معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: فرهنگ عمومی خواسته است حجاب را در قانون قرار دهیم. باید تلاش کنیم فلسفه قرار دادن این امر در قانون را برای دختران و زنان تبیین کنیم

به گزارش مرور نیوز، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، در پاسخ به این سوال که "در حالی‌که دنیا برای ولنگاری و بی‌حجابی تبلیغ می‌کند، پاسخ شما به نسل جوان درباره پوشش چیست؟"، گفت: فرهنگ عمومی خواسته است حجاب را در قانون قرار دهیم. باید تلاش کنیم فلسفه قرار دادن این امر در قانون را برای دختران و زنان تبیین کنیم که اگر این‌ها را درست تبیین کنیم؛ بسیاری از زنان ما پذیرای این فرهنگ ایرانی - اسلامی هستند.

انسیه خزعلی به تبیین مسائل حوزه زنان و مسیر طی‌شده در حوزه زنان پس از انقلاب اسلامی پرداخت و در بخشی از این برنامه، در پاسخ به این سوال که درحالی که دنیا برای ولنگاری و بی‌حجابی تبلیغ می‌کند و دختران جوان و نوجوان در شبکه‌های اجتماعی این‌ها را می‌بینند و علاقه به دیده شدن دارند؛ پاسخ شما به نسل جوان درباره پوشش چیست؟، اظهار کرد: ابتدا باید گفت هر کشوری، هر منطقه‌ای و محدوده‌ای با توجه به فرهنگ خود، آداب پوشش و آداب و سنن رفتاری خاصی دارد و باید این امر را به رسمیت بشناسیم و مقابل یک‌جانبه‌نگری که از غرب تحمیل می‌شود، بایستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید تلاش کنیم فلسفه این امر و حکمتی که این امر را در قانون قرار داده‌ایم و فرهنگ عمومی خواسته است این امر را در قانون قرار دهیم را، در گفت‌وگو با نسل جوان تبیین کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به این‌که "حجاب منجر به پیشگیری از خشونت، پیشگیری از آسیب‌ها و منجر به گرمی خانواده، پاکی قلب‌ها و کمال زن می‌شود"، افزود: حجاب باعث می‌شود زن با فکر و عقیده و با طرح‌های خود در جامعه وارد شود، نه این‌که به چشم ابزار به او نگاه کنند. شاه به عنوان ابزار به زن نگاه می‌کند و توصیف می‌کند که زنی خوب است که فریبا باشد. می‌خواهیم این نگاه و نگاه غربی به زن کنار گذاشته شود.

خزعلی با بیان این‌که اکثر دختران ما دختران عفیفی هستند که طالب پاکی‌اند، تصریح کرد: اگر این‌ها تبیین شود، اکثر دختران ما برای صیانت از خانواده خود تلاش می‌کنند. آنچه در قانون ذکر می‌شود برای صیانت از خانواده‌هاست که اگر این‌ها را درست تبیین کنیم؛ بسیاری از زنان ما پذیرای این فرهنگ ایرانی اسلامی هستند.

در بخش دیگر این برنامه مجری از خزعلی خواست تا به سوال برنامه مبنی‌بر این‌که "در کدام عرصه حضور زنان در جامعه موثرتر است؟"، پاسخ دهد و از میان گزینه‌های "فرهنگ و هنر"، "اقتصاد و کارآفرینی"، "سیاست" و "تربیت و آموزش" یک مورد را انتخاب کند که خزعلی در پاسخ گفت: "تربیت و آموزش" به‌طور زیربنایی نقش اول را دارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری همچنین در بخش دیگر این برنامه در پاسخ به این سوال که به نظر شما مهمترین مساله روز زنان ما چیست؟، توضیح داد: مطابق با آنچه که در استان‌های مختلف و دیدارهای شهرستان‌ها و طی نشست با خانم‌ها به ما مراجعه و مطرح می‌شود، مساله برقراری تعادل و توازن بین مسئولیت‌های مختلف زنان اعم از مسئولیت‌هایی که در خانه و جامعه دارند؛ مهمترین مساله است. زنان این انتظار را دارند که پشتیبانی دولت را داشته باشند تا بتوانند به مسئولیت‌های متعدد همسری، مادری و اشتغال خارج از منزل بپردازند. انتظار دارند حمایت شوند تا یک علاقه خود را فدای علاقه دیگر نکنند. این مساله مهمترین مساله بخشی از خانم‌های ما است.

