سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به وضعیت سوریه پس از زلزله اخیر گفت: «با توجه به وخامت وضعیت، کمک‌های بشردوستانه باید افزایش یابد و به شیوه‌ای بی‌طرفانه و بدون تبعیض، بدون سیاست زدگی یا مشروط سازی ارائه شود.»

به گزارش مرور نیوز، امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در مورد سوریه گفت: زلزله ویرانگر اخیر در سوریه وضعیت وخیم بشردوستانه این کشور را تشدید کرده است، ساختارها و خدمات اولیه فروپاشیده و به شدت بر توانایی مردم برای برآوردن نیازهای اولیه خود تأثیر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: با توجه به وخامت وضعیت، کمک‌های بشردوستانه باید افزایش یابد و به شیوه‌ای بی‌طرفانه و بدون تبعیض، بدون سیاست زدگی یا مشروط سازی ارائه شود تا اطمینان حاصل شود که آسیب پذیرترین افراد کمک‌های مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

ایروانی یادآور شد: ایران یکی از اولین کشورهایی بود که با ارسال کمک‌های بشردوستانه به درخواست‌های بشردوستانه ترکیه و سوریه پاسخ مثبت داد و ما با تمام توان به مردم آسیب‌دیده از زلزله ویرانگر در شرایط سخت کمک خواهیم کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: برای توجه مؤثرتر به بحران انسانی کنونی سوریه، جامعه بین‌المللی باید بر رفع کامل تحریم‌های غیرانسانی علیه مردم سوریه تمرکز کند. معافیت‌های اخیر برای کمک‌های بشردوستانه کافی نیست و تنها تلاشی برای ایجاد نگرانی است.

وی افزود: اقدامات قهری یکجانبه که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است، دسترسی مردم سوریه به نیازهای خود را دشوارتر کرده و توانایی نهادهای دولتی را برای ارائه خدمات اولیه و بهبود استانداردهای زندگی محدود کرده است. بنابراین، اظهار همبستگی بدون انجام اقدامات مشخص کافی نیست. ما خواستار لغو فوری، کامل و بدون قید و شرط این تحریم های غیرموجه هستیم.

ایروانی تاکید کرد: غارت مستمر منابع طبیعی سوریه توسط نیروهای خارجی که منجر به کمبود شدید سوخت و تشدید اوضاع انسانی شده است، باید پایان یابد. بر اساس اعلام دولت سوریه چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای منجر به سرقت بیش از 100 میلیارد دلار از منابع و ثروت ملی سوریه، عمدتاً در قالب نفت و گاز شده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: ما از اجرای کامل قطعنامه 2672 (2023)، با تاکید قوی بر اولویت دادن به پروژه‌های بازیابی زودهنگام با هدف بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، افزایش عملیات کمک رسانی از داخل سوریه، و رسیدگی به چالش مبرم تامین برق که یک نیاز اساسی برای مردم سوریه است، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: چنین تلاش‌هایی نه تنها کمک فوری به مردم سوریه می‌کند، بلکه شالوده توسعه بلندمدت و پایدار را در این کشور پی ریزی می‌کند. این تلاش باید با همکاری و هماهنگی نزدیک با دولت سوریه و احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور باشد.

ایروانی ادامه داد: ما از تلاش‌های دولت سوریه برای حمایت و تسهیل دسترسی بشردوستانه به تمام مناطق سوریه قدردانی می‌کنیم. تصمیم اخیر دولت سوریه در گشایش دو گذرگاه جدید مرزی برای تسهیل دسترسی بشردوستانه، شایسته احترام و حمایت شورای امنیت است.

وی گفت: برای اطمینان از راه‌حل سیاسی مؤثر برای بحران سوریه، ما همچنان بر این نکته تاکید می‌کنیم که فرآیند سیاسی به رهبری و تحت هدایت خود مردم سوریه، با تسهیل گری سازمان ملل، تنها رویکرد عملی برای پایان دادن به بحران است. جمهوری اسلامی ایران به همراه شرکای خود در فرمت روند آستانه، به تلاش های خود برای دستیابی به عادی سازی طولانی مدت و پایدار در سوریه ادامه می‌دهد.

سفیر ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ما از تداوم کار کمیته قانون اساسی و تلاش‌های مستمر فرستاده ویژه برای تسهیل نشست بعدی کمیته حمایت می‌کنیم، افزود: ما معتقدیم که بن بست فعلی در کار کمیته قانون اساسی، می‌تواند از طریق تعامل سازنده و حسن نیت از سوی همه طرف‌های درگیر حل و فصل شود. با این وجود، ما باید محتاط باشیم که تلاش‌های خود را به سمت ابتکاراتی که فقط روند سیاسی را منحرف می‌کند و هیچ ارزشی اضافه نمی‌کند، هدایت نکنیم.

ایروانی تاکید کرد: تروریسم همچنان یک تهدید جدی برای سوریه و منطقه است و باید قاطعانه با آن مقابله شود. ما نگران فعالیت های تروریستی در مناطق تحت اشغال هستیم. حضور غیرقانونی نیروهای نظامی در سوریه که ناقض منشور ملل متحد و قوانین بین المللی است، منبع اصلی ناامنی در این کشور است و باید به منظور ایجاد فضای مساعد برای حل بحران پایان یابد. ما قویاً معتقدیم که مبارزه با تروریسم باید با احترام کامل به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال سوریه و بدون استفاده از آن به عنوان بهانه ای برای نقض این اصول اساسی حقوق بین الملل انجام شود.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی اخیر رژیم اسرائیل به یک ساختمان مسکونی غیرنظامی در منطقه‌ای پرجمعیت در مرکز دمشق در 19 فوریه را به شدت محکوم می‌کند. این حملات شنیع تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه است، زیرا حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌المللی و منشور ملل متحد را نقض کرده است.

ایروانی تاکید کرد: جامعه بین‌الملل باید فوراً رژیم اسرائیل  را وادا کند تا به نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین حملات تروریستی که علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی در سوریه انجام داده است، پایان دهد. ما از شورای امنیت می‌خواهیم  به مسئولیت خود عمل کرده و صراحتاً نقض مداوم اصل اساسی حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای عضو، که اساس منشور سازمان ملل است، توسط رژیم اسرائیل را محکوم کند.