شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند ایران درصدد دستیابی به قابلیت‌های مقابله فضایی ابتدایی و فناوری‌های مرتبط مانند پارازیت‌های الکترونیکی در برابر ماهواره‌های ارتباطی است. این موضوع می‌تواند به طور بالقوه توان ایران برای درگیری با امریکا را تقویت کند.

به گزارش مرورنیوز، روزنامه «کریستین‌ساینس‌مانیتور» با انتشار گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر «محسن بهرامی» رییس سازمان فضایی ایران درباره ابراز تمایل تهران به همکاری با سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) نسبت به امکان‌پذیری یا عدم امکان‌پذیری این موضوع به بحث و گمانه‌زنی پرداخته است. 
 
 این روزنامه آمریکایی می‌نویسد:«رییس سازمان فضایی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش علاقمند به همکاری با ناسا است. این پیشنهاد کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اگر جدی‌تر شود احتمالا انتقاداتی را در دو کشور درباره به اشتراک‌گذاری اطلاعات با ارزش میان تهران و واشنگتن موجب خواهد شد. محسن بهرامی اما در جمع خبرنگاران در هفته فضانوردی جهانی گفته است که ایران علاقمند به داشتن روابط طبیعی و همکاری با ناسا است چرا که در حوزه فضایی مرز و کشور و نژادی در میان نیست. بهرامی اشاره کرده است که برنامه فضایی ایران صلح‌آمیز، غیر‌نظامی و قدرتمند است و همکاری دوجانبه با ناسا در این‌باره می‌تواند برای هر دو کشور سودمند باشد.»
 
کریستین ساینس مانیتور در ادامه اشاره می‌کند که این نخستین‌باری نیست که ایران خواستار همکاری با آژانس‌های فضایی خارجی شده است و پیش از این نیز بهرامی از همکاری ایران با کشور اروپایی، روسیه، چین و ژاپن در این عرصه خبر داده بود.‌ اما درباره جزئیات همکاری‌های فنی و مسائل مرتبط با آن اطلاعاتی را به خبرنگاران ارائه نکرده است. 
 
این روزنامه در ادامه با اشاره به این که در طول یک دهه گذشته ایران در حوزه فناوری‌های فضایی پیشرفت‌هایی را داشته است می‌نویسد: «ایران در زمینه ساخت ماهواره پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است. هم‌چنین در سال ۲۰۱۳ میلادی گفته شد که آن کشور میمونی را به فضا فرستاده است. ایران هم‌چنین مرکزی را برای رهگیری و نظارت بر اشیای موجود در فضا در مدار زمین تاسیس کرده است. بهرامی نیز اخیرا اشاره کرد که یکی از برنامه‌های ایران ارسال سه ماهواره کوچک تا سال ۲۰۱۸ میلادی است. ایران ‌گوید که این ماهواره‌ها می‌توانند برای ارتباطات از راه دور و نظارت بر بلایای طبیعی و افزایش ایمنی کشور در مقابله با حوادث طبیعی کمک‌رسان باشند.»
 
کریستین ساینس مانیتور اما اشاره می‌کند که این موضوع می‌تواند باعث نگرانی ایالات متحده شود و در این باره می‌افزاید: «امریکا ممکن است بر این باور باشد که این پیشرفت‌ها تهدیدی امنیتی علیه واشنگتن هستند چرا که به ایران قدرت پیشرفت در حوزه استفاده از موشک‌های دوربرد را خواهند داد. «جان بی شلدئون» رییس شرکت مشاوره ThorGroup در سوئیس که در حوزه مشاوره در فناوری‌های فضایی مشاوره می‌دهد، می‌گوید: «شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند ایران درصدد دستیابی به قابلیت‌های مقابله فضایی ابتدایی و فناوری‌های مرتبط مانند پارازیت‌های الکترونیکی در برابر ماهواره‌های ارتباطی است. این موضوع می‌تواند به طور بالقوه توان ایران برای درگیری با امریکا را تقویت کند.»
 
این روزنامه هم‌چنین اشاره می‌کند که هنوز مشخص نیست که کنگره امریکا آیا از این پیشنهاد ایران برای همکاری آن کشور با ناسا استقبال می‌کند یا خیر و در این باره می‌افزاید: «در سال ۲۰۱۱ میلادی با رای نمایندگان کنگره امریکا چین از پیوستن به ایستگاه فضایی بین‌المللی منع شد و قانونگذاران به دلیل مسائل مرتبط با امنیت ملی هرگونه تماس مقام‌های امریکایی با برنامه فضایی چین را منع کردند. در گزارشی منتشر‌شده در سال ۲۰۱۵ میلادی که توسط دانشگاه کالیفرنیا تحت عنوان «رویای چین برای تبدیل شدن به قدرتی فضایی» نتیجه‌گیری شده بود که چین در تلاش است با استفاده از برنامه فضایی خود تبدیل به یک قدرت نظامی و فناوری علاوه بر قدرت اقتصادی شود که می‌تواند هزینه‌های جبران‌ناپذیری برای رهبری ایالات متحده داشته باشد.»