سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: آمریکا را مسئول ترور شهید سلیمانی می‌دانیم و همچنان موضوع را به صورت جدی در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.

به گزارش مرور نیوز، ناصر کنعانی در آغاز نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران داخلی و خارجی به ارائه عملکرد دستگاه سیاست خارجی در طول یک هفته گذشته پرداخت و فرا رسیدن ایام رحلت حضرت فاطمه الزهرا (س) را تسلیت گفت.

وی همچنین فرا رسیدن سالروز تولد حضرت عیسی بن مریم و آغاز سال نو میلادی را تبریک گفت.

کنعانی در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست گفت: نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات است و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است.

 

حل مسائل منطقه بدون حضور ایران میسر نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اجلاس بغداد ۲ و رویکرد خصمانه فرانسه در مورد ایران که در روزنامه النهار لبنان و نیز نشریه لوموند فرانسه منعکس شده است، گفت: درباره این موضوع دو روایت مختلف و متناقض مطرح است. ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی در لبنان با این مضمون که شما اشاره کردید و ادبیات متفاوتی که توسط منابع خبری لوموند مطرح شده کاملا متناقض است و اشاره دارد که حل مسائل منطقه متناسب با نفوذ ایران بدون حضور ایران میسر نیست؛ باید به روایت اصلی این اظهارنظر توجه کنیم و بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم دال بر غیرصحیح بودن روایت نشرنه لبنانی است.

کنعانی تاکید کرد: فارغ از اینکه بگوییم این روایت یا آن روایت نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است و با روایت‌های این فرد یا آن فرد یا آن نشریه یا آن رسانه شکل نمی‌گیرد و این توانایی محل توجه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: نفس دعوتی که از ایران برای حضور در اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت و تاکید مکرری که از سوی میزبان مبنی بر اهمیت حضور ایران در این نشست داشت و همچنین دیدار‌های مختلفی که در حاشیه این نشست میان مقام ایرانی با طرف‌های دیگر شرکت کننده صورت گرفت، دال بر اهمیت نقش ایران و مکشوف بودن این نقش برای طرف‌های دیگر است نباید خودمان را درگیر روایت‌های این و آن کنیم.

 

ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات برخی از مقامات اوکراینی مبنی بر لزوم انجام حملاتی هدفمند به کارخانجات ایرانی تولید پهپاد گفت: ادبیات تهدید آمیز مقامات اوکراین را غیر مسئولانه می‌دانیم و پیامد‌های سیاسی وحقوقی این گونه اظهارات تهدیدآمیز را متوجه اوکراین می‌دانیم.

وی در این ارتباط بار دیگر تاکید کرد: ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست.

وی در پاسخ به سوالی درمورد ابتکار وزیر خارجه برای نشست مشترک میان کشور‌های منطقه گفت: نشست اردن مشخصا در مورد موضوع عراق برگزار شد و بغداد ۲ در مورد بغداد بود. سیاست ایران در خصوص ابتکارات منطقه‌ای تقویت سیاست همسایگی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ماموریت کاظمی قمی در افغانستان گفت: اعلام شد که آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در افغانستان هستند و با حفظ سمت خود سرپرست سفارت ایران در کابل هستند و روند کار‌های اداری ایشان تکمیل شده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی درمورد اقدامات طالبان و محروم کردن دختران از تحصیل گفت: ما موضع خود را اعلام کردیم و امیدوارم دوستان ما در افغانستان این موضوع را حل کنند.

 

دولت آمریکا را عامل اصلی ترور سردار سلیمانی می دانیم

کنعانی در مورد اخبار منتشر شده در مورد نقش الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق در ترور سردار سلیمانی گفت: من هیچ اظهار نظری در این ارتباط نمی‌کنم.

او ادامه داد: پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی چهره برجسته مقابله با تروریسم در منطقه از سوی ایران در ابعاد مختلف در حال پیگیری است و ما قطعا دولت آمریکا را عامل و موثر اصلی این ترور می‌دانیم.

