رئیسی با اشاره به حوادث اخیر گفت: خیلی‌ها در قضایای اخیر به وظیفه‌شان عمل نکردند، خیلی از خواص در قضایای اخیر مردود شدند، وظیفه قانونی، شرعی، اخلاقی و انقلابی خودشان را در تنویر افکار عمومی انجام ندادند که باید انجام می‌دادند.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در همایش جهاد تبیین که صبح امروز(پنجشنبه، 26 آبان) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، در سخنانی، گفت: فرهنگ اسلامی از جهاد تبیین که سخن حکمیانه رهبر انقلاب در مقطعی که بیان فرمودند و بارها بر آن تاکید کردند که نیاز کشور نیز جهاد تبیین است.

وی افزود:کار جهادی با کار عادی متفاوت است، راه رفتن عادی و اقدامات معمولی را  اقدامات جهادی نمی‌دانند، در حرکت جهادی، جهادگر باید توانایی و رسالت خودش و اقدامات خودی‌ها را و دشمن و توانایی‌هایش را ببیند، دویدن و شتابش را متناسب با آنچه که اقتضای یک حرکت جهادی است، کند و با شناختی که از دشمن به دست می‌آورد، بتواند بر او پیروز شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: «جاهدو باموالکم و انفسکم»، جهاد با مال و جان و لسان در اقسام جهادهایی که همه مسلمین تکلیف شده‌اند، جهاد تبیین است، جهاد تبیین بسیار اهمیت دارد که در ذیل یکی از آیات شریفه قرآن کریم نیز روایاتی ذکر شده است.

رئیسی اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند سخن دین را به گوش مردم برسانند، شرط موفقیتش این است؛ فقط خشیت از او داشتن و از غیر او خشیت نداشتن. در چند مورد در قرآن کریم این تعبیر به کار رفته است، یکی از آنان تغییر قبله، ولایت حضرت امیرالمومنین علی (ع) و سوم در آیه‌ای مربوط به امر به معروف و نهی از منکر یا تبلیغ رسالات الهی است.

وی با بیان اینکه خشیت با خوف متفاوت است، گفت: حسب روایت، خشیت یعنی حقیقتا احساس شود آنچه که تأثیرگذار است، سخن خدای متعال و تبیان است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: هر سخنی را که تبیان و هر روشنگری را تبیین نمی‌گویند؛ در تبیین نکاتی نهفته است، در آیات مربوط به جنگ احزاب در کنار منافقین و یهود از شایع‌پراکنان نیز سخن می‌گوید که این مسئله نشان‌دهنده نقش شایع‌پراکنان است؛ نقش دروغ‌پردازان و شایع‌پراکنان و کسانی که می‌خواهند ادراک را شکل دهند؛ این جنگ شناختی است.

رئیسی با طرح این سوال که چه باید کرد در عرصه‌ای که تلاش بر آن است تا ادراک را عوض کنند و خوب را بد جلوه بدهند و بد را خوب جلوه بدهند، گفت: این عرصه‌ای است که روابط عمومی‌ها با آن مواجهند، می خواهند نقاط قوت را بسیار ناچیز و کم‌بها جلوه دهند و تلاش کنند نقاط ضعف را بزرگنمایی کنند.

وی اضافه کرد: این همان جنگ رسانه‌ای است که با آن مواجهیم؛ در جنگ رسانه‌ای باید متناسب با آن آرایش را اتخاذ کرد، آرایش فعلی متناسب با جنگ نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این سخن حکمیانه رهبر انقلاب مبنی بر جهاد تبیین بسیار ضرورت دارد، 43 سال جهاد، ایستادگی، مقاومت و پیشرفت‌های بسیار در حوزه علم و فناوری و کارهای مختلفی در بخش‌های گوناگون انجام شده که باید به درستی بیان می‌شد.

رئیسی با تأکید بر اینکه تنویر افکار عمومی در زمان خودش انجام نشد و دشمن برخی گره‌های ذهنی را ایجاد کرد که به ادراک نادرست تبدیل شد، اظهار کرد: از این طریق، در نهایت به تصمیم نادرستی انجامید که منجر به اعمال ناشایست بدل شد.

