امام جمعه موقت تهران گفت: تقوا عامل خلق قدرت و افزایش سرمایه اجتماعی میان دو نهاد دولت و ملت است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های عبادی_ سیاسی نماز جمعه این هفته تهران، ضمن توصیه به رعایت تقوایی الهی اظهار داشت: نگاه به سخنان امیرالمومنین (ع) و فهم درست و دقیق آن و تلاش برای آراستگی به این فضائل جان، روح و حقیقت تقوا است.

وی عنوان کرد: امیرالمومنین (ع) در فرازهای سازنده‌ای خطاب به مالک می‌فرماید، تقوا عامل خلق قدرت و افزایش سرمایه اجتماعی میان دو نهاد دولت و ملت است. به گمان بنده واژه‌ها و کلمات ایشان در این فراز و فرازهای بلند منشور حکمرانی به دو اصل محوری و کلیدی معطوف است.

 

سیاست ابزاری برای پاسداری حقوق انسان‌ها است

خطیب نماز جمعه تهران گفت: اصل اول، تبیین اینکه سیاست ابزاری برای پاسداری حقوق انسان‌ها است. قدرت هدف نیست و تقویت یافتگان این مدرسه برای رسیدن به قدرت و سلطه بر دیگران تلاش نمی‌کنند بلکه سیاست ابزاری برای پاسداری از حقوق انسان‌ها و جامعه انسانی و فراهم آوردن بستر تعالی انسان و توسعه انسانی است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: تامین نیازهای بشر و تامین کردن نیاز انسان‌ها برای حکمرانان و گوش سپردن به سخنان مردم در سیاست از اهداف سیاست است. از نگاه امیر المومنین (ع)، حکمرانی سیاست کلان تمرین حوزه مرجع است و تنظیم و تعادل دیگر حوزه‌های زندگی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با تعادل نظم سیاسی رابطه مستقیم و ناگسستنی دارد.

وی اضافه کرد: در اندیشه سیاسی اسلام و همه ادیان الهی آن روز کره خاکی نماد عدالت است که شخصیتی مانند وجود مبارک امام عصر (عج) نماد علم و عدالت بر اریکه قدرت تکیه بزند و قدرت سیاسی را در دست گیرد و به دست انسان‌های آراسته به علم، عدالت، عزت و قدرت بسپارد و راه را برای بسط عدالت در سطح کره خاکی هموار کند.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: اصل دوم که مورد توجه علی (ع) است معطوف داشتن نگاه مالک اشتر و همه حکمرانان در جوامع اسلامی به این حقیقت است که انسان آراسته به تربیت دینی که در اریکه قدرت سیاسی قرار می‌گیرد باید مظهر رحمت رحمانی و مظهر علم و حکمت خدای متعال باشد.

ابوترابی فرد بیان کرد: عالم تحت مدیریت ذات اقدسی قرار دارد که آراسته به علم و حکمت و آراسته به رحمت است. مدیرانی که در لایه‌های قدرت و راس هرم قدرت در نظام دینی و اسلامی قرار می‌گیرند باید در حوزه نظر مظهر علم و حکمت باشند و در حوزه عمل مظهر رحمت رحمانیه خدا.

وی ادامه داد: امام معصوم خلیفه تام خدای متعال در قله این کمال قرار دارد. انسان‌های مومن، عادل و تربیت یافته در مدرسه پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت او در فرازی پایین‌تر و در جایگاه خلافت الهی باید مظهر علم و تفکر در مقام تصمیم گیری و مظهر عمل در حکمرانی باشند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: خدا متعال در موضع رحمت در قله رحمت است و در آنجا که اقتضای قهر است قهر خود را اعمال می‌کنند اما قهر الهی و خشم خدا از رحمت الهی سرچشمه می‌گیرد. چون دوست می‌دارد خشم می‌کند. نگاه او به جامعه بشری و سعادت جامعه بشری ریشه رحمت، لطف و قهر او است.

ابوترابی فرد گفت: امیرالمومنین مالک اشتر را به این اصل دینی رهنمون می‌کند. مدیران و مسئولان در تمامی رده‌ها خصوصاً رده‌های میانی و رده‌های بالا باید در آراستگی به علم، حکمت، رحمت و کمالات انسانی به خدا نزدیک شوند و علی (ع) را مقتدا و پیشوای خود قرار دهند.‌

وی با اشاره به بخش دیگری از بیانات امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک اشتر اضافه کرد: مردم تجربه انباشته شده‌ای از حکمرانی دارند. همان قضاوت گذشته تو در مورد حاکمان قبل را امروز مردم در مورد تو خواهند داشت، پس باید مراقب کلام و رفتار خود باشیم. این توئیت ها و سخنان و حرف‌ها که بعضاً در دوران انتخابات مطرح می‌شود بعدها مورد نقد قرار می‌گیرند.

