عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر حجم ابزارهای به کار گرفته شده را مدنظر قرار دهیم، مشخص می‌شود در عرصه‌های مختلف آنطور که بایسته است به وظایف خود عمل نکرده ایم.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله علیرضا اعرافی، ظهر امروز شنبه در دیدار وزیر و معاونین آموزش و پرورش که امروز در قم برگزار شد، در سخنانی ضمن تسلیت ایام وفات حضرت فاطمه معصومه (س) اظهارکرد: آموزش و پرورش موضوع مهمی است که طی سه چهار دهه اخیر هرگز از آن غافل نبوده ام و همیشه نسبت به آن دغدغه داشته ام.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز یک جنگ ترکیبی تمام عیار و بی سابقه علیه نظام اسلامی به راه افتاده است و اگر حجم ابزارهای به کار گرفته شده را مدنظر قرار دهیم، مشخص می‌شود در عرصه‌های مختلف آنطور که بایسته است به وظایف خود عمل نکرده ایم و نمونه آن، کمک رسانی و خدمت به آموزش و پرورش است که به درستی انجام نشده و شاهد ضعف‌هایی از سر عدم شناخت هستیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: وقتی موضوع یا مسأله ای را خوب بشناسیم، وقتی آموزش و پرورش و رسالت آن را خوب بشناسیم و نسبت به آن شناخت پیدا کنیم، در واقع بهترین سرمایه گذاری را برای آن انجام می‌دهیم و این ضعف در سرمایه گذار ناشی از عدم شناخت این دستگاه عظیم و گسترده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ذهن خوانی و ضمیر خوانی باید در آموزش و پرورش صورت گیرد، اظهار کرد: یک اتفاق مهمی که می‌تواند در آموزش و پرورش صورت گیرد، ضمیر خوانی دانش آموزان است، منظور رصد سطحی نیست، بلکه رصد عمیق و تحلیلی از موضوعات مختلف است که باید در متن آموزش و پرورش صورت بگیرد، وقتی این شناخت صورت بگیرد، سپس خواهیم فهمید چه چیزی را از آموزش و پرورش باید بخواهیم و او رسالتش چیست؟ آموزش و پرورش بر روی شناخت ریشه‌ای مسائل باید ورود کند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: بحث تربیت مدیر و مدیر سازی نکته حائز اهمیت دیگری است که باید از سوی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد و این از مسائل اصلی ستاد می‌باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: بحث آموزش‌های ضمن خدمت، اقدام ارزشمند دیگری است که پیش از این در وزارت آموزش و پرورش با قوت دنبال می‌شد، اما چند سالی است که دیگر خبری از نیست، لذا توجه به این موضوع مهم مجدد باید صورت گیرد، چرا که دارای آثار و برکات ارزشمندی است، اگر با برنامه پیش برود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: باید در دوره جدید، نظام مشاوره، دانشی، علمی و معرفتی در آموزش و پرورش با همکاری حوزه‌های علمیه رنگ و بوی متنوع و تازه‌تری به خود بگیرد و همراه با برنامه‌های با نشاطی که دوستان گزارش آن را ارائه کردند، خروجی مؤثری را در آینده نزدیک شاهد باشیم.