دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تا مشخص شدن رئیس جدید این نهاد از سوی مقام معظم رهبری، صحن عمومی آن تشکیل نمی شود گفت: کسی از تصمیمات مقام معظم رهبری خبر ندارد.

محسن رضایی در پاسخ به این سوال خبرنگار سیاسی مرور نیوز که آیا آیت الله هاشمی رفسنجانی طرحی در دست داشت که نیمه کاره باقی مانده باشد گفت: سوال خوبی است. در جلسه ای که مدتی قبل با ایشان داشتیم ماموریتی مبنی بر تهیه طرح صرفه جویی ملی ارائه کرده بود.

وی ادامه داد: با تهیه این طرح از حیف و میل میلیاردها دلار در کشور جلوگیری می شود. این طرح سیاست های کلی صرفه جویی به ویژه صرفه جویی در زمینه انرژی را مدنظر دارد.

رضایی خاطر نشان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی به من گفت این طرح را تهیه کنم و به ایشان تحویل دهم و قرار بود خودشان طرح را خدمت مقام معظم رهبری ببرند و نظرات معظم له را نیز بگیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این طرح چیزی شبیه به صندوق توسعه ملی است که آن را پیگیری خواهم کرد.

رضایی در بخش نخست سخنانش با تسلیت مجدد رحلت و عروج ملکوتی یار دیرین حصرت امام و همسنگر و همراه حضرت آیت الله خامنه ای به ملت ایران، اظهار کرد: از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام از همه افرادی که در آئین وداع، تشییع و خاکسپاری با این رکن رکین انقلاب همراهی کردند صمیمانه سپاسگزاری می کنم و در صدر همه امور باید از توجه مقام معظم رهبری تقدیر و تشکر کنم و همچنین قدردان اظهار محبت ایشان در پیام تسلیت، برگزاری مراسم و محبت به خانواده آیت الله رفسنجانی هستیم.

وی با ابراز امیدواری به محشور شدن آقای هاشمی رفسنجانی با امام و شهدا، گفت: این راهی که با خون شهدا، فداکاری جانبازان و تحمل سختی های فراوان ملت و رهبری های امام راحل و امروز مقام معظم رهبری بدست آمده را امیدوارم که بتوانیم ادامه دهیم .

وی افزود: هر چند که یاران امام یکی پس از دیگری از جمع ما می روند اما ملت با حضور خود نشان می دهند راه امام هیچگاه فراموش نخواهد شد و اگرچه هاشمی از میان ما رفته اما امام، میراث ایشان و ارزش های انقلاب مانند استقلال و آزادی پابرجا خواهد ماند و مردم از آن پاسداری و دفاع خواهند کرد.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش همچنین از بیت امام چه در مراسم خاکسپاری و چه در مراسم هفتمین روز درگذشت آقای رفسنجانی قدردانی و برای دیگر یاران امام از جمله مقام معظم رهبری طول عمر و سلامتی را از درگاه حق تعالی آرزو کرد تا از نعمات وجود ایشان در سالهای متمادی برخوردار باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح گزارش فعالیت ٢٠ ساله آیت الله هاشمی در کسوت ریاست این مجمع تصریح کرد: در طول ٢٠ سالی که آیت الله بعد از ریاست جمهوری شان ، ریاست مجمع را عهده دار بودند ، ٦٥١ جلسه کمیسیون های تخصصی و دائمی مجمع را داشتیم که ٢ کمیسیون نظارت و زیربنایی را شخص آیت الله اداره می کردند.

به گفته وی، ٤٢٩ جلسه عمومی صحن مجمع با ریاست خودشان و حضور هر سه قوه تشکیل شد که حاصل این جلسات در این ٢٠ ساله ، ٣٥ موضوع مهم کشور سیاست گزاری شد.

رضایی با بیان اینکه از این آمارها می توان دریافت که ایشان با عشق و علاقه روی مسئولیتی که رهبری به او سپرده بود، فعالیت می کرد، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست های کلی اصل ٤٤ از جمله ٣٥ موضوع سیاستگزاری شده در مجمع تشخیص بود.

