وحیدی گفت: اگر ساختمان‌های خوی ایمن سازی می‌شد، در برابر زلزله ۵/۶ ریشتری تخریب نمی‌شدند و این نشان می‌دهد ایمن سازی سازه‌ها یک ضرورت است.

به گزارش مرور نیوز، احمد وحیدی روز یکشنبه در ستاد ملی مدیریت بحران که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، افزود: اگر ساختمان‌های خوی ایمن سازی می‌شد، در برابر زلزله ۵/۶ ریشتری تخریب نمی‌شدند و این مساله نشان می‌دهد که ایمن سازی در احداث سازه‌ها یک ضرورت است.

وی ادامه داد: از این پس ساختمان‌هایی که از سوی بنیاد مسکن یا سایر دستگاه‌ها احداث می‌شوند را با بررسی میزان خطر، ارزیابی و ایمن و هوشمندسازی خواهیم کرد و هرگونه ساخت و ساز جدیدی نیز با اعمال کنترل‌های لازم امکانپذیر است.

وحیدی تصریح کرد: در برنامه پنجساله هفتم، ایمن سازی همه بافت‌های فرسوده روستایی را در نظر می‌گیریم و این اقدام باید در شهر‌ها نیز توسعه یابد.

به گفته وزیر کشور، نقش سازمان نظام مهندسی در سامانه شناسایی روستا‌های در معرض خطر کشور، بسیار مهم است و عوامل سازنده خانه‌های تخریب شده در زلزله شهرستان خوی نیز به دادستانی معرفی می‌شوند، زیرا این ساختمان‌ها باید در زلزله هفت ریشتری زلزله تخریب شوند نه اینکه در مقابل زلزله ۵/۹ ریشتر دچار ریزش و تخریب شوند.

وی تاکید کرد: باید سامانه شناسایی سازه‌های در معرض خطر به شهر‌ها نیز توسعه یابد و مسئول ارزیابی آن نیز مشخص شود.

 

طرح‌های آبخیزداری؛ مهم برای تامین آب روستا‌ها

وزیر کشور در ادامه به بحران آب اشاره کرد و گفت: دچار کاهش آب‌های زیرزمینی شده ایم که یک بحران است و باید چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شود.

به گفته او، آبخیزداری از اقدامات ضروری است که با اجرای طرح‌های مرتبط با آن می‌توان فرصتی برای نفوذ آب در عمق زمین ایجاد کرد و بخشی از نیاز‌های مردم از این طریق تامین شود.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تامین آب مورد نیاز مردم ساکن در مناطق روستایی تاکید دارند و طرح‌های آبخیزداری می‌تواند در راستای تحقق فرمایشات معظم‌له و تامین نیاز‌های آبی روستا‌ها اثرگذار باشد.

وحیدی با اشاره به تفاهم نامه همکاری مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری بین سازمان مدیریت بحران و سازمان منابع طبیعی گفت: این اقدام می‌تواند خسارات ناشی از بارش باران و وقوع سیل را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: آبخیزداری می‌تواند باعث توسعه و آبادانی روستا‌ها شود که برای کشور اهمیت زیادی دارد.

​تفاهم‌نامه همکاری مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری در سومین جلسه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در سال ۱۴۰۱ روز یکشنبه به ریاست وزیر کشور برگزار شد.

در این نشست، تفاهم‌نامه همکاری مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری به امضای محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران و عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری رسید.

همکاری و هماهنگی به منظور اجرای دستور‌های رئیس جمهوری برای اجرای عملیات جهادی آبخیزداری در راستای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری کشور و کاهش مخاطرات و بحران‌های مرتبط، هدف این تفاهم‌نامه است.