وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که ما هیچ‌گاه از مذاکره و دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس تداوم دارد اما به فنی ماندن این همکاری‌ها و دوری آژانس از رویکرد سیاسی و گزینشی اصرار داریم.

به گزارش مرور نیوز، حسین امیرعبداللهیان در روز پنج شنبه در یک پیام ویدئویی به مناسبت فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فرا رسیدن روز ملی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در ابتدا فرارسیدن پیروزی انقلاب اسلامی را به یکایک ایرانیان تبریک می‌گویم مایه خرسندی است در طول چهار دهه گذشته شاهد پیشرفت‌های شگرف و بزرگ کشور در حوزه‌های علم و فناوری، دفاعی، صنعتی، هوافضا، پزشکی و سایر حوزه‌های متنوع بوده‌ایم و هستیم.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از رشته‌های مهم علمی، فناوری و های‌ تک در اوج قله قرار دارد و آنچه حاصل شده است با هدایت‌های مقام معظم رهبری و تلاش‌های شبانه‌روزی جوانان این مرزوبوم بوده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه تصریح کرد: هرچند دشمنان ملت بزرگ ایران با ابزار تحریم تروریستی و پیگیری سیاست شکست‌خورده ایران‌هراسی تلاش بر ناامید سازی و ناامید کردن جوانان این مرز و بوم داشته و دارند و از تمام ابزارها برای جلوگیری از پیشرفت‌های متنوع ملت ایران استفاده کرده‌اند اما بسیار خرسند هستیم که در تمام حوزه‌هایی که آنها استقلال سیاسی و پیشرفت ایران را هدف قرار داده‌اند ما بالاترین سطوح پیشرفت و توسعه را شاهد هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: در دولت آقای رئیسی همه بر پیشبرد برنامه توسعه پایدار اقتصادی و تلاش مضاعف برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها متمرکز هستیم. همزمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که دارای موقعیت برتر ژئوپلتیک در منطقه است و به عنوان کشوری که از تمدن ایرانی و اسلامی برخوردار است برای لغو تحریم‌ها نیز تلاش می‌کند.

وی با بیان این‌که ما هیچ‌گاه از میز مذاکره فرار نکردیم و هیچ‌گاه از مذاکره و دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم، تصریح کرد: هرجا که منافعی برای ملت بزرگ ایران متصور باشد ما فعالانه در آنجا حضور داریم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که از حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی کشورمان در تمامی عرصه‌ها قویا حمایت کرده و می‌کنیم، تصریح کرد: در چارچوب سیاست‌ خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند، نگاه به آسیا و همسایگان در اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در این چارچوب در بیش از ۵۰۰ روز گذشته اقدامات رو به جلویی در باز تعریف همکاری با تمام همسایگان ایران و توسعه همکاری‌ها و تعاملات با کشورهای آسیایی اعمال کرده‌ایم و همزمان در چارچوب سیاست خارجی متوازن، برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای اروپایی، آفریقایی و قاره آمریکا از جمله آمریکای لاتین تلاش‌های جدی به عمل آورده‌ایم.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اروپا تنها سه کشوری که (فرانسه، آلمان و انگلیس) به ویژه در ماه‌های اخیر اقدامات غیردوستانه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران رقم زده است، نیست. بخش بزرگی از قاره اروپا با این سیاست‌ها همراه نبوده و در عین حال نگاه ما به توسعه مناسبات با یکایک این کشورها و همچنین دیگر کشورهای دنیا است و ما این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این پیام ویدئویی خاطر نشان کرد: علی‌رغم کارشکنی‌ها و بدعهدی آمریکا و سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) ما نسبت به تعهدات بین‌المللی خود پایبند هستیم. همکاری ایران با آژانس تداوم دارد و ما به فنی بودن این همکاری‌ها و دوری آژانس از رویکرد سیاسی و گزینشی اصرار داریم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این چارچوب ما به همکاری و مذاکره برای رسیدن به نتایج ملموس و عملی در راستای تامین حداکثری منافع ملی ایران و توجه به منافع مشترک با دیگر طرف‌ها متعهد هستیم و ما مذاکره را نه برای صرفا مذاکره بلکه برای رسیدن به دستاورد و نتایج جمعی آن مورد توجه قرار داده‌ایم و از این‌که برخی مذاکره را به ابزاری برای بازی‌های سیاسی و حزبی خود در غرب قرار داده‌اند به شدت و قویا انتقاد داریم.

وی ادامه داد: ما بارها گفته‌ایم که مذاکره و دیپلماسی با هدف رسیدن به منافع مشترک و تامین حداکثری منافع ملی ایران در دستور کار جدی ما قرار دارد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این پیام ویدئویی تصریح کرد: در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران ایجاد شرایط مناسب جهت تردد و سفر ایرانیان عزیز به سرزمین مادری‌شان مورد توجه جدی قرار دارد و ما شرایط مناسبی را در این زمینه فراهم کرده‌ایم. در این چارچوب سامانه «پرسمان تردد» در وزارت خارجه با هدف مقابله با سیاست ایران‌هراسی طراحی شده و فعال است و در این سامانه ایرانیان عزیز می‌توانند با اعلام مشخصات اولیه خود، مطمئن شوند که فاقد هرگونه شاکی خصوصی در ایران هستند و در صورت سفر به یکایک استان‌های ایران با اطمینان می‌توانند در هر زمانی به محل اقامت دوم خود و کشور محل اقامت خود بازگردند.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ما در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران متعهد هستیم که تسهیلات لازم را برای تردد بدون مشکل ایرانیان به سرزمین مادری و آب و اجدادی‌شان فراهم کنیم و اکنون این ظرفیت و زمینه در قالب ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان عزیز کاملا فراهم است.