پاسخ مثبت ایران به درخواست کمک سوریه و عراق برای مقابله با گروه‌های تروریستی تحت حمایت عربستان، باعث تغییر تحولات میدانی در خاورمیانه شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، ورود نظامیان ایران به منطقه با درخواست کمک مستشاری دمشق و بغداد از تهران آغاز شد. پیدایش گروه‌های تروریستی که از جانب عربستان، قطر، ترکیه و برخی کشورهای غربی حمایت و تغذیه می‌شدند، باعث شد تا دولت‌های عراق و سوریه تحت فشار شدیدی قرار گیرند.

آتش جنگ زمینه ساز آوارگی میلیون‌ها انسان و قتل عام صدها تن در این دو کشور شد. در همین حال پیشروی‌های روزافزون تروریست‌ها عرصه را بر رهبران عراق و سوریه تنگ می‌کرد. در این فضا آن‌ها خواستار کمک ایران برای تغییر در شرایط میدانی شدند.

حضور مستشاران نظامی کشورمان و ارائه مشاوره به ارتش‌های عراقی و سوری شروعی برای تحول در میدان نبرد بود. این مساله از آنجا که به ضرر حامیان تروریست‌ها تمام می‌شد، با واکنش روبرو گردید.

رسانه‌های وابسته به غرب و کشورهای منطقه‌ای متحد آمریکا با بزرگنمایی حضور ایران به ویژه در سوریه تلاش کردند کشورمان را مخرب وضعیت خاورمیانه در افکار عمومی جا بیندازند. در همین حال مقامات عراقی رسما اعلام کردند که ورود مستشاران ایرانی به بغداد به درخواست دولت این کشور صورت گرفته و کمک ایرانی تاثیر مهمی در عقب راندن داعش داشته است.

در همین دوران تاکید اوباما بر مساله توافق هسته‌ای باعث اعتراض عربستان شد. ریاض روند موجود را به سود منافع ایران تفسیر می‌کرد. این در حالی بود که در نتیجه حمایت‌های مالی آل سعود از شبه‌نظامیان و درگیر شدن در جنگ یمن این کشور با کسری بودجه 81 میلیارد دلاری روبرو شده بود.

شرایط مذکور با آزادسازی پالمیرا و حلب در سوریه و فلوجه و بخش‌های از موصل در عراق برای عربستان آشفته‌تر شد. ریاض در باتلاق جنگ یمن گیر کرده بود و در سوریه و عراق نیز تحولات میدانی به ضرر این کشور پیش می‌رفت.

در ادامه این روند ترکیه نیز با تغییر در سیاست خارجی خود، پس از مذاکره با روسیه وارد گفتگوهای صلح شد. این مساله موضع بشار اسد را تقویت کرده است. پروفسور موردخای کیدار، مستشرق اسرائیلی در این خصوص گفت: «انتظار می‌رود به زودی  بشار اسد پیروزی خود را اعلام کند، هم زمان سازمان‌ها و گروه‌های وابسته به ایران در لبنان و یمن و عراق نیز به موفقیت‌های مهمی برسند. به این ترتیب عربستان بزرگ‌ترین بازنده این جنگ‌ها خواهد بود و انتظار می‌رود نهایتا تا پنج سال آینده ورشکست شود.»

این پیش بینی احتمال برنامه‌ریزی آل سعود برای افزایش هجمه‌ها علیه ایران را بیشتر خواهد کرد. سعودی‌ها در نظر داشتند با سرنگونی متحد کشورمان در سوریه، فرصت نفوذ خود را در خاورمیانه ارتقا دهد. اما پس از 6 سال هزینه‌های مختلف نتیجه کار برخلاف چیزی شد که در ابتدا ریاض تصور می‌کرد.

مساله دیگر برای عربستان از دست دادن ترکیه به عنوان یک شریک منطقه‌ای است. پوتین اردوغان را مجبور کرد در برابرش زانو بزند و این به معنای شکاف در هم‌پیمانی سیاسی ریاض و آنکارا بود.

اتفاقات مذکور چینش شطرنج منطقه را برهم زد و اگرچه هنوز به طور کامل وضعیت روشن نیست اما به طور قطع عربستان متضرر اصلی این جریانات است.