وی درپاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر عادل الجبیر گفت: من بر مبنای گمانه زنی صحبت نمیکنم موضع ما درمورد رژیم صهیونیستی مشخص است و توسعه روابط کشور‌های عربی با این رژیم کمکی به توسعه منطقه و احقاق حقوق فلسطین نمی‌کنند.

ملت فلسطین انتظار دارند کشور‌های منطقه از حقوق آن‌ها دفاع نمیکنند و ملت‌های منطقه هم نشان دادند که خواستار عادی سازی روابط با این رژیم نیستند. در برگزاری جام جهانی فوتبال هم شاهد هستیم و صهیونیست‌ها اعلام می‌کنند که بدون حضور بازنده این میدان بودیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اغتشاشات و عقب نشستی غربی‌ها در میز مذاکرات گفت: به دولت‌های که در این زمینه بازی کردند هشدار دادیم و اعتراضات در ایران حقوق شهروندی مردم ایران بوده و می‌توانند حقوق را مطرح کنند.

او ادامه داد:اینکه از بیرون در این مورد دخالت کنند و اعتراض را به اغتشاش تبدیل کنند، ایران آن را نمی‌پذیرد و اشتباه محاسباتی آن‌ها بود و آثاری که ما در حوزه سیاسی می‌بنیم دال بر این است که اطمینان حاصل کردند که محاسباتشان غلط است و الان اعلام میکنند ما دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.

 

جزئیات دستگیری تعدادی از شهروندان اروپایی به کشور‌های متبوع داده شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد دستگیری شبکه‌ای مرتبط با انگلیس گفت: به جزئیات بیانیه سپاه ورود نمی‌کنم، اما در جریان اغتشاشات اخیر، تعدادی از شهروندان اروپایی در اغتشاشات بازداشت شدند و برخی از آن‌ها پرونده هایشان مشخص است و به کشور‌های متبوع آن‌ها داده شده است و نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشور‌ها به خصوص کشور‌های اروپای غربی کاملا مشخص است و برخی از آن‌ها شرایطشان روشن‌تر است و برخی از آن‌ها مورد سواسنفاده قرار دارند.

وی در مورد بازداشتی‌ها ادامه داد: تعدادی از این افراد در بازداشت شدند که برخی مقامات گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند و ما اطلاعات کافی به سرویس‌های کشور‌های متبوع افراد داده شد و با رعایت نگاه انسان دوستانه و در آستانه عید کریسمس به سفارت‌ها دسترس کنسولی انجام شده است و اجازه ارتباط و گفت و گوی تلفنی داده شده است.

 

صحبت های خوبی میان وزرای خارجه ایران و عربستان صورت گرفته است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و عربستان سعودی گفت: خوشبختانه به نظر می‌رسد که دو کشور برای رویکرد سازنده اتفاق نظر دارند.

کنعانی گفت: پنج دور گفتگو میان ایران و عربستان در بغداد انجام شده است و دوستان ما تلاش‌های خوبی انجام دادند و طرف عراقی مورد وثوق دو کشور ایران و سعودی است و تلاش‌های این کشور برای شرایط برگزاری ایران و عربستان مورد استقبال بوده است.

وی ادامه داد: گفتگو‌های خوبی میان وزرای خارجه ایران و عربستان صورت گرفته است و از اظهارات وزیر خارجه عربستان استقبال میکنیم و امیدواریم مذاکرات برای از سرگیری مذاکرات ادامه پیدا می‌کند

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و آفریقا گفت: تحرکات اقتصادی وزارت خارجه را به طور منظم پیگیری میکنیم و باتوجه به وظیفه دستگاه دیپلماسی، با هدف پیگیری مناسبات با کشور‌های همسایگان و حوزه آفریقا این موضوع را پیگیری می‌کند که سفر‌های معاون اقتصادی وزارت خارجه در همین راستا بوده است

وی در مورد حقیقت کمیته یاب بشر کفت: ما اصل دیدگاه خود را قبلا به صراحتا اعلام کردیم و تاکید میکنیم ایران استفاده سیاسی از حقوق بشر را سازنده نمی‌داند و غلط و نقض حقوق بشر می‌داند.