‌سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش مرور نیوز، آیت‌الله ‌سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز (جمعه) به منظور افتتاح و بهره برداری از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به این شهرستان سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی شهید باکری مورد استقبال نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی قرار گرفت.

 

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه افتتاح شد

‌آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی صبح امروز همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسین (ع) به صورت رسمی سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را افتتاح کرد.

طرح تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه متشکل از تونل 36 کیلومتری و کانال 11 کیلومتری است و قابلیت آبرسانی حدود 500 میلیون مترمکعب آب در سال به دریاچه ارومیه را دارد.

 

35 هزار میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد

مراسم بهره‌برداری رسمی از سامانه آبرسانی به دریاچه ارومیه، شامل تونل و کانال آبرسانی با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و برخی مسئولان کشوری واستانی برگزار شد.

 دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در در این مراسم با اشاره به اینکه در روز عید مبعث مراحل آب اندازی آزمایشی و تست عملکرد تونل و کانال انجام شد افزود: در این عملیات آب با عبور از36 کیلومتر تونل- 11 کیلومتر کانال انتقال و 28 کیلومتر در مسیر رودخانه گدار وارد‌ دریاچه ارومیه شد. 

صادق معتمدیان در ادامه با قدردانی از زحمات مجموعه وزرات نیرو، شرکت آب نیرو و قرار گاه خاتم در تکمیل این پروژه مهم گفت‌: این پروژه جزو برنامه های اصلی و موثر احیای دریاچه ارومیه ، و یکی از مطالبات مهم مردم منطقه و کشور است و تا کنون برای اجرای این پروژه مهم 35هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، متشکل از تونل انتقال 36 کیلومتری و کانال 11 کیلومتری است که قابلیت آبرسانی حدود 500 میلیون مترمکعب آب مازاد به دریاچه ارومیه را در سال دارد.

 

جزئیات طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه

به گزارش تسنیم،  طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه، متشکل از سد کانی سیب، بند بادین آباد، تونل انتقال 36 کیلومتری و کانال 11 کیلومتری است که قابلیت انتقال سالانه 600 میلیون مترمکعب آب مازاد سد کانی سیب را به رودخانه گدارچای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را خواهد داشت.

با توجه به اهمیت آبرسانی هرچه سریعتر به دریاچه ارومیه، وزیر نیرو در تابستان سال جاری از نزدیک از قسمت‌های مختلف این سامانه بازدید و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را ملزم به قرار دادن طرح در اولویت‌های اجرایی کرد. از جمله مشکلات موجود بر سر راه بهره‌برداری از سامانه آسیب‌دیدگی 800 متر از 36 کیلومتر تونل آبرسانی به دریاچه بود که از بهار سال جاری کارگروه‌های تخصصی با حضور کارشناسان خبره‌، تشکیل و طراحی مجدد اجزای سازه‌ای تونل انجام گرفت و نهایتاً در تیرماه راهکارهای ترمیم تونل به تأیید فنی رسید و عملیات اجرایی آغاز شد.

بنا بر این گزارش در این راستا تیم اجرایی پروژه بلافاصله با فعالیت در 3 شیفت کاری، بدون وقفه و با استفاده از روش‌های نوآورانه به صورت همزمان نسبت به دمونتاژ و خروج TBM در قطعه ورودی، پوشش ثانویه تونل به طول حدود 800 متر در بخش‌های آبرفتی و آسیب دیده (به عنوان مهمترین فعالیت اجرایی) به همراه سایر فعالیت‌های تکمیلی لازم و جمع آوری تجهیزات و آماده سازی جهت آب اندازی، اقدام کرد.

بر این اساس عملیات بهره‌برداری آزمایشی از سامانه در پایان بهمن ماه سال جاری و همزمان با عید مبارک مبعث اجرا و با موفقیت به انجام رسید و تونل و کانال انتقال آب به دریاچه ارومیه آماده بهره برداری رسمی توسط رئیس جمهور شد.

بر اساس این گزارش، این سامانه بزرگترین طرح زیست محیطی خاورمیانه است که سرآغازی خواهد بود بر کمک به احیای دریاچه ارومیه و پس از بهره‌برداری از این طرح، سایر طرح‌های 19 گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز به تدریج وارد فاز عملیاتی خواهند شد.

هم‌اکنون اقدامات نهایی برای آب‌اندازی تونل در حال انجام است و به‌زودی بزرگترین طرح زیست محیطی احیای دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود و پس از بهره‌برداری از این طرح، سایر طرح‌های 19 گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز وارد فاز عملیاتی شده تا شاهد احیای تدریجی دریاچه ارومیه باشیم.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه 70 آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود 40 سانتی متر کاهش یافته است!

دریاچه ارومیه امسال با کاهش 39 درصدی تا به امروز، وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند که بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه از قبیل انتقال پساب تصفیه شده تبریز، ارومیه و انتقال آب از تونل 36 کیلومتری کانی سیب، می‌تواند بارقه‌های امید برای احیای دریاچه را زنده نگه دارد.

حال با انتشار این خبر، مردم منتظر دیداری مجدد با امواج دریاچه ارومیه و شنیدن اخبار خوش در خصوص نجات این پهنه آبی از خشکسالی و احیای مجدد آن هستند.