سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات تیلرسون گزینه پیشنهادی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر اینکه برجام قابل بازنگری نیست، به وی پیشنهاد کرد که در بیان مواضعش احتیاط بیشتری کرده و قدری با «متیس» تبادل‌نظر کند.

به گزارش مرور نیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر «رکس تیلرسون» گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکا که خواستار بازبینی برجام و توافقات جانبی آن و سازوکارهای راستی آزمایی و پایبندی ایران به این توافقنامه شده، عنوان کرد: برجام یک توافقی بین‌المللی است که فقط بین ایران و آمریکا حاصل نشده، بلکه توافقی است بین ایران، گروه 1+5 و اتحادیه اروپا که به تایید سازمان ملل نیز رسیده است.

قاسمی برجام را توافقی خواند که قابل بازنگری نیست و حتی تفکر درباره هرگونه تغییر در آن امکانپذیر نخواهد بود، افزود: دیگر اعضای 1+5 و ایران یک صدا بر اجرای این توافق چندجانبه و بین‌المللی تأکید داشته و بر اجرای کامل و دقیق آن مصر هستند.

وی افزود: بهتر است فردی که هنوز عهده‌دار مسئولیتی نشده‌، قبل از آنکه در جایگاه رسمی خود قرار بگیرد، به فرجام و آثار اظهاراتش بیندیشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: ما صبور هستیم و منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه کسی عهده‌دار وزارت خارجه آمریکا می‌شود و پس از آن، عملکرد و اظهارات او را قضاوت نهایی خواهیم کرد.

*توصیه قاسمی به تیلرسون

قاسمی همچنین به گزینه تصدی وزارت خارجه آمریکا توصیه کرد که پیش از آنکه عهده‌دار این سمت شود در بیان مواضعش احتیاط بیشتری کند و مراقبت کند که قبل از مشورت با مشاورانش، اظهارنظری را بیان نکند که بعد از تصدی در این سمت، مجبور به تغییرات مکرر در اظهاراتش شود.

به باور وی تاریخ جهان معاصر عبرت‌های زیادی را فراروی سیاستمداران قرار می‌دهد که بهتر است قبل از بیان هرگونه سخن یا نظری، با توجه به این عبرت‌ها، آثار اظهاراتشان را مدنظر قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصریح کرد: دولتمردان جدید آمریکا نمی‌توانند توافقی چندجانبه (برجام) که واشنگتن نیز به آن متعهد شده را نادیده بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: باید منتظر مواضع مقامات جدید آمریکا پس از آغاز به کار رسمی آنها به عنوان دولتمردان آینده باشیم.

*سرگشتگی در اظهارات تیم پیشنهادی ترامپ

وی اظهارات اخیر گزینه تصدی وزارت دفاع آمریکا که بر حفظ برجام تأکید کرده را نیز مورد اشاره قرار داد و آن را نشانگر تناقضات و سرگشتگی در اظهارات تیم پیشنهادی ترامپ و عدم پیروی از یک سیاست واحد و مشخص در برهه کنونی دانست و به تیلرسون پیشنهاد داد که در یک فرصت مناسب با «جیمز متیس» گفت‌وگو و تبادل نظر کند.

*دیگرانی که به دنبال دیکته کردن سیاست‌هایشان بودند

قاسمی همچنین ایران را قربانی تروریسم و در عین حال پیشتاز مبارزه با تروریسم، گروه‌های تکفیری و از جمله داعش در منطقه خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست و به سیاست صلح‌جویانه خود و نقش سازنده و ثبات بخش خود در منطقه ادامه خواهد داد، همانگونه که بارها بسیاری از کشورهای جهان بر این نقش ایران اذعان و تأکید داشته‌اند.

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ادعای تیلرسون مبنی بر اینکه ایران به همراه روسیه و ترکیه در حال دیکته کردن تحولات سوریه است، تصریح کرد: ایران از همان ابتدا بر حل سیاسی بحران سوریه تأکید داشته و در این زمینه تلاش‌های زیادی را صورت داده است، ولی این خود آمریکایی‌ها بودند که با حمایت‌های بی وقفه از تروریست‌ها به اوضاع کنونی در سوریه دامن زده‌اند.

قاسمی مواضع ایران در قبال سوریه را مشخص و تغییرناپذیر خواند و تصریح کرد: کشوری که از ابتدا مواضع روشنی در قبال سوریه داشته جمهوری اسلامی ایران بوده است و این دیگران بودند که می‌خواستند با تغییر حاکمیت و نادیده انگاشتن خواسته‌های مردم سوریه، سیاست‌های خود را در سوریه و منطقه دیکته کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی مواضع ایران در قبال سوریه و منطقه را نسبت به دیگر کشورهای منطقه عاقلانه‌ و واقع‌بینانه‌ توصیف کرد و افزود: سایر کشورها بودند که رفته‌رفته سعی می‌کنند یا از مواضع پیشین خود فاصله گرفته یا این مواضع را تعدیل کنند.

قاسمی با تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از استقلال و تمامیت ارضی سوریه، به تلاش نابخشودنی برخی کشورهای منطقه‌ و فرامنطقه‌ در راستای سرنگونی دولت یک کشور مستقل و تربیت و تسلیح گروه‌های تروریستی که اوضاع در سوریه را به اینجا کشاندند، اشاره کرد و افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه ثابت بوده و ثابت خواهد ماند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل سیاسی بحران سوریه تأکید داشته و اعلام کرده که این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت و آینده خود را تعیین کنند و مسائل داخلی سوریه ارتباطی به دیگران ندارد.

 «رکس تیلرسون» گزینه پیشنهادی ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای تصدی وزارت خارجه این کشور روز چهارشنبه در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا برای بررسی صلاحیتش طی سخنانی بر بازبینی توافق هسته‌ای و توافقات جانبی آن و سازوکارهای راستی آزمایی و پایبندی ایران به برجام تأکید کرد و گفت: آمریکا باید به سمت توقف کامل غنی‌سازی در ایران و خروج مواد غنی‌شده از این کشور و ممانعت دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشود.

وی همچنین مدعی شد که ایران، روسیه و ترکیه هستند که در حال دیکته کردن تحولات سوریه هستند.