امیر دریادار سیاری گفت: مرحله اصلی و فاز عملیاتی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با مشارکت یگان‍هایی از نیروهای چهارگانه ارتش در مناطق جنوب شرق، سواحل مکران، حد فاصل شرق تنگه هرمز تا نزدیکی بندر گواتر و دریای عمان تا مدار ۱۰ درجه در شمال اقیانوس هند از امشب آغاز می شود.

به گزارش مرور نیوز، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش در نشست خبری گفت: رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش از امشب با رمز یا زهرا سلام‌الله علیها در منطقه جاسک و شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در شمال اقیانوس هند آغاز خواهد شد.

وی افزود: این رزمایش که در تقویم سالیانه ارتقای توان رزمی، به عنوان بخشی از آموزش های عملی دیده شده با شرکت بخشی از یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده بمب افکن‍های راهبردی نیروی هوایی ارتش با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» اجرا خواهد شد.

امیر دریادار سیاری ارتقاء سطح مهارت برای طرح‌ریزی، اجرا، هدایت و ارزیابی عملیات مشترک و هم‍افزایی قدرت دفاعی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در صحنه عملیات مشترک را از اهداف این رزمایش برشمرد و گفت: در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ تلاش خواهد شد ضمن کسب اشراف اطلاعاتی، مهارت فرماندهان و کارکنان نیروهای تابعه ارتش جمهوری اسلامی ایران در بکارگیری یگان‌های رزمی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، پهپادها، سامانه های جنگ الکترونیک و سایبری برای هم‍افزایی و بالابردن آمادگی رزمی و توان بازدارندگی در صحنه عملیات را ارتقاء دهیم.

وی ارتقاء مهارت اجرای عملیات در محیط های خاص شامل محیط‌های آلوده به عوامل شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، جنگ الکترونیک و شرایط نامساعد جوی را از دیگر اهداف رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ دانست.

امیر دریادار سیاری برقراری امنیت در منطقه غرب آسیا را با تکیه بر توان و اتحاد کشورهای منطقه عملی دانست و گفت: پیام رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه، یادآوری ظرفیت‌های موجود درون منطقه‌ای برگرفته از اصل همه با هم در برقراری صلح بدون نیاز به بیگانگان است، چراکه تاریخ ثابت کرده سایر کشورهای فرامنطقه‌ای، بازیگرانی جنگ طلب و ناامن کننده بوده‌اند و جز ناامنی، جنگ و اشغال ارمغان دیگری برای منطقه غرب آسیا نداشته‌اند.

وی خروج کشورهای فرامنطقه ای بویژه آمریکا و انگلیس را در راستای ایجاد ثبات در منطقه ضروری دانست و ره‌آورد آن را بازگشت صلح و ثبات به منطقه عنوان کرد.

وی تاکید کرد: بی اثر جلوه دادن تحریم های تسلیحاتی علیه ایران با تسلیحات و تجهیزات بومی و در نهایت نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران از دیگر پیام‌های این رزمایش است.

امیر دریادار سیاری با اشاره به حضور جوانان نخبه ارتش در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: یکی از نکات قابل توجه در این رزمایش، استفاده از تجهیزات و تسلیحات بومی و داخلی است که توسط سازمان های جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع با همکاری شرکت های دانش بنیان و نخبگان علمی کشور طراحی و تولید شده  و همراه با تجهیزات بازآماد شده و بهینه شده در ارتش، به‌کار گرفته می‌شود.

فرمانده رزمایش با اشاره به مراحل انجام شده تاکنون بیان کرد: مراحل شناسایی، اطلاعاتی و گسترش نیروها پیش از اجرای مرحله اصلی رزمایش و از روزهای قبل اجرا شده و از امشب فاز عملیاتی رزمایش به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه یگان های نمونه از نیروهای چهارگانه ارتش دراین رزمایش حضور دارند و به اجرای عملیات‌های مشترک و ترکیبی می‌پردازند، گفت: عملیات های جمع آوری اطلاعات به صورت الکترونیکی، سیگنالی، ضد جنگال، علیه نیروهای مهاجم و همچنین عملیات شناسایی توسط پهپادهای باور، آرش، ابابیل، مهاجر، صادق و یسیر انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مراحل مختلف این رزمایش تحت نظارت و ارزیابی کارشناسان قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)  و ستاد کل نیروهای مسلح اجرا می‌شود.