رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در پروژه خط یک مترو قم گفت: شهر قم به دلیل جمعیت قابل توجه آن و همچنین حضور زائران در این شهر مقدس به مترو نیاز داشت.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده امروز (سه شنبه 28 دی ماه) در حاشیه مراسم اتمام حفاری خط یک مترو قم در جمع خبرنگاران گفت: بعد از کلنگ زنی عملیات ساخت مترو در شهر قم در حدود 40 ماه فعالیت امروز عملیات حفاری در خط یک مترو قم به پایان رسیده و می‌توان گفت از پیشرفت قابل قبولی برخوردار بوده است.

لاریجانی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت نسبت به پروژه های عمرانی عملیات ساخت مترو قم تاکنون پیشرفت خوبی داشته و در این رابطه از شورای شهر و شهردار تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شهر قم به دلیل جمعیت قابل توجه آن و همچنین حضور زائران در این شهر مقدس به مترو نیاز داشت.

وی ادامه داد: از خط اعتباری کشور روسیه در پروژه خط یک مترو قم استفاده شده و همچنین از موضوع فاینانس کشور چین برای تکمیل پروژه مترو قم استفاده می شود و ان‌شاءالله در ظرف چند سال آینده کل پروژه مترو قم شکل واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به گزارشات شهردار قم قسمتی از خط یک مترو این شهر تا مهرماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد و مابقی خط یک مترو قم نیز در ماه های بعدی به سرانجام می‌رسد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: تکمیل پروژه مترو قم تحولی در زمینه تقویت زیرساخت های این شهر است و در این رابطه از شهرداری و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) که کارهای خوبی را در زمینه سازندگی انجام دادند تشکر می کنم.

لاریجانی افزود: پروژه های مهم دیگری در قم در حال انجام است که می توان به قطار سریع السیر تهران، قم، اصفهان اشاره کرد که نقش مهمی در زمینه ارتقاء امور اقتصادی این شهر دارد.

وی با اشاره به نقش پروژه حرم تا جمکران در توسعه شهر قم افزود: در برنامه توسعه نیز تلاش شد تا به بخش های مربوط به آبادانی شهرها توجه شود و از این موضوعات حمایت شود همچنین در بودجه سال آینده نیز تلاش خواهد شد توجهات لازم انجام شود.

رئیس مجلس ادامه داد: امیدوارم با همت مسئولان و مردم آبادانی شهر قم در حد مطلوب انجام شود.

لاریجانی افزود: با توجه به گزارشات شهردار قم 300 میلیون یورو از فاینانس چین به مترو قم اختصاص یافته که رقم بسیار خوبی است و همچنین از خط اعتباری کشور روسیه برای موضوع واگن مترو قم استفاده می شود.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: مجاری جدید اعتباری در آینده نیز ایجاد خواهد شد و بعد از توافق هسته ای که انجام شده کشورهای مختلف خطوط اعتباری در نظر گرفته اند که البته برخی روی موضوعات محیط زیست تمرکز دارند و از این موضوع می توان با توجه به وجود دریاچه قم و شرایط گرد و غبار در این منطقه از این خطوط اعتباری برای رفع مسائل قم استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: باید از تمامی امکانات و خطوط اعتباری ممکن استفاده شود تا زمینه برای توسعه فراهم شود.