رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی گفت: کیفرخواست پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی به مراحل نهایی نزدیک شده است.

به گزارش مرور  نیوز، عباسعلی کدخدایی امروز (شنبه ۱۰ دی ماه) در میزگرد تخصصی شهید سلیمانی و مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه غرب آسیا، اظهار داشت: منطقه گرفتار خوی زیاده‌طلبانه آمریکا و حضور نامشروع آمریکا شده است.

وی با بیان اینکه مسئله سوریه و عراق بر همگان روشن است، افزود: تاریخ همچنان گویای جنایت‌های آمریکا چه در ویتنام چه در دهه‌های گذشته در منطقه غرب آسیاست که در جهت تأمین منافع نامشروع خودش از هیچ ابزاری روی گردان نیست. موید این مسئله استفاده از گروه‌های تروریستی و خلق آنهاست که به اذعان مقامات آمریکایی گروه‌هایی مثل القاعده و داعش مأمور رژیم آمریکا بوده است.

کدخدایی اظهار داشت: داعش مخلوق آمریکا بود و بیش از دو سوم عراق و سوریه را تحت سلطه خود قرار داده بود. وضعیت آنقدر فجیع شد که منجر به صدور قطعنامه ۲۱۷۰ و ۲۲۵۳ شد که همه دولت‌ها را موظف به مبارزه به داعش کرد اما ما شاهد این بودیم که آمریکا خود را به غلط در مبارزه با تروریسم معرفی می‌کرد، در حالی که اگر چراغ سبز آمریکا نبود، داعش و جنایت در منطقه وجود نداشت.

وی گفت: وقتی که پایان داعش در منطقه با مجاهدت‌های حاج قاسم و دوستان و سربازان ایشان اعلام شد، رژیم آمریکا متوجه شد که یک ابزار مؤثری (داعش) را از دست داده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: آمریکا در واقع با ارتکاب جنایت ترور سردار سلیمانی هم تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرد و هم به تعهداتی که بر اساس منشور ملل متحد بود، تعرض کرد که این امر مهم در گزارش گزارشگر ویژه النا دوهان آورده شد که این یک تخلف بین‌المللی بود.

وی افزود: بعد از ارتکاب این جنایت اقدامات مؤثر از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران در بعد حقوقی و بین‌المللی انجام شد که همچنان استمرار دارد. دوستان در وزارت امور خارجه پیگیری‌های خوبی داشتند.

کدخدایی گفت: قوه قضائیه در بعد داخلی پیگیری‌های خوبی انجام داد و در حوزه حقوقی پرونده مراحل نهایی را طی می‌کند. رئیس قوه قضائیه و هم قضات شریف مُصِر هستند این پرونده با دقت بیشتری رسیدگی شود. در مرحله کیفری هم کیفرخواست به مراحل نهایی نزدیک شده است.

رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه اقداماتی از سوی وزارت خارجه در مجامع بین‌المللی در حال انجام است و مبنای ما کنوانسیون ۱۹۷۳ است، افزود: حرمت شهید سلیمانی به عنوان عالی‌ترین مقام نظامی ما و مهمان عراق لازم الرعایه بوده است. ایشان دارای مصونیت بوده و مقامات آمریکا مکلف به رعایت جایگاه ایشان بودند و متأسفانه این جنایت را انجام دادند.

کدخدایی در پایان خاطرنشان کرد: این جنایت نابخشودنی است و مقامات آمریکایی که مرتکب این جنایت شدند، باید محاکمه شده و به سزای اعمال خود برسند. اقداماتی از سوی دولت عراق در حال انجام است که امیدواریم کمک خوبی برای پیگیری پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی باشد.