وزیر امور خارجه ایران گفت: ما به عنوان وزارت امور خارجه و سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور، باید به همه ایرانیان خارج از کشور به صورت مناسب خدمات کنسولی ارائه دهیم.

به گزارش مرور نیوز، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ایرانیان خارج از کشور این است که مسائل هویتی برای آنها مهم است، تصریح کرد: ما به عنوان وزارت امور خارجه و سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور، باید به همه ایرانیان خارج از کشور به صورت مناسب خدمات کنسولی ارائه دهیم و این وظیفه ذاتی ما است.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه سفر به لبنان، امروز جمعه در مراسمی که به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت روز زن با حضور تعدادی از خانواده های ایرانی شاغل در سفارت ایران در بیروت و ایرانیان مقیم این کشور عربی - اسلامی برگزار شده بود با تبریک این اعیاد در بخشی از سخنان خود گفت: در دیداری که در آغاز  مسئولیتم در دستگاه دیپلماسی به عنوان وزیر امور خارجه با مقام معظم رهبری داشتم، ایشان در کنار توصیه های  متنوعی که برای پیشبرد سیاست خارجی و تحرکات بین المللی ایران در عرصه بین‌المللی داشتند، تاکید ویژه ای بر رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور و کارکنان سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور داشتند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه در همین چارچوب ایشان تاکید جدی بر اهمیت توجه به خانواده ها و وضعیت مدارس ایرانی در خارج از کشور داشتند، گفت: ایشان بر این موضوع تاکید داشتند که فرزندان ایرانیان خارج از کشور تا آنجا که ممکن است در مدارس ایرانی تحصیل کنند و با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا شوند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی با آن که یک فرد نظامی بودند، توجه ویژه به خانواده و مسائل عاطفی بود، در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت: ما به عنوان سفارتخانه های ایران در خارج از کشور و وزارت خارجه در کنار کارهای سیاسی در خارج از کشور، یکی از ماموریت های اصلی مان، حمایت  از ایرانیان خارج از کشور است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه یکی از ویژگی های ایرانیان خارج از کشور این است که مسائل هویتی برای آنها مهم است، ادامه داد:  در همین چارچوب، خیلی از ایرانیان خارج از کشور وقتی فرزندشان به دنیا می آید، در همان روزهای ابتدایی تولد فرزندشان، به سفارتخانه‌ها و کنسولگری های ایران  مراجعه می‌کنند تا مدارک هویتی لازم را برای بچه های خود بگیرند و بر این موضوع تاکید دارند که هویت ایرانی شان باید حفظ شود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما باید به همه ایرانیان، خدمات کنسولی به نحو مناسب ارائه کنیم و این وظیفه ذاتی ما است.

گفتنی است که در بخشی از این مراسم کاظم دارابی متهم دادگاه میکونوس به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: من حدود ۱۵ سال و ۶۴ روز در آلمان به اتهامی واهی در زندان بودم و  ۵ سال آن را در انفرادی بسر بردم.

دارابی با بیان اینکه این کار را کسانی با من انجام دادند که صحبت از حقوق بشر می کنند، افزود: حدود ۱۷ سال است که اجازه نمی دهند دخترم را ملاقات کنم و دخترم به خاطر اینکه از نظر جسمی معلول است، امکان پرواز به ایران را ندارند و این کار را آلمانی‌ها انجام می‌دهند که صحبت از حقوق بشر می کنند و به صورت مرتب ادعاهایی را در این ارتباط مطرح می کنند.

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود خطاب به وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که در این مراسم حضور داشت، گفت:  پیشنهاد می‌کنم که سفیر ایران در آلمان در بیمارستان با دختر من ملاقات کند و بر این موضوع تاکید کند که آلمانی‌ها، دختر من را به گروگان گرفته اند.

در واکنش به صحبت های کاظم دارابی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به وی گفت: حتما پیشنهاد شما را به سفیر ایران در آلمان منتقل می‌کنم تا این موضوع را پیگیری کنند، هر چند بعید می‌دانم که طرف آلمانی، همکاری روانی در این زمینه داشته باشد، ولی وظیفه ما است که این موضوع را پیگیری کنیم.

وی خطاب به دارایی افزود: از صبوری شما در سال‌های طولانی حضور در زندان، سپاسگزارم و ان‌شاءالله بتوانید هرچه زودتر فرزند خود را از نزدیک ببینید.