وزیر خارجه ایران در خصوص حمله پهپادی به یکی از مراکز نظامی در اصفهان گفت: چنین اقداماتی نمی‌تواند خللی در اقدامات متخصصین ما برای پیشرفت ایجاد کند.

به گزارش مرور نیوز، "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی"، وزیر امور خارجه قطر امروز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در ساختمان وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

پس از این دیدار وزرای خارجه ایران و قطر در نشست خبری مشترکی حضور یافتند.

امیرعبداللهیان در نشست خبری این دیدار گفت: ما امروز در خصوص موضوعات دوجانبه به ویژه توسعه همکاری‌های اقتصادی گفتگو کردیم. همچنین در خصوص رفع موانع احتمالی اتفاق نظر داشتیم و از دیدگاه قطر برای گفتگوهای منطقه‌ای استفاده کردیم. این دیدگاه‌ها حتما می‌تواند به رفع برخی سوءتفاهمات کمک کند.

 

نقش غیرسازنده آمریکا و سه‌ کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر ایران

ایران همواره از گفتگوهای منطقه‌ای استقبال کرده است. ما معتقدیم که گفتگو و همکاری می‌تواند روشی موفق برای نیل به ثبات و امنیت منطقه دسته جمعی باشد.

قطر همواره برای بازگشت طرف‌های برجام به تعهداتشان پیام‌هایی منتقل می‌کند. امروز پیام‌های برجامی از طرف قطری دریافت کردیم. در گفتگوها با برادرم وزیرخارجه قطر بر نقش غیرسازنده آمریکا و سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر ایران اشاره کردم.

 

دور اول گفتگوهای سیاسی ایران و اوکراین در عمان برگزار شد

همچنین ایده‌هایی را شیخ محمد در خصوص جنگ اوکراین مطرح کردند. دور اول گفتگوهای سیاسی ایران و اوکراین در عمان برگزار شد. ما از تلاش‌های قطر برای برگزاری دور دو گفتگوها استقبال می‌کنیم.

روابط دیرینه‌ای هم بین تهران و مسکو وجود دارد. مناسبات ایران و اوکراین به مفهوم دشمنی و به حساب طرف دیگر نباید گذاشته شود.

 

مسئله فلسطین در دستور اول کار تمام کشورهای اسلامی قرار دارد

موج بی‌سابقه اقدامات جتایتکارانه رژیم صهیونیستی رخ داده است. این مایه تاسف است برای همه ما به عنوان کشور اسلامی که سال پیش بیش از 230 فلسطینی توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی به شهادت رسیدند. مسئله فلسطین در دستور اول کار تمام کشورهای اسلامی قرار دارد.

ما همچنین در خصوص افغانستان و اوکراین به تفصیل گفتگو کردیم. ما سطحی از همکاری‌ها را با دولت موقت افغانستان انجام دادیم اما بر تشکیل دولت فراگیر تاکید می‌کنیم.

ایران آمادگی دارد در هماهنگی با هیات حاکمه افغانستان همه اقدامات مجازی و کتب درسی برای ارتقای دانش و بازگشایی و فعالیت مدارس و دانشگاه‌های افغانستان در خدمت زنان و دختران در افغانستان را فراهم کند.

وزیر خارجه ایران در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای بر اساس گفتگو، گفت: ما با هیچ یک از همسایگان خودمان با چالشی مواجهه نیستیم. ما در خصوص کشورهای خلیج فارس هم گفتگوها و تبادل پیام‌های خوبی داشتیم. در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفتگوهای ایران و عربستان ادامه پیدا کند. همچنین در خصوص بحرین هم از طریق یک واسطه، پیام‌ها درحال جریان است.

امیرعبداللهیان در خصوص حمله پهپادی امروز به یکی از مراکز نظامی در اصفهان گفت: اقدام بزدلانه امروز انجام شده است، چنین اقداماتی نمی‌تواند خللی در اقدامات متخصصین ما برای پیشرفت ایجاد کند.

وی در خصوص اقدامات کشورهای غربی علیه ایران گفت: ایران از روش‌های مختلف برای بی اثر کردن تحریم‌ها استفاده کرده است. ما با دوستانمان برای مقابله با اقدام غیرسازنده آمریکا و برخی کشورهای غربی همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم.

 

عبدالرحمن آل ثانی: سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر برای گسترش همکاری اقتصادی بود

"محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر نیز در این نشست گفت: کشور قطر در خصوص توافق هسته‌ای همه کشورها را به بازگشت دعوت می‌کند.

وزیر خارجه قطر گفت: ما تاکید می‌کنیم بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه خودمان. ما گفتگو کردیم درباره سوءتفاهم اخیری که در اوکراین به وجود آمد. موضع قطر در رابطه با این جنگ ثابت است. قطر می‌خواهد که همه کشورها بر حقوق سازمان ملل پایبند باشند. ما همچنین در خصوص افغانستان صحبت کردیم. در ارتباط با سوزاندن قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به تحولات در قدس اشغالی گفت: در رابطه با تحولات در فلسطین کشور قطر تنش اخیری که رژیم صهیونیستی ایجاد کرده محکوم می‌کند. ممکن است این تنش‌ها به وضعیت خطرناک‌تری برسد و باید روند سیاسی و تاسیس دو دولت مورد تاکید قرار گیرد.

آل ثانی درباره بحث روابط اقتصادی دو کشور قطر و ایران گفت: ایران یک کشور همسایه است و روابط اقتصادی خوبی برقرار است. سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر برای گسترش همکاری اقتصادی بود.

وزیر خارجه قطر درباره برجام گفت: پیام‌ها از سوی طرف‌های مختلفی بود. آمریکا یکسری پیام‌ها به ما داده تا به ایران منتقل کنیم. مسائل مختلف دیگری هم در این رابطه وجود داشت.

اولا کار ما همیشه بر اساس خوشبینی و عدم ناامیدی صورت می‌گیرد. ما تلاش می‌کنیم ترس‌ها و دغدغه‌ها بین طرف‌های مذاکره کننده برطرف شود. قطر به دنبال ثبات در منطقه است و به دنبال این است تا توافق هسته‌ای صورت بگیرد. شرایطی که امروز در آن به سر می‌بریم شرایط مثبتی نبود. ما تلاش می‌کنیم سوءتفاهم‌ها برای بازگشت به توافق برطرف شود.

وی در خصوص روابط با ایران گفت: ما همسایه هستیم و روابط در سطح عالی بین مقامات دو کشور در جریان است. چه در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و دیگر زمینه‌ها روابط وجود دارد. کشور قطر با توجه به روابط تاریخی و همسایگی و دینی مشترک با ایران گفتگو دارد.