درگذشت ناگهانى رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته‌اى که گذشت، خبرى تکان‌دهنده و غافل‌گیرکننده براى همگان بود و باعث ناراحتى جمع بسیارى از خانواده‌ها و دوستان و همرزمان سابق و همکاران بعد از انقلاب ایشان شد.

به گزارش مرور نیوز، درگذشت ناگهانى ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام و المسلمین آقاى حاج شیخ اکبر هاشمى رفسنجانى که رهبرى معظم انقلاب اسلامى او را رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامى و همکار دوران طولانى پس از انقلاب اسلامى خواندند، یکى از حوادث مهم و نیازمند توجه هفته گذشته است.رهبر معظم انقلاب این مصیبت را سخت و جانکاه نامیده و در پیام خود بیان داشتند: «با دریغ و تأسف، خبر درگذشت ناگهانى رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامى و همکار نزدیک سالهاى متمادى در عهد جمهورى اسلامى، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ اکبر هاشمى رفسنجانى را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامى که سابقه‌ى همکارى و آغاز همدلى و همکارى با وى به پنجاه و نه سال تمام مى‌رسد، سخت و جانکاه است.»

در این میان چند نکته مهم و قابل توجه است:
1. ضرورت توجه به محتواى پیام رهبر معظم انقلاب اسلامى‌.
2. ضرورت توجه به جایگاه مهمى که آقاى هاشمى در نظام اسلامى خصوصا تا قبل از چند سال اخیر داشتند.
3. اهمیت خدمات و تلاش‌هاى آقاى هاشمى رفسنجانى در طول سال‌هاى قبل و بعد از انقلاب اسلامى.‌
44. ضرورت مقابله با تلاش‌هاى دشمن و خناسان در جدا کردن آقاى هاشمى رفسنجانى از انقلاب و رهبرى که البته دشمنان در این تلاش به‌طور کلى ناموفق بودند و نتوانستند رابطه میان آقاى هاشمى را با انقلاب و نظام اسلامى بگسلند.
55. از این پس نیز نباید اجازه داد گروهى منحرف و خناس اسم و جایگاه و یاد و خاطره آقاى هاشمى را به خود اختصاص دهند و در برابر نظام اسلامى مصادره کنند.


*    درگذشت ناگهانى ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام‌
 درگذشت ناگهانى رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته‌اى که گذشت، خبرى تکان‌دهنده و غافل‌گیرکننده براى همگان بود و باعث ناراحتى جمع بسیارى از خانواده‌ها و دوستان و همرزمان سابق و همکاران بعد از انقلاب ایشان گردید. البته کهولت سن ایشان که بالغ بر 82 سال سن داشتند و نیز برخى بیمارى‌هاى سابق مطرح بوده و هست و مرگ این قاصد الهى است که همگان با آن مواجه خواهند شد؛ اما خبر ناگهانى درگذشت ایشان باعث بهت و اندوه بسیارى گردید.
 در این میان رهبر معظم انقلاب که ازجمله نزدیک‌ترین افراد به‌لحاظ فردى و شخصى به آقاى هاشمى رفسنجانى بودند و به تعبیر صریح خودشان 59 سال بر رفاقت و دوستى ایشان مى‌گذشت، همانند خانواده و اطرافیان نزدیک آقاى هاشمى از این مسأله متأثر و ناراحت شدند تا حدى که خود این خبر را جانکاه و سخت خواندند.


*    نگاهى به فرازهاى مهم پیام رهبر معظم انقلاب‌
 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامى در مورد آقاى هاشمى رفسنجانى و درگذشت ناگهانى این رفیق دیرین و همرزم و همگام سابق، داراى فرازهاى مهمى است که شایسته است به آن توجه شود. این فرازها را مى‌توان در بخش‌هاى زیر خلاصه کرد:
1.     دریغ و تأسف از این خبر ناگهانى سخت و جانکاه‌.
22.      هاشمى رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامى و همکار نزدیک سالهاى متمادى در عهد جمهورى اسلامى‌.
3.     سابقه‌ى طولانى دشواریها و تنگناهایى که در این دهها سال، هاشمى و رهبرى به‌صورت مشترک داشته‌اند.
44.     هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر هاشمى در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنى براى همه به‌ویژه رهبرى معظم بوده است‌.
55.     اختلاف‌نظرها و اجتهادهاى متفاوت هاشمى در برهه‌هائى از این دوران طولانى، هرگز نتوانست پیوند رفاقت هاشمى را با رهبرى به‌کلى بگسلد.
66.     وسوسه‌ى خناسانى که در سالهاى اخیر با شدّت و جدیت در پى بهره‌بردارى از این تفاوتهاى نظرى بودند، نتوانست در محبت شخصى عمیق هاشمى نسبت به رهبرى خلل وارد آورد.
7.      هاشمى نمونه‌ى کم‌نظیرى از نسل اوّل مبارزان ضد ستم‌شاهى و از رنج‌دیدگان این‌راه پرخطر و پرافتخار بود.
88.      هاشمى سالها زندان و شکنجه و نیز سالها خدمات مهم در دوران جنگ و ریاست مجلس و مجلس خبرگان و غیره به همراه دارد.
99.     با فقدان هاشمى، اینجانب هیچ شخصیت دیگرى را نمى‌شناسم که تجربه‌اى مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهاى این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم.
 این نه محور، برخى از اصلى‌ترین محورهاى موجود در پیام رهبر معظم انقلاب در درگذشت دوست دیرین و همکار صمیمى بعد از انقلاب است. از این جهت علاوه بر توجه به فرازهاى مهم پیام رهبر معظم انقلاب، شایسته است که به محورهاى زیر و نکاتى که طرح مى‌شود، توجه کافى صورت گیرد.
ضرورت توجه به جایگاه مهمى که آقاى هاشمى در نظام اسلامى خصوصا تا قبل از چند سال اخیر داشتند.
 مسلما ریاست فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سالهاى طولانى پس از انقلاب اسلامى ازجمله شخصیت‌هاى برجسته انقلاب و نظام بوده است که تا همین چند سال اخیر از برجسته‌ترین افراد و به‌نوعى جزو اصلى‌ترین سران نظام اسلامى محسوب مى‌گشتند. هرگونه اقدام و برنامه‌اى در بزرگداشت ایشان و یا مراسمات مربوط به درگذشت ایشان باید با توجه به این سابقه و این جایگاه صورت گیرد.


