مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش گفت: جنگ امروز دشمن علیه ایران اسلامی یک جنگ ترکیبی با محوریت جنگ شناختی است.

به گزارش مرور نیوز، امیر سرتیپ حاتمی، مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش صبح امروز در جمع مسئولان، فرماندهان و کارکنان ستاد ارتش در مسجد امام خمینی (ره) این ستاد، با تأکید بر اهمیت موضوع «جهاد تبیین» به عنوان راهکار اصلی مقابله با جنگ شناختی دشمن علیه ایران اسلامی، گفت: جنگ امروز دشمن علیه ایران اسلامی یک جنگ ترکیبی با محوریت جنگ شناختی است.

وی تصریح کرد: جنگ شناختی یک فرآیند بسیار پیچیده است که با استفاده از اقدامات کوچک و متوالی و در دراز مدت، درک و شناخت انسان‌ها را مختل می‌کند.

سرتیپ حاتمی در خصوص تفاوت جنگ شناختی و جنگ روانی که در هدف و ابزار خیلی شبیه هم هستند، گفت: در جنگ روانی، عمدتا اراده انسان‌ها را هدف قرار می‌دهند تا بتوانند ملتی را از سرمایه اجتماعی و کانون تلاش خود مأیوس سازند، اما در جنگ شناختی همین هدف را با تغییر مفاهیم و برداشت‌ها به مرور زمان و در یک دوره طولانی پیگیری می‌کنند.

امیر حاتمی تصریح کرد: اگر می‌خواهید ببینید در معرض تیر و ترکش جنگ شناختی قرار گرفته‌اید یا خیر، باید ببینید درکتان نسبت به موضوعاتی که قبلا برایتان روشن بوده نظیر وطن، پرچم و ارزش‌های ملی و دینی، تغییر کرده است یا خیر.

وی ادامه داد: هدف جنگ شناختی آسیب رساندن به کشور با خدشه‌دار کردن اعتماد، امید، تلاش، کارایی و سرمایه اجتماعی و فرهنگی و تبدیل کردن آن‌ها به ضد ارزش‌ها است و به مرور زمان یک جامعه‌ای که بر روی سه پایه یعنی مردم، سرزمین و نظام حاکم استوار است، با ناامید کردن و اعتمادزدایی مورد تهاجم و آسیب جدی قرار می‌گیرد.

سرتیپ حاتمی گفت: دشمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی با به کار بردن انواع توطئه‌ها و تهدیدات، همه نوع جنگی را علیه ملت انقلابی ایران اسلامی انجام داد از جمله در جنگ تحمیلی 8 ساله، همه کشورهای استکباری با بسیج امکانات و تسلیحات به صدام کمک کردند اما نتیجه‌ای نگرفتند، سپس در جنگ فرهنگی و در سایر عرصه‌ها از جمله ایجاد داعش و گروه‌های تکفیری و جنگ اقتصادی و تشدید تحریم‌های ظالمانه نیز نتیجه‌ای جز شکست عایدشان نشد.

وی تصریح کرد: دشمن فهمید آنچه تا امروز موجب شکست آنان در همه عرصه‌ها و میادین نبرد شده است؛ هوشمندی و تشخیص توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمن توسط مردم بابصیرت و همیشه در صحنه ایران اسلامی بوده است، لذا متوسل به جنگ شناختی شده‌اند تا بتوانند با استفاده از ابزار رسانه، قدرت درک و شناخت ملت ما را مختل کنند.

مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش در ادامه به برخی از اهداف دشمن در جنگ شناختی اشاره کرد و افزود: برخی می‌گویند هدف دشمن از راه‌اندازی جنگ شناختی، تغییر ارزش‌ها و به دنبال آن تغییر رفتار ملت است تا جایی که دیگر هویتی به نام جمهوری اسلامی نداشته باشیم، یعنی اعتقاد و باور به استقلال‌خواهی، نه شرقی نه غربی، حفاظت از منافع ملی و دینی و ارزش‌هایی از این دست دیگر نباشد، عده ای دیگر نیز معتقدند هدف دشمن ساقط کردن نظام اسلامی است.

سرتیپ حاتمی افزود: امروز دشمن دو هدف بالاتر از این اهداف را نیز دنبال می‌کند، یکی اینکه نه تنها جمهوری اسلامی نباشد، بلکه ایران اسلامی هم نباشد، لذا در جنگ شناختی امروز تأکید بر اختلافات قومی مورد تأکید قرار دارد و هدف دوم دشمن این است که در شرایط جدیدی که در سطح بین‌المللی در حال وقوع است و در نظم نوین جهانی، ایران اسلامی به جای نقش‌آفرینی و حفظ منافع ملی خود، درگیر موضوعات و مشکلات داخلی باشد، لذا باید در این جنگ تمام‌عیار شناختی نیز همچون سایر عرصه‌ها با هوشیاری و بصیرت انقلابی نقشه‌ها و توطئه‌های شوم دشمنان را نقش بر آب سازیم و همانگونه که در برابر انواع ویروس‌ها و بیماری‌ها خود را واکسینه می‌کنیم، باید در برابر آسیب‌های این جنگ که مهم‌ترین ابزارش رسانه‌ها هستند، نیز خودمان، خانواده‌مان و ملت عزیزمان را با آگاه‌سازی و جهاد تبیین واکسینه کنیم.