وی با طرح این سؤال که چه کسانی باید گره ذهنی را حل کنند؟، افزود: مطلعین، روابط عمومی‌ها پل ارتباطی میان مردم و مسئولین هستند؛ پل دو طرفه است، هم باید سخن مردم را به مدیران و نیز سخنان مدیران را به مسئولان منتقل کند، این پل ارتباطی باید خیلی خوب عمل کند، برای انجام وظیفه‌اش هم ابزار کار نیاز دارد که این هم مسئله درستی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کار عزیزان ما هم دفاع و هم تهاجم است؛ حرکت دوستان فقط در یک حوزه نیست، باید با عقلانیت، عاطفه و مهربانی همراه باشد تا جاذبه ایجاد شود.

رئیسی ادامه داد: طبیعتا فضاها باید تبیینی باشد، در دولت اعلام کردیم که همه اقدامات باید پیوست رسانه‌ای و فرهنگی داشته باشد، تصمیم گرفتن به تنهایی کافی نیست، باید مخاطب این تصمیم و دلایل آن را بداند.

وی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی باید زمان‌شناسانه و هنرمندانه باشد تا ادراک ایجاد شود، بر چه اساسی وقتی که در یک جلسه خصوصی برای آن‌ها تبیین می‌کنید و می‌گویند نمی‌دانستیم، این نشان می‌دهد که در زمان خودش موضوع تبیین نشده است، وگرنه گره ذهنی ایجاد نمی‌شد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید معلوم شود افکار عمومی اقناع شده است و اگر اقناع صورت نگرفته نشان‌دهنده تبیین نشدن موضوع است، گفت: نقص در ابزارها، روش‌ها و.... وجود دارد که باید جبران شود.

رئیسی ضمن اینکه کار اطلاع‌رسانی را هم عمل و هم عکس‌العمل دانست، گفت: این مسئله مهمی است که باید نسبت به آن تأکید کرد، اگر مسئله‌ای در ذهن‌ها شکل بگیرد و شما بخواهید آن را تغییر دهید، کار سختی است.

وی با اشاره به حوادث اخیر نیز گفت: خیلی‌ها در قضایای اخیر به وظیفه‌شان عمل نکردند، خیلی از خواص در قضایای اخیر مردود شدند و وظیفه قانونی، شرعی، اخلاقی و انقلابی خودشان را در تنویر افکار عمومی انجام ندادند.

رئیس‌جمهور خطاب به برخی حاضران در مراسم، گفت: وقتی می‌پرسیم  چرا حقایق را برای مردم بیان نمی‌کنید، می‌گویند از جوسازی می‌ترسیم، جوسازی چنین سلاح برنده‌ای است، که اگر نبود خداوند نمی‌فرمود قلب‌ها در دست من است.

وی اضافه کرد: کسی که قلم خوبی دارد، هنرمند است، چرا حقایق را مطرح نمی‌کند؟ می‌گوید از جوسازی و فضای مجازی می‌ترسم، فضای مجازی اینقدر تعیین‌کننده است؟ آقای محترم، خانم محترم، فرهیخته و گرامی، نخبه سیاسی، شما نخبه‌اید، نخبگی در چیست؟ منتخب بودن در این است که در زمان خودش زمان‌شناسی کند؛ ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند، رصد کند، قبل از اینکه دیگران رصد کنند، دشمن را بشناسد و در زمان خودش هشدار دهد، نخبگی به این است، نخبگی یعنی اینکه دیده‌بانی و تیزبینی و شرایط را رصد کند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه روشنفکر باید دست و نگاه دشمن را ببیند و در زمان خودش هشدار دهد، اظهار کرد: اگر از زمان بگذرد که به او نمی‌توان روشنفکر گفت، روشنفکر کسی است که بیش از دیگران و پیش از دیگران ببیند، بشناسد و هشدار دهد.

رئیسی تصریح کرد:‌روشنفکران، شهید قاسم سلیمانی و شهدا و بسیجیانی هستند که برای امنیت جامعه جان خودشان را به خطر می‌اندازند، روشنفکران باید زمان را بشناسند و اقتضای امروز را درک کنند؛ روشنفکر جان خودش را به خطر می‌اندازد تا امنیت جامعه را حفظ کند، به چنین کسی روشنفکر می‌گویند.

رئیس‌جمهور در تعریف فرد سیاسی نیز، خاطرنشان کرد: سیاسی کسی است که نیاز جامعه را بشناسد و آن را درک کند، امروز نیاز جامعه امنیت آرامش و پیشرفت است و سیاسی کسی است که برای این نیاز خطر پذیری کند و به میدان برود.