وی ، مجمع تشخیص را بعنوان دستگاه مستشاری نظام برشمرد و گفت: ١٦٦ طرح و لایحه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در این مجمع حل و فصل و حدود ٤٠٠ ماده مورد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در مجمع بحث و گره گشایی شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از رفع ٨ معضل مهم کشور در این مجمع در دوران ریاست آقای رفسنجانی خبر داد و گفت: یکی از این مشکلات که اتفاقا مورد اختلاف قوا هم بود، مسئله بانک مرکزی است و ثباتی به مدیریت بانک مرکزی و سیاست های پولی کشور داده شد.

وی دو مورد نظارتی در مسئله نظارت، پاسخ به ٢٠ مورد استفساریه و سیاستگزاری پنج برنامه توسعه اقتصادی را از دیگر اقدامات انجام شده در دوره ٢٠ ساله ریاست آیت الله رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برشمرد و گفت: برنامه ششم توسعه آخرین برنامه ای است که در اینجا خدمت رهبری ارائه شد.

به گفته وی، همه این برنامه ها توسط دبیرخانه مجمع پشتیبانی و ١١ هزار جلسه بررسی در کمیسیون پشتیبانی تشکیل شد.

رضایی درباره اینکه رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام کی و چگونه انتخاب می شود، گفت: تا کنون تصمیمی برای ریاست مجمع گرفته نشده است و این موضوع در اختیار رهبری است؛ اینکه رئیس مجمع چه کسی و چگونه تعیین شود در محدوده اختیارات رهبری است.

وی افزود: تا زمان مشخص نشدن ریاست مجمع، جلسات صحن عمومی تشکیل نمی شود اما از آنجا که کمیسیون ها و دبیرخانه رئیس و نائب رئیس دارند این جلسات برگزار می شود و گاهی اگر برنامه زیاد باشد هر کمیسیون هفته ای دو بار جلسه تشکیل می دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که العربیه با توجه به توئیت شما رضایت شما نسبت به وزرای پیشنهادی ترامپ را برداشت کرده و آیا این موضوع صحت دارد یا نه، گفت: در مورد دولت آقای ترامپ هر گونه قضاوتی الان عجولانه است و همیشه به رفتار و عملکرد دولت امریکا نگاه می کنیم تا به وعده های آنان چون عمدتا وعده هایشان محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه ایران یک شیر صبور و یک ببر مراقب دارد، ادامه داد: نظامیان امریکا این را می فهمند که نباید به این شیر صبور نزدیک شوند و برای همین یک تهدید محترمانه ای شد؛ چون آنان این درک را دارند که چگونه باید با ایران برخورد کنند.

رضایی همچنین درباره موضع آیت الله هاشمی رفسنجانی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به نشست پاریس و موضوع فلسطین، اظهار کرد: آیت الله هاشمی از اولین مدافعان فلسطین و حقوق فلسطینیان بودند و حتی کتاب هایی در راستای حمایت از فلسطین نوشته اند.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی رفسنجانی از پیشگامان و پیش کسوتان دفاع از فلسطین بود، افزود: مجمع هم در پیروی از رهبری ، دفاع از فلسطین را جزو سیاست های خود می داند و مانند گذشته معتقدیم که یک کشور فلسطین بیشتر نباید باشد و همه آوارگان فلسطینی باید به این سرزمین بازگشته و با برگزاری رفراندوم ، قانون اساسی جدیدی برای این کشور نوشته شود.

رضایی همچنین درباره آخرین نشست آقای رفسنجانی با کمیسیون عمران و انتقاد از دولت بوی‍‍ژه موضوع بحث سران قوا، گفت: آن بحث ها محرمانه است اما جمع بندی این نشست این بود که اگر بخواهیم کارهای بزرگ انجام دهیم باید در مسیر سیاستگزاری که رهبری ابلاغ می کنند حرکت کرده تا هم پشتوانه رهبری وهم پشتوانه مردم را داشته باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، رویکرد این مجمع را حسب سیاست هایی که رهبری ابلاغ می کنند دانست و گفت: رویکرد نظارتی در احکام جدید رهبری مشخص خواهد شد و ما خودمان نمی توانیم رویکرد تعیین کنیم؛ رهبری رویکرد خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام  را در هر دوره پنج ساله اعلام می کنند و احتمال می دهم این دوره روی مسئله نظارت تاکید داشته باشند.