وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: حضور صهیونیست‌ها در منطقه به ویژه قفقاز را یک تهدید جدی علیه صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم.

به گزارش مرور نیوز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که در ترکیه به سر می برد در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه،‌ طی سخنانی اظهار داشت: یکی از پیامدهای بحران در قفقاز باز شدن پای رژیم صهیونیستی در این منطقه است. ما حضور صهیونیست‌ها در منطقه را یک تهدید  جدی علیه صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها هر جا پا گذاشتند، ثمره‌ای جز ناامنی و ایجاد بحران نداشته‌اند. جمهوری اسلامی ایران به همه طرف ها هشدار می دهد نسبت به رفتار رژیم جعلی اسرائیل هوشمندانه عمل کنند و در قفقاز و سایر مناطق پای رژیم صهیونیستی را باز نکنند. 

وزیر امور خارجه کشورمان که به ترکیه سفر کرده است در جریان این سفر خود با همتای ترک خود دیدار کرده و در خصوص زلزله اخیر در این کشور ابراز همدردی کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه اظهار داشت: در خصوص اهمیت توسعه مراودات اقتصادی و تجاری گفت‌وگوهای مهمی داشتیم. افزایش حجم تبادل تجاری بین دو کشور از موضوعاتی است که در یکسال و نیم گذشته بیش از هر زمانی تحقق پیدا کرده و این ناشی از اراده رهبران دو کشور به ویژه در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران و همکاری هر چه بیشتر در این حوزه است.

وی افزود:‌ برخی از موانع موجود وجود دارد که چگونگی رفع این موانع را مورد بررسی قرار دادیم، همچنین در خصوص ضوابط گمرکی و ترانزیتی که بخش مهمی از همکاری‌های دو کشور را تشکیل می‌دهد با هم گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان همچنین بیان کرد:‌ بر شراکت منطقه‌ای به جای رقابت منطقه‌ای تاکید داریم، به ویژه در کریدورهای حمل و نقل منطقه‌ای از جمله کریدورهای بین ایران و ترکیه که به عنوان یک موضوع همکاری مشترک جریان دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما مسائل زیست محیطی و آب است که با برادرم جناب آقای مولود چاووش اوغلو در خصوص اهمیت تداوم دسترسی جمهوری اسلامی ایران و مردم مناطق غربی کشورم به آب رودخانه ارس گفت وگو کردیم، اتفاق نظر داریم که کارگروه متشرک که بیش از یکسال و نیم بین دو کشور تشکیل شده همچنان فعالانه به تلاش‌های خودشان ادامه دهند که همکاری ها در حوزه آب را به بهترین نحو داشته باشیم و مردم مناطق شمال غربی کشورم از این مواهب الهی و طبیعی در چارچوب عرف موجود برخوردار باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ در مورد مبارزه با تروریسم هم گفت‌وگو کردیم؛ تروریسم از مبدا اقلیم کردستان عراق و تروریسم داعش از مبدا افغانستان از نگرانی‌های مشترک ماست. همکاری‌های امنیتی سطح بالایی بین دو کشور در مبارزه با تروریسم وجود دارد و ما حق ترکیه و ایران را در چارچوب حقوق بین الملل برای دفاع مشروع در مقابله با هر گونه اقدام تروریستی از هر جهتی و از هر گروهی که باشد محفوظ می دانیم و معتقدیم تروریسم خوب و بد وجود ندارد، تروریسم پدیده‌ای شوم و بد است در هر لباس و به هر شکل و شمایلی که باشد. در واقع در این چارچوب ما امنیت ترکیه را امنیت خود می دانیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد:‌ در مورد تجارت مرزی و همکاری‌های استانی نیز گفت‌وگو کردیم، در زمینه بازارچه‌های مرزی آنگونه که انتظار مقامات عالی دو کشور است امور به خوبی پیش نمی‌رود، نیازمند تسهیل و گشایش بیشتر در این حوزه هستیم. از جمله در خصوص ضرورت فعال سازی و بازگشایی هر چه سریع بازارچه‌های کوزه رش، شیخ سیلو و پیراحمدکندی گفت‌وگو کردیم، امیدوارم مردم این مناطق در دو سوی مرز از مواهب تجاری مرزی برخوردار شوند.