 

ما با سخنان و کلمات خود مورد قضاوت مردم قرار می‌گیریم

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: آنان باید قول سدید داشته باشد. برای مردم مطالباتی را درست می‌کنند که بعضی از آنها در میان مدت هم قابل دسترس نیست و نیازمند زمان است باید مراقب بود. ما با سخنان و کلمات خود مورد قضاوت مردم قرار می‌گیریم.

ابوترابی فرد تاکید کرد: سخنان شهید سلیمانی قول سدید بود. کجا انتظاری ایجاد کرد که قدرت پاسخگویی به آن را نداشت؟ او زمانی قضاوت قطعی خود از فروپاشی داعش را اعلام کرد که قبل از فروپاشی این حکومت بی پایه و اساس فروپاشید.

وی با اشاره به یکی از دغدغه‌های اصلی امروز جهان در مسیر حرکت به سوی توسعه پایدار، بیان کرد: از میان ۱۷ هدف اصلی که برای توسعه پایدار از سوی سازمان ملل تعریف شده است، حداقل چهار هدف به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوا مرتبط است.

 

آلودگی هوا چهارمین عامل عمده مرگ و میر در سراسر دنیا بوده است

خطیب نماز جمعه تهران گفت: بنا بر اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ آلودگی هوا چهارمین عامل عمده مرگ و میر در سراسر دنیا بوده است. بر اساس گزارشات وزارت بهداشت کشور ما، آلودگی هوا سالیانه حدود ۳۷۰۰ نفر از شهروندان تهران را قربانی می‌کند و میزان مرگ و میر به واسطه آلودگی هوا در کشور سالیانه حدود ۱۲ هزار نفر است.

ابوترابی فرد اظهار داشت: وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۸ گزارشی را منتشر کرد که خسارت آلودگی هوا به شهروندان تهرانی را سالیانه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد. بر اساس همان گزارش خسارت آلودگی هوا ۱۹ هزار میلیارد تومان است که منشا خسارت‌ها و آسیب‌های جدی است.

وی با تاکید بر اینکه بحث آلودگی هوا بحث مهم و کلیدی است اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاک را چند سال قبل تصویب کرد و وظایف هر نهاد از جمله وزارت صمت، سازمان استاندارد و حوزه‌های مختلف را تعیین کرده است. طبق این قانون عملکرد مسئولان باید مورد نقد جدی قرار گیرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به تاریخ ۱۳ جمادی الثانی به عنوان روز انسان ساز و تربیت کننده فاطمه ثانی و حضرت ام البنین (س)، خاطرنشان کرد: این همسر بزرگوار و استثنایی و مادر چهار شهید عالی قدر یک شخصیت استثنایی است. گمان بنده این است که شخصیت حضرت عباس تحت تاثیر این مربی فرزانه که تحت تعلیم امیرالمومنین است شکل گرفته است.

ابوترابی فرد عنوان کرد: حضرت ام البنین فرزند برومند خود را تربیت کرد تا در رکاب علی بن الحسین (ع) انسانیت، شجاعت، معرفت، دیانت و ولایت مداری را فر روی جوامع بشری و انسانی عینیت بخشند.

وی افزود: مادران شهدا و همسران شهدای ما از این بانو درس گرفتند و در مدرسه ایشان تربیت شدند. این بانوی بزرگ زمانی که خبر شهادت حضرت عباس را شنید بی آنکه خم به ابرو بیاورد گفت، بشیر برای من از حسین عزیز بگو و بعد بیان داشت، بشیر فرزندان من، عباس و سه برادرش و همه کسانی که زیر آسمان زندگی می‌کنند فدای حسین (ع).

 

سرمایه اجتماعی به عنوان مهمترین رکن پیشرفت و توسعه مطرح است

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به نکته سرمایه اجتماعی در خطبه گذشته تصریح کرد: سرمایه اجتماعی امروز به عنوان مهمترین رکن پیشرفت و توسعه جوامع اسلامی مطرح است و هر خانواده، گروه و جامعه چهار سطح بالاتری از آگاهی، اعتماد و مشارکت برخوردار باشند از سرمایه اجتماعی بالاتری برخوردار هستند.

ابوترابی فرد بیان کرد: عدالت اجتماعی و اعتماد اجتماعی از شاخص‌های مهم سرمایه اجتماعی است. اعتماد افراد جامعه به یکدیگر و دو نهاد ملت و دولت ریشه در اعتماد و استحکام نظام خانواده دارد.

