امیرعبداللهیان گفت:سعودی‌ها از آمادگی لازم برای بازگشت روابط به حالت طبیعی برخوردار نیستند، اما ایران جدیت لازم برای عادی سازی روابط را دارد.

به گزارش مرور نیوز، حسین امیرعبداللهیان در جریان سفر به لبنان و در کنفرانس خبری، اظهار امیدواری کرد که در نخستین اقدام، سرکنسولگری‌های ایران و عربستان در شهر‌های جده و مشهد بازگشایی شود تا به کسانی که علاقمند سفر‌های زیارتی به مکه مکرمه، مدینة منوره و مشهد مقدس هستند، خدمات ارائه کنند.

وی تاکید کرد: طرف سعودی از آمادگی لازم برای بازگشت روابط به حالت طبیعی برخوردار نیست، اما ما نیت و جدیت لازم برای عادی سازی روابط با عربستان را داریم.

 

بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت عادی، اثر مثبتی بر کل منطقه خواهد داشت

او گفت:تاکنون پنج دور مذاکره دوجانبه با عربستان در بغداد داشتیم و بر تداوم مذاکرات اتفاق نظر داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان، افزود: معتقدیم که اگر اراده جدی در طرف مقابل وجود داشته باشد، به زودی روابط به حالت عادی باز می‌گردد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص نقش عربستان در اغتشاشات اخیر، گفت: همزمان با گفتگو‌های سیاسی، گفتگو‌های امنیتی هم با عربستان انجام داده ایم که موضوعات بین دو طرف بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوی کوتاهی که با وزیر خارجه عربستان در اردن داشتم، بر این موضوع تاکید کردم که بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی، اثر مثبتی بر کل منطقه خواهد داشت و البته دو طرف بر ادامه گفتگو‌ها اتفاق نظر داشتیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ما در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می‌کنیم و به زودی فاز نهایی نیروگاه برق ۳۰۰۰ مگاواتی بصره در جنوب عراق توسط متخصصان ایرانی راه اندازی می‌شود.

 

طبیعی است که آمریکا از تقویت روابط ایران و لبنان خرسند نخواهد بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا چه تاثیری می‌تواند بر همکاری‌های ایران و لبنان در ارتباط با سوخت و انرژی داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: تحریم‌های آمریکا غیرقانونی و یکجانبه است. ما در همین شرایط همانطور که اشاره کردم برق و گاز به عراق صادر می‌کنیم و در همین چارچوب به برخی دیگر از کشور‌ها نیز گاز صادر می‌کنیم و توافقاتی برای صادرات گاز ایران به یک کشور اروپایی نیز انجام شده است.

امیرعبداللهیان افزود: کشور‌هایی مثل عراق توانستند خود را از تحریم‌های یکجانبه آمریکا مستثنی کنند؛ البته طبیعی است که آمریکا از تقویت روابط ایران و لبنان خرسند نخواهد بود.

امیر عبداللهیان در خصوص دیدار با دبیران کل حزب الله و جهاد اسلامی، گفت: در دیدار با سیدحسن نصرالله در خصوص مسائل مختلف و فلسطین گفتگو کردیم و طبق آنچه از صحبت‌های دبیرکل حزب الله و دبیرکل جهاد اسلامی دریافت کردم می‌توانم با صدای بلند بگویم که مقاومت اسلامی لبنان و مقاومت فلسطین در بهترین شرایط خود قرار دارند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: آمریکا و اروپا از حادثه فوت یک دختر ایرانی برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده کردند، اما برای قتل آشکار شیرین ابو عاقله خبرنگار مسیحی - فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی هیچ واکنشی نشان ندادند.

 

خط قرمز ما منافع مردم ایران است

امیر عبداللهیان در مورد مذاکرات رفع تحریم ها، گفت: ما بر اصول و خط قرمز خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها عقب نشینی نخواهیم کرد و البته دیپلماسی را بهترین راه برای توافق می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر خط قرمز ما منافع مردم ایران است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با دیدار خود با سید حسن نصرالله - دبیرکل حزب الله لبنان، نیز اظهار کرد: در این دیدار در مورد موضوعات مختلف از جمله موضوع فلسطین گفتگو کردیم و با توجه به آنچه که امروز از سخنان دبیر کل حزب الله لبنان و همچنین آقای «زیاد نخاله» یکی از رهبران جریان مقاومت فلسطین دریافت کردم، می‌توان با صدای بلند گفت که مقاومت در لبنان و فلسطین به لطف الهی در بهترین شرایط خود قرار دارد و بدون تردید رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود قرار دارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: امروز بحران‌های چند لایه امنیتی، سیاسی و اجتماعی در برابر رژیم جعلی اسرائیل قرار دارد.

وزیر خارجه کشورمان گفت:هر زمان مقامات لبنانی آمادگی خودشان را برای دریافت سوخت اعلام کنند، آماده صادرات هستیم.

همچنین حسین امیر عبداللهیان در جمع خبرنگاران، آخرین تحولات منطقه را از نگاه ارزیابی‌های حزب الله بیان کرد.

وی افزود: ما در خصوص موضوعات مهمی همچون پرونده یمن، وضعیت در اوکراین، افغانستان و موضوع مذاکرات هسته‌ای و آنچه که مداخلات برخی کشور‌ها در اغتشاشات است، گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: همچین به دلیل روی کار آمدن دولت نتانیاهو در کشور جعلی اسراییل یا فلسطین اشغالی، آخرین وضعیت را مورد ارزیابی قرار دادیم.

امیرعبدالهیان گفت: در دیدار با زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، اطمینان حاصل کردیم که مقاومت در لبنان و همچنین در حوزه جهاد اسلامی، حماس و سایر حوزه‌های جهادی در بهترین وضعیت قرار دارد که بدین معناست، تامین حداکثری امنیت ملی ایران و منطقه مورد توجه جدی ما است و رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت خود با بحران‌های چندلایه دست و پنجه نرم می‌کند.