به قول معروف قرن 21 متعلق به آسیاست و همسایه های آسیا از لحاظ فرهنگی، علمی، تکنولوژیک و اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران مهم هستند.

به گزارش مرورنیوز، رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آسیا برای ما قاره ای پر اهمیت است، گفت: به قول معروف قرن 21 متعلق به آسیاست و همسایه های آسیا از لحاظ فرهنگی ،علمی، تکنولوژیک و اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران مهم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) پیش از ترک تهران به مقصد هانوی پایتخت ویتنام در تشریح اهداف سفر به جنوب شرق آسیا در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.
 
وی ضمن گرامی داشت ایام محرم و عزاداری های حضرت اباعبداالله الحسین (ع) افزود: اجلاسی که در شهر بانکوک پایتخت تایلند تشکیل می شود بین سران کشورهای عضو مجمع همکاری های آسیایی است که معروف به ای. سی. دی. است که 34 کشور عضو این مجمع هستند.

روحانی ادامه داد: همه کشورهای آسیایی عضو این مجمع هستند و جمهوری اسلامی ایران از سال 2004 به عضویت این مجمع درآمده است.
 
رئیس جمهوی اظهار داشت: اهداف این مجمع گسترش همگرایی و همکاری کشورهای آسیایی است و آسیا به عنوان شریک مهم در برابر قدرت های اقتصادی دیگر جهان و اینکه در تعاملات جهانی نقش بهتری داشته باشد ،اهداف این مجمع را تشکیل می دهد.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: البته در سال های اخیر مجمع عمدتا به عنوان اهدافی مثل آب، انرژی، امنیت غذایی، ارتباطات، گردشگری ،توسعه انسانی و توسعه پایدار بوده است که در زمینه های امنیت غذایی و آب و انرژی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
روحانی خاطر نشان کرد:جمهوری اسلامی ایران همواره در دو زمینه فرهنگی ،گردشگری و علوم فناوری پیشرو بوده است و در سال جاری نیز اجلاس سران گردشگری در تبریز برگزار شد و در آینده نیز ایران میزبان برخی اجلاس خواهد بود.

وی افزود: هدف سفر شرکت در این مجمع است و ملاقات های دو جانبه ای نیز با مقامات تایلند برای توسعه روابط دو کشور خواهیم داشت.
 
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد، سفر ما از ویتنام شروع می شود و ویتنام به عنوان کشوری که در شرق آسیا تحولات مثبتی را در زمینه های اقتصادی به وجود آورده و روابط خوب و نزدیکی با ایران دارد و به دنبال توسعه روابط در همه زمینه ها بویژه صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران به ویتنام خواهیم بود.

روحانی گفت:مقصد دوم ما کشور مالزی است که از کشورهای اسلامی است و از دیرباز روابط خوبی داشتیم گرچه در سالهای اخیر روابط دو کشور مثل گذشته نبود ولی در این سفر به دنبال بازسازی روابط دو کشور در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، علمی و فناوری هستیم و در خصوص موضوعات جهان اسلام و منطقه با مقامات مالزی گفت و گو می کنیم.
 
رئیس دولت تدبیر و امید در پایان اضافه کرد:در هر سه کشور نشست هایی با فرهیختگان ، علمای اسلامی و ایرانیان مقیم خواهیم داشت.
رئیس جمهوری صبح امروز در اولین مرحله از سفر دوره ای خود به سه کشور شرق آسیا تهران را به مقصد هانوی پایتخت ویتنام ترک کرد.