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس محصول نظام خانواده است، گفت: مادران شهدا بزرگترین سرمایه اجتماعی این کشور هستند. مادر رکن خانواده و رمز اعتماد و پایداری خانواده است. نکته ویژه جامعه به اسلامی به جایگاه بانوان و مقوله مهم و تعیین کننده عفاف و حجاب، پاسداری از ارزش‌ها، وفاداری به فرزند و همسر ریشه در نگاه اسلام به نهاد خانواده دارد.

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: امروز تمام سرمایه اجتماعی ما بر شانه استوار بانوان و مادران و خواهران بزرگواری است که در این روزها و ماه‌ها نشان دادند پیوند ناگسستنی با ارزش‌های اسلامی و ملی دارند.

 

پایه و اساس سرمایه اجتماعی ما خانواده است

ابوترابی فرد ادامه داد: پایه و اساس سرمایه اجتماعی ما خانواده است و بانوان عمود این خیمه و خانه هستند. نهاد خانواده دفاع مقدس را خلق کرد و شهدای مقدس سلیمانی‌ها، شهید صیاد شیرازی‌ها، طهرانی مقدم‌ها، کاظمی‌ها و باکری‌ها و شخصیت‌های برجسته خالق اعتماد و امنیت، تربیت یافته مدرسه‌ای هستند که رکن آن مدرسه مادران بزرگوار هستند که از زینب کبری (س) و ام البنین الگو گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای استحکام نهاد خانواده تلاش کنیم و همت داشته باشیم، اظهار کرد: در حوزه تحکیم نهادهای اجتماعی و تحکیم پیوند دولت و ملت و افزایش سرمایه اجتماعی باید اصولی را مدنظر قرار داد.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: اصل یکم که از نظر صاحبنظران در حوزه مسائل اجتماعی نقش برجسته ای در افزایش سرمایه اجتماعی ایفا می‌کند، حوزه ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی است. انبیای الهی با تربیت انسان‌ها و با هدف افزایش سرمایه اجتماعی در پرتوی عدالت تلاش نمودند.

ابوترابی فرد گفت: عدالت دستاورد تربیت دینی و آراستگی به علم و حکمت در مقام نظر و آراستگی به عمل صالح در عرصه عمل است. انسان‌های عالم و عادل آفریننده سرمایه اجتماعی هستند و این انسان‌ها در خانه‌ای تربیت می‌شوند که نورانی به نور فضیلت باشند.

 

سردار سلیمانی یکی از با ارزش ترین ارکان سرمایه اجتماعی ایران است

وی خاطرنشان کرد: نقش دین مداران در افزایش سرمایه اجتماعی تعیین کننده است. سردار سلیمانی‌ها که یکی از مهمترین، با ارزش ترین و کلیدی ترین ارکان سرمایه اجتماعی ایران هستند در تربیت دینی در این جایگاه قرار گرفتند و آنها را به عنوان رکن کلیدی جامعه تبدیل کرد.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: جان من فدای این نگاه شهید سلیمانی که جامعه ما، خانواده ما است. اینها خانواده و بچه‌های ما هستند و باید بین مردم راه افتاد و مردم را جذب کرد. او دغدغه اجتماعی و دغدغه تربیت دینی و استحکام جامعه اسلامی را دارد.

 

جذب حداکثری برآمده از تربیت دینی است

ابوترابی فرد با بیان اینکه جذب حداکثری برآمده از تربیت دینی است، تاکید کرد: به اعتقاد شهید سلیمانی رابطه حزب اللهی با حزب اللهی فایده ندارد. ایشان دغدغه داشتند کسی از قطار انقلاب جا نماند. این نگاه شهید سلیمانی را در بیابان کشورها حاضر کرد. او دغدغه رهایی ملت‌ها و اقتدار آنها را داشت. همانطور که قلبش برای جوانان ایران می‌تپید برای جوانان فلسطین، سوریه، لبنان، یمن و سراسر اسلامی می‌تپید.

وی اضافه کرد: افزایش سرمایه اجتماعی باید به عنوان اصلی از این سیاست‌ها باید در دستور کار همه ما قرار گیرد. توجه به توصیه‌های رهبری انقلاب در این حوزه گاهی با تاخیر مواجه است.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان عنوان کرد: تربیت یافتگان مدرسه حضرت علی (ع) شهدا هستند و شهدا تربیت یافته این شیشه عطر هستند و با شکستن شیشه عطر شهید سلیمانی اسلام و جهان اسلام معطر شد. مربی شهید سلیمانی‌ها رهبر معظم انقلاب اسلامی است و در مدرسه او چنین انسان‌هایی تربیت شدند. ابومهدی المهندس، سید حسن نصرالله‌ها و فاتحان یمن و بسیاری دیگر، تربیت یافتگان مدرسه‌ای هستند که مربی آن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.