وی در ادامه به مهمترین مساله زنان خانه‌دار نیز اشاره کرد و یادآور شد: خانم‌های خانه‌دار نیز می‌خواهند شرایطی فراهم شود که فعالیت بیشتری در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و... داشته باشند. در همین راستا در "خانه‌های مولد" پشتیبانی بیشتری از فعالیت زنان خانه‌دار خواهیم داشت. از سوی دیگر در "نظام‌واره شغلی" که برای زنان طراحی می‌کنیم تلاش می‌کنیم به گونه ویژه شرایط ویژه زن‌ها را ببینیم و برای زنان شاغل و خانه‌دار شرایط ویژه فراهم شود.

خزعلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مشکلات پیرامون مرخصی زایمان زنان، تاکید کرد: شاید دورکاری برای برخی مشاغل قابلیت اجرایی نداشته باشد. کم‌شدن ساعت کاری، دورکاری کردن بخشی از ساعت کاری، مرخصی‌های زایمان، مرخصی‌هایی در دوره حاملگی و شیردهی زنان گرفته می‌شود و... همگی تیغ دو لبه‌ای هستند که به گونه‌ای کارفرمایان را ترغیب می‌کنند که با خانم‌ها کار نکنند و یا عذر آنها را بخواهند. هدف ما نیز از طراحی نظام‌واره شغلی زنان این است که در دورانی که خانم‌ها نیاز عاطفی، نیاز به فرزندآوری و فرزندپروری و... دارند، این نیاز آنها تامین شود. مثلا اگر این دوران بین ۲۰ تا ۴۰ سال است، ساعت کاری زنان در این دوران منعطف و شناور باشد. شغل‌شان حالت شناور داشته باشد و جامعه به اینها به عنوان سرمایه بزرگ و نه چالش نگاه کند و کارفرمایان و مدیران احساس نکنند این امر برایشان چالش و آسیب است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: برای مثال نقش عمده در مساله فرزندآوری که به عنوان یک چالش جدی برایمان مطرح است؛ با خانم‌ها است و ما باید به آنها زمینه دهیم که به فرزندآوری بپردازند. از این رو در حال کار بر روی نظام‌واره شغلی زنان هستیم. در عین حال اگر قوانین ما نظیر قانون ۹ ماه مرخصی زایمان در حال حاضر در برخی ادارات اجرا نمی‌شود و یا غرامت این امر را آخر مرخصی پرداخت می‌کنند؛ باید جلویش گرفته شود. رئیس جمهوری دستور داده‌اند این غرامت از ماه اول پرداخت شود.

در بخش دیگر این برنامه، به مسائل و مشکلات تولیدکنندگان پوشاک در حوزه حجاب پرداخته شد که معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به همکاری‌های این معاونت با سایر ارگان‌ها در زمینه تولیدات حوزه حجاب اشاره کرد و افزود: در زمینه تولیدات حوزه حجاب با وزارت ارشاد همکاری داشتیم. تلاش کردیم در جشنواره‌ای که در آن بهترین تولیدات و الگوها برای لباس حجاب ارائه شد و جایزه گرفتند،  تسهیلاتی را نیز برای آنها در نظر بگیریم. از سوی دیگر در سفرهای استانی اعتباراتی را برای ایجاد بازارچه‌هایی که خانم ها بتوانند محصولات خود را از جمله محصولات حجاب را آنجا عرضه کنند، قرار دادیم.

