دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: ما نسبت به رشد جریان­‌های تکفیری که به دروغ خود را به اسلام چسبانده‌اند، حساسیت زیادی داریم.

به گزارش مرور نیوز، محمدنبی حبیبی در دیدار با  معاون سازماندهی حزب کمونیست چین، سفیر چین در ایران و هیئت همراه‌شان اظهار کرد: ما تقویت روابط ایران و چین را به عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار در آسیا و در سطح بین­‌المللی به نفع دو ملت می­‌دانیم و از اهتمام حزب کمونیست چین به حفظ این ارتباط و گسترش آن تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما در روزهای فعلی در سوگ در گذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستیم، اظهار کرد: ایشان یکی از شخصیت­‌های محوری و اثرگذار کشور هم در قبل و هم در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه ما از گذشته نسبت به تبادل هیئت­‌های سیاسی و کارشناسی میان دو حزب اهتمام داشته‌ایم و به  اثرات مفید و سازنده در این تبادل­‌ها قائل هستیم، تصریح کرد: ما در سال جاری میزبان دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم در تهران خواهیم بود.

حبیبی با بیان اینکه ایران و چین با داشتن مشترکات فراوان در قبال تحولات منطقه­‌ای و بین­‌المللی، می­‌توانند در جهت دادن به این تحولات به یکدیگر کمک کنند، افزود: ما نسبت به رشد جریان­‌های تکفیری که به دروغ خود را به اسلام چسبانده‌اند، حساسیت زیادی داریم.

وی ادامه داد: ما اصولاً آمریکا را یک دولت متجاوز غارتگر می‌شناسیم و جغرافیای این تجاوزگری را کل جهان می­‌دانیم؛ حال، این مداخله‌گری چه در دریای جنوبی چین باشد و چه در منطقه غرب آسیا.

دبیرکل موتلفه اسلامی گفت: ایران آسیب­‌های فراوانی از تجاوزگری آمریکایی­‌ها در طول قرن اخیر متحمل شده است و معتقدیم این خوی تجاوزگری روز به روز در دولتمردان آمریکا رشد می­‌کند.

حبیبی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور چین به ایران سند جامع مشترک راهبردی میان دو کشور برای تقویت همکاری­‌های دو کشور امضا شده است، اظهار کرد: در بند سوم این بیانیه بر لزوم گسترش ارتباطات بین احزاب تأکید شده است. بنابراین ما معتقدیم رابطه­‌های حزبی می­‌تواند در روابط بین دولت­‌ها اثرگذار باشد. روابط بین احزاب با روابط دولتی فرق می­‌کند و اصولاً رابطه­‌های حزبی یک ظرفیت به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه ما مؤسساتی نظیر اتاق بازرگانی ایران و چین و نظایر آن را داریم که از طریق آن‌ها می­‌توانیم به تقویت روابط دولتی و حزبی بپردازیم، گفت: ما از اشاراتی که در تفاهم­نامه با رئیس‌جمهور چین به عمل آمده، استقبال می‌کنیم اما معتقدیم باید برای تحقق آن تفاهم و همکاری­‌های حزبی نیز سندی مبادله می­‌شد.

دبیرکل مؤتلفه اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما با یک تفکر افراطی­‌گری در دنیا به نام اسلام مواجه هستیم، گفت:ما ارتباط این رفتارهای­ افراط‌گرایانه را با اسلام تکذیب می­‌کنیم و معتقدیم یک فصل مشترک در رابطه بین دو حزب وجود دارد و آن، برخورد با موضوع افراطی­‌گری است.

حبیبی افزود: در منطقه غرب آسیا، با همکاری میان احزابی که در مقابله با رژیم صهیونیستی و برای پشتیبانی از فلسطین هم‌فکر هستند، مقدمات تأسیس اتحادیه‌ای به نام «اتحادیه احزاب حامی مقاومت» در حال انجام شدن است و ما در نظر داریم طبق موضوع «اتحادیه احزاب اسلامی جهان» با گام‌هایی که قبلاً برداشته‌ایم پیش برویم و اتحادیه­‌ای برای تقویت همکاری میان احزاب اسلامی جهان تأسیس کنیم.

وی در پایان گفت: پیشنهاد ما این است که حزب کمونیست چین اقدامات جدیدی را برای توسعه ارتباط حزب کمونیست با احزاب اسلامی داشته باشد. ما نیز می­‌توانیم در توسعه این روابط با فراهم کردن برخی زمینه­‌ها تأثیرگذار باشیم.