*    اهمیت خدمات و تلاش‌هاى آقاى هاشمى رفسنجانى در طول سال‌هاى قبل و بعد از انقلاب اسلامى‌
 علاوه بر جایگاه مهمى که ریاست فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در طول سالهاى پس از انقلاب داشتند، باید خدمات و اقدامات مهمى که ایشان در ریاست مجلس شوراى اسلامى و در جنگ تحمیلى و در دوران پس از جنگ در مسؤولیت‌هاى مختلف داشتند، مورد توجه قرار گیرد. آقاى هاشمى رفسنجانى ازجمله کسانى است که در طول سالهاى انقلاب و بعد از انقلاب خدمات فراوانى داشته و مسؤولیت‌هاى مهم و خطیرى را در نظام اسلامى به انجام رسانده و در نهایت نیز در پست مهم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام که بازوى مشورتى رهبرى معظم انقلاب است، فعالیت مى‌کرد.
 ضرورت مقابله با تلاش‌هاى دشمن و خناسان در جدا کردن آقاى هاشمى رفسنجانى از انقلاب و رهبرى که البته دشمنان در این تلاش به‌طورکلى ناموفق بودند و نتوانستند رابطه میان آقاى هاشمى را با انقلاب و نظام اسلامى بگسلند.
 نکته‌ى مهم دیگرى که باید به آن توجه داشت این است که در طول سالهاى اخیر و به‌واسطه برخى تحولات سیاسى، شرایطى پیش آمد که خناسانى در جدا کردن آقاى هاشمى از نظام اسلامى و ایجاد نقار میان او و سایر مسؤولان کشور ازجمله رهبر معظم انقلاب طمع کردند. این خناسان تلاش مى‌کردند تا آقاى هاشمى را به‌نوعى مخالف نظام جلوه دهند و تلاش مى‌کردند که با دمیدن بر برخى اختلافات، زمینه‌ى جداشدن آقاى هاشمى را از نظام اسلامى فراهم سازند. این در حالى بود که هاشمى از نیروهاى اصلى نظام اسلامى بوده و از یاران اصلى امام خمینى و رهبرى معظم انقلاب در ایجاد و تثبیت نظام اسلامى بوده است. تبلیغات رسانه‌هاى بیگانه و برخى از عناصر ضد انقلاب در سالهاى اخیر به گونه‌اى بود که گویى هاشمى از انقلاب جدا شده است و جزو اپوزیسیون نظام اسلامى است! حال آن‌که هاشمى در جایگاهى مهم در درون نظام بود و در انتخابات‌هاى مهمى در سالهاى اخیر گاه از سوى مردم انتخاب شده و راى آورده بود و گاه مردم به دیگران و گروه‌هاى دیگرى میل و رغبت نشان داده بودند. در هر صورت تلاش دشمنان نظام براى جدا کردن هاشمى از نظام و انقلاب به ثمر ننشست.
 از این پس نیز نباید اجازه داد گروهى منحرف و خناس اسم و جایگاه و یاد و خاطره آقاى هاشمى را به خود اختصاص دهدند و در برابر نظام اسلامى مصادره کنند.
 در نهایت باید توجه داشت که از این پس نیز نباید گذاشت این خناسان پشت اسم و جایگاه ریاست فقید مجمع تشخیص مصلحت، مخفى شده و به گونه‌اى جلوه دهند که این شخصیت برجسته‌ى تاریخ انقلاب به مخالفان نظام تعلق داشته است. حقیقت آن است که ریاست فقید مجمع تشخیص مصلحت، غالب عمر خود را در دفاع از نظام و انقلاب گذرانده بود و خود را فدایى انقلاب اسلامى و اسلام مى‌دانست و اجازه دادن به گروهى منحرف و خناس براى مصادره کردن اسم و جایگاه و یاد و خاطره آقاى هاشمى کار درستى نیست و از این‌جهت باید از چنین حرکت‌هاى خلافى جلوگیرى به‌عمل آید.