خزعلی در پاسخ به یک سوال در خصوص انتشار خبر "یارانه برای چادر مشکی"، توضیح داد: این یکی از طرح‌های مردمی بود که به دست ما رسیده است و در حال بررسی بر روی آن هستیم. هنوز برای آن به توافق نرسیدیم چراکه به شخصه معتقدم یارانه را باید به شرایط ویژه داد که برای یک قشر خاص نباشد. در این زمینه خاص به جای یارانه باید راه تولید را باز کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود به ارائه آماری در زمینه پیشرفت زنان پس از انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد: گاهی دستاوردهای زنان پس از انقلاب اسلامی نادیده گرفته می‌شود و گاهی به این دستاوردها به عنوان روند طبیعی نگاه می‌شود و تصور می‌شود که اگر روند قبلی نیز بود همین دستاوردها را داشتیم، درحالی که واقعیت اینگونه نیست.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری بیان کرد: امام زن ها را به میدان آورد و زمینه را برای زنان فراهم کرد. امام زمینه را برای خیلی از زنان که حاضر نبودند به خاطر محیط نامناسب در محیط علمی یا اجتماعی و... حاضر شوند، فراهم کرد. لذا درصد مشارکتی که از زنان شاهد هستیم در بخش‌های مختلف قابل مقایسه با مردان نیست. در تحصیل در مقطع راهنمایی و دبیرستان زنان رشد ۲۸ درصدی بیشتر از مردان دارند. در بخش دانش آموختگان دانشگاهی رشد زنان اصلا قابل مقایسه با مردان نیست و زنان رشد ۱۷ برابری نسبت به مردان داشتند. اینها خبرهای خوبی است که انقلاب ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در سمن‌ های مربوط به زنان افزایش ۵۰ برابری داشته‌ایم، افزود: در شرکت های دانش بنیان ۲۴۰۰ مدیرعامل زن داریم. اعضا هیات مدیره تعدادشان بیش از اینها است. در ورزش رشد زنان فوق العاده است و اصلا قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست. تعداد داوران زن قبل انقلاب ۱۰ نفر بوده است اما اکنون بیش از ۸۸ هزار نفر است. در ورزش بیش از ۳۰۰۰ مدال کسب کردیم و در همین یک سال و چند ماه اخیر در دولت سیزدهم زنان ۸۷۸ مدال کسب کردند که نزدیک به مدال مردان است با اینکه شاید در رشته‌های خاص و محدودی زنان شرکت کنند. این نشان دهنده این است که زمینه‌ها و موقعیت‌های رشد زنان به خوبی فراهم شده است.

به گفته خزعلی، در سال ۵۷ ما ۱۱ مولف زن داشتیم اما در حال حاضر بیش از ۹۵۰ مولف زن داریم.

وی همچنین این را هم گفت که ۱۱۳ جایزه ملی ۱۲۸ جایزه بین المللی در حوزه رسانه توسط زنان کسب شده است.

خزعلی با اشاره به دستاوردهای یاد شده در حوزه زنان پس از انقلاب اسلامی، تاکید کرد: همگی اینها با حفظ حدود و پوشش و ارزش‌هایی است که به آن معتقد هستیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، افزود: در سال ۹۵ به ازای هر هزار زن ۳۴ زن مدیر وجود داشت و سهم مدیران زن افزایش پیدا کرده است. سهم زنان شاغل در دستگاه‌های دولتی ۴۵ درصد است. در دستگاه‌های خصوصی رقم خیلی بیشتر از این است و در بخش های کشاورزی و روستایی که با بیمه محاسبه نمی‌شوند، خیلی بیشتر شاهد حضور زنان هستیم. همچنین بیش از ۴۰۰۰ زن نماینده در شوراهای شهر است. همه اینها نشان دهنده رشد فزاینده پس از انقلاب است که بسیار بیشتر از مردان است.

خزعلی با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی برای ۷۷ درصد زنان شاغل تامین شده است و ما به دنبال رساندن این رقم به ۱۰۰ درصد هستیم، تاکید کرد: در بحث بهداشت شاهد این امر هستیم که اگر قبل از انقلاب امید به زندگی زنان ۵۶ سال بود الان به ۷۸ سال رسیده است که چند سال هم بیش از مردان است. مرگ و میر مادران اگر قبل از انقلاب ۲۵۰ بوده است الان به زیر ۲۰ رسیده است. مرگ و میر کودکان را ۱۱ در هزار تولد داریم. اینها به شدت کاهشی بوده است. رشد علمی ما نیز افزایشی بوده است و بسیاری از این توانمندی ها توسط خود زنان کسب شده است. در سال گذشته هم این رشد سرعت بیشتری گرفته و شاهد بیمه‌های خاص بانوان اعم از بیمه بانوان باردار تا پایان شیردهی، بیمه کودکان زیر ۵ سال، بیمه ناباروری که سال گذشته اجرایی شد هستیم که دستاوردهای بسیار خوبی است که شاید در خیلی کشورها نتوانستند به این سطح از بهداشت و بیمه و آموزش برسند.