رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیده از جهان فرو بست و به امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب پیوست. روحانی مبارز و مجاهدی نستوه که در دوره های دشوار و حساس دوران دفاع مقدس مشاوری بصیر و آگاه بود و در سال های بعد به عنوان سردار سازندگی در مسیر بازسازی و آبادی کشور کوشید و اینگونه در راه تعالی و پیشرفت ایران زمین گام برداشت.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری در آخرین ساعت های روز 19دی 1395خورشیدی در بیمارستان‌ شهدای تجریش تهران دار فانی را وداع گفت و به دیار حق شتافت. این روحانی مبارز از شخصیت های برجسته نظام جمهوری اسلامی بود که در راه تحقق آرمان های والای نظام اسلامی از هیچ کوششی فروگذاری نکرد و فرماندهی میدان های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون ایشان ساخته بود و در طول عمر خویش پشتیبان مردم ایران در تمامی رویدادهای مهم و سرنوشت ساز بود.
اینک به بهانه درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حیات سیاسی- اجتماعی این روحانی مبارز گذری کوتاه داریم:

**مروری بر حیات اجتماعی آیت الله هاشمی رفسنجانی
آیت الله هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور 1313 خورشیدی در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. وی در مکتب خانه ای در روستای نوق به امر یادگیری پرداخت و در 14 سالگی به منظور ادامه تحصیل در علوم دینی راهی قم شد و در حوزه علمیه این شهر از محضر آیات عظام «امام خمینی، سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمدکاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب‌الدین نجفی مرعشی و محمدحسین طباطبایی» کسب فیض کرد.

از وی آثاری همچون «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار، سرگذشت فلسطین،
آزاداندیشی اسلامی و روشنفکری اسلامی، جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن، فرهنگ قرآن، جهان در عصر بعثت، همبستگی امت اسلامی و ...» به یادگار مانده است.

** فعالیت های آیت الله هاشمی رفسنجانی پیش از انقلاب اسلامی
این روحانی مبارز در این دوره با رهنمودهای امام خمینی(ره) به عرصه سیاست راه یافت و به مخالفت با حکومت پهلوی و سیاست های رژیم وقت پرداخت. هنگامی که معمار بزرگ انقلاب از طرف محمدرضا پهلوی تبعید شد، فعالیت های آیت الله هاشمی رفسنجانی در مبارزه با طاغوت زمان شدت بیشتری یافت و اینگونه هدایت قیام های مردمی را بر عهده گرفت.
سرانجام اقدام های وی به دستگیری و زندانی شدن او منجر شد. این روحانی مبارز از 1337 تا 1357 خورشیدی به مدت چهارسال و پنج ماه به جرم فعالیت مخفیانه علیه حکومت پهلوی به زندان افتاد اما این عوامل هیچ تاثیری بر اراده و هدف های آیت الله هاشمی رفسنجانی نگذاشت و یار دیرین امام(ره) با سخنرانی‌های مختلف تلاش کرد تا نهضت مردمی ایران را به سرمنزل مقصود رهنمون سازد. رییس دولت سازندگی برای نیل به این مهم به ایجاد پیوند و اتحاد میان گروه‌های گوناگون همت گماشت و در نهایت تلاش های یاران امام خمینی(ره) و ملت ایران به ثمر نشست و تومار طاغوت در هم پیچیده شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

** فعالیت های آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای شورای انقلاب اسلامی شد و از بدو تشکیل این شورا، یکی از مهم ترین چهره‌های حاضر در آن بود. همچنین وی مدتی سرپرستی وزارت کشور را بر عهده داشت.
رییس اسبق مجلس خبرگان رهبری از اعضای اولیه جامعه روحانیت مبارز و موسس حزب جمهوری اسلامی در سال های نخستین پیروزی انقلاب بود. 
وی در تدوین نخستین قانون انتخابات پس از انقلاب مشارکت داشت و در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور یافت و در هفتم خرداد 1359 خورشیدی به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی برگزیده شد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در تابستان 1360 خورشیدی هنگامی که میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف نظری صورت گرفت، توانست راهکار قانونی‌ برای حل این مشکل ارایه کند که بعدها به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست خود این روحانی منجر شد.
وی در دوره جنگ تحمیلی، علاوه بر ریاست مجلس شورای اسلامی، یکی از ائمه جمعه موقت تهران (تا سی سال بعد)، نماینده امام(ره) در شورای عالی دفاع (پس از شهادت مصطفی چمران در 1360خورشیدی) و جانشین فرمانده کل قوا در ماه‌های پایانی جنگ ایران و عراق بود.

**دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی
آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1368 خورشیدی با رای مردم ریاست قوه مجریه را بر عهده گرفت و این مقام را در دوره بعدی نیز بدست آورد که دولت وی در آن سال ها به دولت سازندگی شهرت یافت. 
او در این مدت تلاش های فراوانی برای بهبود شرایط کشور پس از جنگ تحمیلی کرد و به منظور بهبود وضعیت مردم برنامه های بسیاری تدوین کرد و در دستور کار کابینه خویش قرار داد و در پایان دوران ریاست جمهوری به بسیاری از اهداف تعیین شده دست یافت.

** فعالیت های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام 
پس از آن او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در 1386 خورشیدی به عنوان نماینده نخست تهران برگزیده شد و به دنبال رحلت آیت الله مشکینی در دومین اجلاس سالیانه دوره چهارم مجلس خبرگان، ریاست این مجلس مهم را بر عهده گرفت. وی اسفند ۱۳۸۹ خورشیدی ریاست مجلس خبرگان رهبری را به آیت الله مهدوی کنی سپرد.
همچنین وی در انتخابات 1394 خورشیدی در انتخابات این مجلس دگربار شرکت کرد و با رای مردم به مجلس راه یافت و تا پایان عمر در این نهاد مهم به ایفای نقش پرداخت.
سرانجام آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه امشب 19 دی 1395 خورشیدی پس از سالها مبارزه و دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی به امام راحل و شهدای انقلاب پیوست اما یاد و خاطره فعالیت ها و اقدام های این روحانی برجسته برای همیشه در ذهن مردم ایران ماندگار خواهد ماند.