با صدور احکامی از سوی آیت الله جنتی رئیس و اعضای هیئت نظارت بر انتخابات در استان گیلان تعیین شدند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از دفتر شورای نگهبان در گیلان، طی احکامی از طرف آیت‌الله احمد جنتی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، حجت‌الاسلام مجتبی اشجری به‌عنوان رئیس و آقایان احمد قنبریان، حسن زائری، محمد جلایی و حسین شاه ملک‌پور به‌عنوان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در استان گیلان معرفی شدند.

در بخشی از احکام صادره خطاب به اعضاء آمده است: ضروری است با سرلوحه قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری در امر نظارت، جهات شرعی، اخلاقی و قانونی را در انجام وظایف خود ملاک عمل قرار داده و نسبت به رعایت موازین، ضوابط و مقررات به‌طور جدی توجه داشته باشید.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان گیلان در این زمینه اظهار داشت: با معرفی اعضای هیائت نظارت بر انتخابات استان، به‌طور رسمی کار نظارت بر انتخابات آغاز شده و در ادامه بایستی هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها و بخش‌ها تشکیل شوند.

قنبریان افزود: با توجه به اینکه در اردیبهشت 96، انتخابات همزمان ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود طبق قانون، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عهده نمایندگان بوده و شورای نگهبان و هیئت‌های منتصب به آن هیچ‌گونه دخالت و اعمال نظری بر انتخابات شوراها ندارند.

وی با اشاره به ماده 73 قانون انتخابات ریاست جمهوری که بیان می‌کند مقامات اجرایی و نظارت در انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ‌یک از نامزدها را ندارند گفت: یکی از لوازم برگزاری انتخابات مستقل و سالم، عدم جانبداری ناظران و مجریان است بنابراین با توجه به تشکیل ستاد انتخابات و هیئت نظارت استان و پس از آن هیئت‌های نظارت و اجرایی شهرستانی باید به این موضوع توجه بیشتری شود.

قنبریان افزود: افرادی که دارای عنوان در این ستادها و هیئت‌ها هستند نباید سفرهای شهرستانی و حمایت‌ها و سخنرانی‌های جانبدارانه داشته باشند و اگر تاکنون حمایت از دولت و رئیس جمهور یا نامزد احتمالی را وظیفه خود می‌دانستند از این به بعد باید خویشتن‌دار باشند و بی‌طرفی و امانت‌داری خود را نشان‌دهند زیرا دخالت و اعمال نظرها موجب کاهش اعتماد و کاهش مشارکت مردم می‌شود و اگر می‌خواهیم انتخاباتی بدون شائبه و با مشارکت بالا داشته باشیم باید همت و عزم خود را نسبت به این موضوع نشان دهیم.