عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اصلا گشت ارشاد وجود خارجی ندارد. یعنی این یک مساله فیک است. اصلا چیزی به نام گشت ارشاد اتفاق نمی‌افتد. آیا معترضان می‌خواهند به آن چیزی که وجود ندارد اعتراض کنند؟

به گزارش مرورنیوز محمدصادق کوشکی، درباره اینکه آیا می توان میان اعتراض و اغتشاش قائل به مرزبندی روشنی شد اظهار کرد: آن چیزی که مرز این دو مقوله به حساب می‌آید قانون است. یعنی اگر افراد در چارچوب قانون و مقررات موجود اعتراضشان را مطرح کنند دست به یک حرکت قانونی زده‌اند. اما اگر آن اعتراض بدون رعایت مقررات قانونی انجام بگیرد جنبه رفتار غیرقانونی پیدا می‌کند و تبدیل به یک اغتشاش می‌شود. قوانین هم در این موضوع مشخص هستند. البته ممکن است کسی بگوید قوانین مربوط به این موضوع ناقص، ناکافی یا مبهم هستند. ولی به هرحال سازوکار قانونی برای این کار وجود دارد. ما هم در سال‌های گذشته و هم امسال شاهد بوده‌ایم که اعتراضاتی به صورت کاملا قانونمند انجام شده است. این نوع اعتراضات مقررات و نظم و امنیت عمومی را زیرپا نگذاشته، موضوع مشخصی داشته و افراد صرفا در همان موضوع مورد نظرشان اعتراضشان را مطرح کرده‌اند و مشکلی هم ایجاد نشده و آن موضوع خاتمه پیدا کرده است.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به اینکه عده‌ای این نارضایتی را مطرح می‌کنند که چرا در سال‌های بعد از انقلاب اجازه تجمعات اعتراضی درباره موضوعات سیاسی نظیر مساله گشت ارشاد داده نشده ابراز کرد:کسی اعتراض سیاسی را تفکیک نکرده که مشخص شود این نوع اعتراض به چه معناست. اگر اعتراض سیاسی به معنای مخالفت با یک حکومت باشد در کجا برای مخالفت با حکومت اجازه اعتراض داده می‌شود؟ درباره مساله گشت ارشاد هم باید بگویم اصلا گشت ارشاد وجود خارجی ندارد. یعنی این یک مساله فیک است. اصلا چیزی به نام گشت ارشاد اتفاق نمی‌افتد. این یک دروغ رسانه‌ای بزرگ است و اصلا وجود خارجی ندارد. آیا معترضان می‌خواهند به آن چیزی که وجود ندارد اعتراض کنند؟ نکته اینجاست که آیا اگر در تهران روزانه بیست نفر توسط نیروی انتظامی جمع آوری و بعد از دو ساعت رها بشوند و هیچ سوءسابقه‌ای هم برایشان لحاظ نشود چنین چیزی در یک شهر هشت میلیونی به معنای یک اتفاق واقعی است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: شما تا به حال چند بار خودروی گشت ارشاد را در سطح شهر دیده‌اید؟ تعدادش زیاد نبوده است. پس این یک اتفاقی است که وجود خارجی ندارد. چون طبق قانون بی‌حجابی جرم است. اما به این جرم رسیدگی نمی‌شود. وقتی به این جرم رسیدگی نمی‌شود پس این حرکت پلیس یک اقدام ناقص و بی‌فایده خواهد بود. به همین خاطر پلیس مایل به انجام این کار ناقص و بی فایده نیست. طبق قانون بی‌حجابی یک جرم مشهود است و پلیس وظیفه دارد تا با جرم مشهود مقابله کند. اما وقتی مجرم مشهود -یعنی فرد بی حجاب- را که علنی در خیابان مرتکب جرم می‌شود دستگیر می‌کند، مراجع قانونی حاضر به تحویل گرفتن این مجرم نیست. پس اینجا یک اتفاقی می‌افتد که اولین مخالفش نیروی انتظامی است. مساله نیروی انتظامی این است که چرا باید دست به یک کار بی دلیل بزند. پلیس می گوید وقتی من فردی را که مرتکب جرم مشهود شده بازداشت می‌کنم اما از من تحویل گرفته نمی‌شود باید چه کار کنم؟

کوشکی افزود: چون درباره بی‌حجابی قانون را رعایت نمی‌شود به همین خاطر پلیس هم دیگر این کار را انجام نمی دهد و برخوردش با بی حجابی تبدیل به یک اقدام بسیار نمادین و بسیار رقیق شده‌ای می‌شود. برای مثال در تهران پلیس باید چهارصد خودروی گشت داشته باشد اما فقط هفت یا هشت خودروی گشت دارد. چون این کار یک اقدام بی حاصلی است و فایده ندارد. اصلا گشت ارشاد دروغ و فیک است. اگر کسی بخواهد علیه یک پدیده خیلی رقیق و نمادین اعتراض بکند این کارش عاقلانه نیست. چون اصلا گشت ارشاد وجود ندارد. اگر کسی بخواهد علیه رشوه خواری اعتراض کند این یک پدیده واقعی است و وجود دارد. یا اگر بخواهد علیه تخلفات اداری، مواد مخدر و مواردی از این دست اعتراض بکند اینها موارد واقعی و موجود هستند. اما پدیده گشت ارشاد اصلا مصداقی ندارد.