دوازدهم فروردین، برگ زرینی در تاریخ معاصر ایران است؛ روزی بزرگ که ملت مبارز و همیشه در صحنه با وحدت یکپارچه خود توانستند پس از سال‌ها مبارزه با نظام ستمشاهی شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را محقق و به سعادت حقیقی رهنمون شوند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، برخی از وقایع آنچنان درخشندگی دارند که با هیچ مانعی نمی‌توان از درخشش و تلالو آن کاست. رأیی که ملت همیشه در صحنه ایران دوماه پس از پیروزی انقلاب به جمهوری اسلامی داد، چنان قاطع و کوبنده بود که دیگر جایی برای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذاشت. در 12 فروردین ۱۳۵۸ وبا رأی ۹۸.۲ درصدی به  جمهوری اسلامی ایران  مسلم شد که این ملت با همه وجود خویش با نظام شاهنشاهی دشمن است و تنها به یک نظام عقیدتی- سیاسی اقبال دارد و آن «جمهوری اسلامی ایران» است.

استقرار جمهوری اسلامی در کنار اینکه اراده ملت را بر سرنوشت خود به اثبات رساند و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد، امید را نیز در دل محرومان و مستضعفان جهان برافروخت.

در این روز حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی با اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران و به منظور تشکر از آری قاطع ملت ایران به الگوی حکومت جمهوری اسلامی، پیامی صادر کردند و طی آن از عناوین مختلفی برای روز ۱۲ فروردین استفاده کردند. ایشان فرمودند: «مبارک باد بر شما چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و کرد و بلوچ مطرح نیست. همه برابرند و فقط در پناه تقوا و برتری به اخلاق فاضله و اعمال صالحه هست و تفاوت بین زن و مرد و بین اقلیت های مذهبی و دیگران در امر اجرای عدالت نیست.»

خبرنگار خبرگزاری موج به منظور ترسیم میزان اهمیت دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران به مرور سخنان امام و رهبری پرداخته است که در ادامه متن می‌خوانیم:

 

 امام خمینی(ره)؛

«مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنج‌های طاقت‌فرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید.»

«مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود می‌رسند، فرقی بین زن و مرد و اقلیت‌های مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست.»

«صبحگاه ۱۲ فروردین - که روز نخستین حکومت الله است - از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.»

«من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم؛ به دنیا اعلام می‌کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق‌ها هجوم آورده و رأی مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله‌دان تاریخ دفن کنند.»

«روز دوازدهم فروردین، سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران است؛ سالروز تحقق وعدۀ حق تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف ایران بر مستکبرین جهان چه شرقی چه غربی چیره و پیروز شد.»

«دوازده فروردین، روز غلبه جنوداللّه‌ بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مؤمن به اوست. ملت ایران این روز را عیدی اسلامی ملی تلقی می‌کند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست که همه مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایه پرچم نصر من‌ اللّه ‌فرا گیرد.»

«نقطه‌ مکمل و متمم انقلاب بیست‌ودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیست‌ودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود.»

«یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن این‌که آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همه‌ کسانی می‌تواند باشد که مسلمانند، یعنی نزدیک به یک میلیارد جمعیت. آنها هم، یعنی ملت‌های مسلمان عادت کردند که اسلام را در حال دفاع در موضع انفعال، در حال انزوا ببینند. آن وقتی که یک ملتی در موضع تهاجم به قدرت‌های سلطه‌گر و تهاجم به نظام‌های بشری ناقص قرارمی‌گیرد و اعلان یک جمهوری بر اساس اسلام می‌کند این برای همه ملت‌های مسلمان مایه‌ی مباهات و سربلندی است خلاصه خصوصیات گوناگونی در روز جمهوری اسلامی هست.»

 

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب؛

«دوازدهم فروردین روز زنده شدن اسلام است.»

«روز جمهوری اسلامی جزء مهمترین و پربرکت ترین و تعیین کننده‌ترین روزهای تاریخ ما است.»

«جمهوری اسلامی متکی به یک ملت مومن، سرافراز، اصیل و ریشه‌دار است.»

«انقلاب اسلامی ایران موجب ولادت مولود پربرکتی به نام جمهوری اسلامی شد.»

«روز 12 فروردین روز جمهوری اسلامی است که یکی از مهم‌ترین اعیاد امت ما در میان ایام ا... وخاطره‌های انقلاب به حساب می‌آید.»

«جمهوری اسلامی متمسک به اسلام وپرچم اسلام در دست جمهوری اسلامی ایران است.»