریشی (مسئول تامین، تحقیقات و امور صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)، سعید آقاجانی (فرمانده پهپاد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و صنایع هوایی شاهد بر اساس ادعاهای واهی به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

طبق این بیانیه دارایی های افراد و موسسه تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان انگلیس از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. اشخاص حقیقی تحریم شده نیز حق سفر به انگلیس را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشور ممنوع است.

وزیر امور خارجه انگلیس «جیمز کلورولی» در این رابطه مدعی شد: حمایت ایران از جنگ وحشیانه و غیرقانونی پوتین علیه اوکراین تاسف‌آور است. امروز ما کسانی را که پهپادهای مورد استفاده روسیه را برای هدف قرار دادن غیرنظامیان اوکراینی تامین کرده اند، تحریم می کنیم. 

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه اتهامات بی‌اساس علیه ایران گفت:‌ این گواه روشنی از نقش بی ثبات کننده ایران در امنیت جهانی است.

رسانه‌های غربی در روزهای اخیر به فضاسازی درباره ادعای واهی ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شدت بخشیده‌اند.

این ادعاهای واهی در حالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ است، اما طرف‌های غربی با ارسال گسترده تسلیحات نظامی مخرب، شعله های آتش جنگی را که آغاز کرده اند، شعله ورتر می کنند.

در همین ارتباط، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه کشورمان امروز در توییتی از تماس تلفنی خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و در آن ضمن یادآوری موضع جمهوری اسلامی در قبال جنگ اوکراین تصریح کرد: ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است. ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما بی تردید ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست.

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز امروز در همین زمینه اظهار داشت: پشت اقدام برخی کشورها در مرتبط ساختن ادعاهای بی اساس علیه ایران در جنگ اوکراین با قطعنامه ۲۲۳۱ انگیزه‌های سیاسی نهفته است.

همچنین نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز امروز پنجشنبه در واکنش به ادعاهای مکرر مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اعلام کرد که پهپادهای مورد استفاده ارتش در اوکراین در روسیه تولید شده‌اند.

دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل افزود:  امروز ما شاهد دور دیگری از (به راه انداختن) کارزار اطلاعات نادرست در شورای امنیت از سوی هیات‌های غربی بودیم. غرب در راستای روش شرم‌آور خود سعی دارد بر ایران فشار وارد کند و اتهام‌های بی‌اساس درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را به میان آورد.