ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بازتابی گسترده در رسانه های افغانستان داشت .این رسانه ها او را یکی از تاثیرگذارترین چهره های نظام ایران، سیاستمدار برجسته جهان اسلام و سردار سازندگی معرفی کردند.

به گزارش مرور نیوز، برخی از رسانه های افغانستان مرگ وی را ضایعه ای جبران ناپذیر دانستند و تلویزیون «یک» این کشور در گزارشی به دو زبان «پشتو» و «فارسی» اعلام کرد که تاثیرگذارترین چهره نظام ایران درگذشت.
خبرگزاری «جمهور» افغانستان نیز روز دوشنبه در صفحه اول خود نوشت که سردارسازندگی ایران، دار فانی را وداع گفت.
این خبرگزاری، آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سیاستمداران برجسته ایران و جهان اسلام خواند که عمر خود را در مبارزه برضد رژیم شاهی ایران و نیز خدمت به مردم سپری کرد.
جمهور نوشت: هاشمی رفسنجانی از باهوشترین سیاستمداران معاصر جهان بود اعلام کرد که اثرات فراوان بر گسترش انقلاب اسلامی، سیاست های جهانی و منطقه ای داشت. 
این رسانه افغان، وی را از چهره های مورد اعتماد امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران دانست و نوشت که هاشمی از مغزهای متفکر ایران پس از انقلاب محسوب می شد.
بر اساس گزارش جمهور، رفسنجانی، در سیاست چهره ای معتدل بود و نیز تلاش فراوانی در جهت تقریب مذاهب و ایجاد گفتمان دینی میان علمای شیعه و سنی کرد.
خبرگزاری افغان ایرکا با انتشار خبر ارتحال آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی نوشت که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران از شخصیت های مشهور این کشور بر اثر عارضه قلبی دار فانی را واع گفت و به ابدیت پیوست.
خبرگزاری صدای افغان گزارشی از ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، منتشر کرد و افزود: ارتحال وی، خلاء بزرگی در جبهه مبارزه بر ضد استکبار جهانی ایجاد کرد.
صدای افغان افزود: نقش این شخصیت برجسته سیاسی در زمان جنگ ایران و عراق برکسی پوشیده نیست و علاوه بر مباشرت در عرصه نبرد نابرابر، سخنرانی های تحلیلی او در نمازهای جمعه سرنوشت ساز به نظر می رسید.
صدای افغان نوشت: با ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، در میدان مبارزات ضد استکبار و استعمار خلاء به وجود آمد و طبیعی است که مسلمانان جهان اسلام، زحمات وی بر ضد قدرت های اسلام ستیز در ایران و منطقه و خدمات در حوزه پیشرفت فکر و فرهنگ اسلامی را از یاد نخواهند برد و برای علو درجات او دعای همیشگی خواهند کرد.
افغان نیوز یک رسانه دیگر افغان روز دوشنبه رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را ضایعه ای بزرگ عنوان کرد و وی را از چهره های مشهور سیاسی جمهوری اسلامی ایران دانست.
افغان نیوز نوشت: وی علاوه بر نقش و جایگاهی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی نوین ایران داشت، از لحاظ علمی و فکری نیز یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت.
تلویزیون تمدن افغانستان نیز خبر رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد و آن را ضایعه بزرگ برای ایران و جهان اسلام دانست.
شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان گزارش داد: هاشمی رفسنجانی از چهره های مشهور سیاسی جمهوری اسلامی ایران که در جهان صاحب نام بود، درگذشت.
صفحات اجتماعی افغانستان نیز خبر ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در سطحی گسترده منتشر کردند.
«‌اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شامگاه یکشنبه در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.